Avdrag för resor till jobbet?

Hej
Klurar på om jag har rätt att gör avdrag för mina resor till jobbat. Någon som har kunskap?
Jag pendlar ToR hem (Malmö) till arbete (Göteborg) en gång i veckan med privat bil = 60 mil. Ca 40 veckor om året. Dvs 2400 mil att yrka avdrag för, kollektivtrafik fungerar inte till min arbetsplats, så den invändningen är inte ett hinder.
Kruxet är att min arbetsgivare ersätter mig med 25kr skattefritt + 11,50 skattepliktigt för detta redan.
Har jag ändå rätt att yrka avdrag i deklarationen?
/EB

Det avdrag du vill göra är för så kallade “Hemresor”. Finns att läsa om här:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.4/326328.html#h-Vad-kravs-for-att-fa-avdrag-for-utgiften-for-hemresan

Jag vet faktiskt inte vad som gäller när arbetsgivaren betalar resan. Är det ens lagligt? Min gissning är att du inte har haft någon utgift för resan i och med att den betalas av arbetsgivaren.

Kanske går att hitta lite om man läser lagparagrafen noga:

24 § /Träder i kraft I:2023-01-01/ När en skattskyldig på grund av sitt arbete vistas på en annan ort än den där den skattskyldige eller dennes familj bor, ska utgifter för hemresor dras av, om avståndet mellan hemorten och arbetsorten är längre än 50 kilometer. Avdrag får göras för högst en hemresa per vecka och bara för utgifter för resor mellan två platser inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Avdraget ska beräknas efter utgiften för det billigaste färdsättet. Skäliga utgifter för flygresa och utgifter för tågresa ska dock dras av.

Om det saknas godtagbara allmänna kommunikationer, ska utgifter för resa med egen bil eller med den skattskyldiges förmånsbil dras av med det belopp som gäller för resor mellan bostaden och arbetsplatsen enligt 27 och 29 §§. Detta gäller också om den skattskyldige har använt sin sambos eller en närståendes förmånsbil. Lag (2022:1806).

Missa inte heller avdraget för “Dubbel bosättning” om du nyligen fått jobbet:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.4/326327.html

Jag hittade svaret på frågan i första länken under Fria hemresor:

Om arbetsgivaren har betalat hemresor (fria hemresor) för den anställda ska hen redovisa värdet av hemresorna i sin inkomstdeklaration. Den anställda har sedan rätt till avdrag under samma förutsättningar som om hen själv hade betalat resorna.

Du ska alltså ta upp 36:50/mil som inkomst av tjänst. Ingen del av det är skattefritt, så sannolikt har din arbetsgivare gjort ett otillåtet avdrag och betalat för lite arbetsgivaravgift.

Sedan får du göra avdrag för hemresa med 25 kr/mil.

Jag inser att alla mina svar bygger på att du sover över på den andra orten. Jag tänkte att du kanske veckopendlar. Svaret kanske är annorlunda om du bara åker över dagen.

Du utför arbetet i Göteborg antar jag?

Arbetsgivaren kan aldrig betala skattefri ersättning för sådana resor. Det är lön som arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter på och du ta upp som lön.

Ja, fast oftast bara en natt, sover hemma minst 5, oftast 6 av 7 dagar i veckan. Så ”hemresa” klingar lite fel?

Alright… får kolla upp det.

Tack för engagemanget och bra svar!

Vart får du 25 kr milen ifrån? Det är 18:50 per mil.

Höjt till 25 kr från 2023.

1 gillning

Det vet jag men dom som ska göra avdraget i år så är det 18:50. Alltså för 2022

1 gillning

Tjänsteresor som gäller i detta fall,

Reseersättningar
När anställda gör resor i arbetet (tjänsteresor) med egen bil kan du som arbetsgivare betala ut skattefri bilersättning med 18:50 kr per mil. Beträffande uttrycket ”skattefri” se sidan 2 under rubriken ”Skattefritt traktamente”. Om du betalar ut högre ersättning ska du hantera den överskjutande delen som lön.
Ersättningar för resor till och från arbetet är också lön. Betalar du ut ersättning till den som har bosta­ den som tjänsteställe för hens resor mellan bosta­ den och platsen där hen utför arbetet räknas det däremot som ersättning för tjänsteresa.
Använder den anställde förmånsbil för tjänsteresor kan du betala ut skattefri bilersättning med 6:50 kr per mil om bilen går på diesel och med 9:50 kr per mil om bilen går på annat drivmedel (t.ex. bensin, el eller etanol).
Du kan skattefritt ersätta den som rest i tjänsten med allmänna färdmedel för hens verkliga kostnad.
I arbetsgivardeklarationen på individnivå ska du redovisa bilersättning enligt schablon vid tjänste­ resa med kryss i ruta 050. Eventuell överskjutande ersättning ska du redovisa som lön i ruta 011.

Aha sorry då missuppfattade jag allt.