Jag är anställd som mjukvarukonsult i en stad och jobbar mot en kund i en annan stad.
Kunden betalar resor och eventuella övernattning när det behövs.
Kunden vill minska ner på konsulter och har erbjudit mig anställning på deras ort med löneökning. Problemet är att jag då måste stå för tågbiljetten själv som kostar 3500 sek i månaden före skatt. Företaget kommer dock betala hotel när det behövs.
Efter tågbiljetten (efter reseavdraget) så är det mindre än 1000 sek över efter den nya lönen före skatt mot min nuvarande.
Frågor:
1. Förmånsbeskattas jag på hotellresor som företaget betalar på deras ort, om jag är anställd på orten? Det handlar om kanske 8-10 per år.
Oavsett hur jag räknar verkar jag inte få mer pengar över efter skatt och biljetten, men jag har en högre lön, så jag får mer i pension. Finns det andra fördelar?
Utan järnkoll på skatter etc reflekterar jag mer över all restid. Hur fick du betalt för denna tidigare och hur ser det ut framöver. Om du ska lägga mycket tid på resande för en extra tusenlapp i månaden så låter det som ett nerköp.
Eftersom du är anställd på annan orten skulle jag misstänka att du förmånsbeskattas eftersom det inte är en tjänsteresea till en annan ort, bara för dig personligen.
Däremot har du avdragsrätt ett tag för boendekostnader, tillfällig vistelse.
Jag är lite osäker hur länge det går att dra av för dessa extra boendekostnader dock, i synnerhet när det är så intermittent som för dig.
Som angaudlinn skriver är det mycket tid du får lägga på detta, är det att räkna som arbetstid, får du ersättning för det osv osv?
Jag skulle om inte annat kontakta Skatteverket och höra vad som gäller. Risken är att du går på en rejäl mina här genom att åka på förmånsbeskattning. Din kund kommer spara mycket på att ha dig fast anställd.
De ville förmångsbeskatta oss när vi sov på arbetsplatsen efter nattskiftet. Så jag kan nästan med säkerhet säga att TS blir förmånsskattad på det upplägget. Ska du bli anställd så får de höja lönen med motsvarande utgifter för resa och logi. Alternativet är att de betalar alla dina resor och övernattningar på företaget och du förmånsbeskattas för det. Det ska stå i anställningsavtalet.
Ja, du är på din tjänstgöringsort så det beskattas.
Egentligen inte, baserat på ren ekonomi.
Fundera på om du vill fortsätta som konsult eller inte, låt det avgöra. Vad kostar tryggheten, vilka karriärmöjligheter öppnas hos kund om du kliver över, det kanske överväger?