Underlag till skatteverket, reseavdrag

Jag har pendlat till jobbet, 12mil/dag. Tyvärr krockade min son (det gick bra med honom, enbart en bula i pannan, änglavakt) min bil i november. Bilen blev dock så demolerad att den skrotades.

Hur skall jag bevisa antal mil jag kört under 2023. Jag behöver ju kunna bevisa för Skatteverket att jag pendlar för att kunna göra reseavdrag. Var hittar jag dom uppgifter som krävs nu när bilen är skrotad.

Jag har inte svar på din fråga men du behöver bara kunna bevisa det om de efterfrågar det. Du får göra avdrag utan “bevis” men om de frågar efter det måste du kunna visa det på något sätt. Vet inte hur många kontroller de gör.

Kanske räcker det att du har en skärmdump från kollektivtrafiken som visar att du tjänar mer än två timmar varje dag på att åka bil + en förklaring att bilen är skrotad. Har du bensinbil kanske kopior på räkningar hjälper? (Killgissar!)

Det är ju inget som är aktuellt i normala fall. Har aldrig fått någon förfrågan på 15 år med reseavdrag. Skulle det bli revision av någon anledning så berättar du att bilen är skrotad vilket du enkelt bevisar, något annat kan du ju inte göra. Det värsta som kan hända är att du inte får avdraget (vilket jag ser som osannolikt)

Du har troligen kontoutdrag med bränsleinköp?
Du har kanske någon besiktningsuppgift?
Du har kanske någon servicenota ( eller kan få en kopia från verkstaden)?
Du har avståndet från folkbokföringsadress till arbetet.
Du har utdrag från lokaltrafiken som visar på dåliga förbindelser?
Du har kanske besiktningsuppgifter för tidigare år? Och förutsättningar är samma i år.

Blev granskad en gång när jag bytt bil i slutet av året.
Förklarade att jag inte hade kvar bilen och skickade in skärmdumpar från kontot med alla gånger jag tankat.
Det godkändes.