Hej,
Jag har eget AB och arbetar ute hos kunder ca 6 månader i taget. Bor i en annan stad och ofta är det ca 70-90km till kunderna enkel väg från min bostad. Har räknat på att skaffa en privat bil och betala ut milersättning till mig själv, och får det till en ganska hög summa.
70km * 2 * 21 dagar per månad = 2940km per månad.
294mil * 25kr = 7350kr som jag skulle kunna betala ut i milersättning till mig själv skattefritt och utan arbetsgivaravgift.
Är det någonting som jag missar i min kalkyl? Regler jag behöver ta hänsyn till?
Ska tilläggas att mitt företag är skrivet i samma stad som mina kunder oftast är. Dvs resan mellan adressen där verksamheten är skriven och kundens adress är ca 5km, men till min bostad i andra staden är det alltså 70-90km ungefär. Nyfiken på om reglerna ser olika ut där, beroende på om jag hade skrivit mitt företag där jag bor i stället?
Och finns det någon regel som förhindrar mig att betala ut tänkt milersättning till mig enligt ovan? Har försökt läsa på Skatteverkets hemsida men inte fått något tydligt svar faktiskt.
Tackar på förhand för svar!