Hej!
Har precis fått förmånsbil och det är första gången, så jag undrar hur det fungerar med avdrag. Detta är informationen från SKV:
Avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil | Skatteverket
Jag har inte 5 km/2 timmar vinst till och från jobbet så det går bort. Däremot om man scrollar ner lite så finns följande information:
Om du har förmånsbil och använder den för resor till och från din arbetsplats får du göra avdrag för resor. I deklarationen 2025 får du göra avdrag med 12 kronor per mil om bilen drivs med bensin eller diesel. Drivs bilen helt med el är avdraget 9,50 kronor per mil.
Om din arbetsgivare betalar för drivmedel anses det som en förmån som du ska betala skatt för.
Om du reser till och från arbetet med en närståendes förmånsbil gäller samma belopp. Som närstående räknas:
- föräldrar
- far- och morföräldrar
- make
- registrerad partner
- barn och barnbarn eller deras make (hit räknas också styvbarn och fosterbarn)
- syskon eller syskons make eller barn och barnbarn
- dödsbo som du eller någon annan av nämnda personer är delägare i.
Min frågor:
Ska denna information specifikt för förmånsbil tolkas som att det är i kombination med ovanstående kriteria (5km/2timmar besparing), eller gäller denna del oavsett besparing?
Vad räknas som arbetsplats? Om jag t.ex. åker till kontoret är min besparing 20min. Om jag däremot ska träffa en kund i Skåne sparar jag långt mer än 2 timmar.
Om någon kan klargöra vore jag tacksam! Har säkert några följdfrågor men börjar så.
Tack!