Incitament för småföretagare att betala ut milersättning?

Pratade precis med Skatteverket angående ersättning för tjänsteresor med privat bil. Företaget kan alltså frivilligt betala 25 kronor per mil i ersättning till mig skattefritt. Om de inte gör det så har jag rätt att göra ett privat skatteavdrag på samma summa.

Som småföretagare så kan jag inte se att det finns några incitament att betala ut milersättning till mig själv som anställd.

Kan det här verkligen stämma?

Hmm gäller schablonavdraget fortfarande om du gör avdraget privat? Dvs att det dras av 11k? Kr eller gäller det bara resor från och till jobbet.

Det privata skatteavdraget har dels (mycket) striktare krav, och dels är det ju inte så att du får tillbaka 25 kr milen, utan du slipper betala skatt på 25 kr milen (dessutom bara över 11k). Betalar du statlig skatt så får du i praktiken ut 12,5 kr.

Ligger du redan på statlig skatt och maxad utdelning är din marginalskatt ca 62%, dvs om du tar ut 25 kr i lön får du 9,5 kr i fickan. Så tar du ut 25 kr i milersättning från företaget får du ut 15,5 kr mer i fickan än om du tar dessa 25 kr som lön.

15,5 är mer än 12,5, så du tjänar på att ta det på företaget om du hade tagit ut dem som lön annars (vilket antagligen inte stämmer iof). Däremot är det bara skatteavdrag för det som överstiger 11k, så är du inte långt över 11k så lär det vara bättre att ta det på företaget.

Många “kan” inte ta det privat heller. Jobbar man t.ex. i Stockholm så är det väl rätt ovanligt att spara mer än 2 timmar om dagen på bil istället för bus/tunnelbana?

2 gillningar

Fast nu gällde det ju tjänsteresa, inte resa till och från arbetet.
Man får göra avdrag om man inte fått ersättning från arbetsgivaren.
Gäller från första öret, inte bara efter 11k.

Lite info:

3 gillningar

Ah, det stämmer! Tack för rättningen.

Precis, tack.

Det kanske finns något scenario där det är fördelaktigt för småföretagaren att låta bolaget betala milersättning istället för att göra privata skatteavdrag, men jag kan inte tänka ut något.

Om bolaget har gott om likviditet och du har motsatsen.

1 gillning

Just det. Det låter rimligt.

Tack för svaret. Jag gjorde fel i min uträkning av det privata skatteavdraget. (Räknade avdraget från den slutliga skatten istället för att dra av milersättningen från inkomsten.)