Betala ej avdragsgill vara med företagspengar eller ej?

Hej,
Har sökt efter en liknande tråd utan vidare framgång.

Är det någon av er som besitter tillräcklig kunskap för att räkna fram en jämförelse mellan att betala en vara som ej är avdragsgill med företagets pengar kontra att betala den med privata skattade pengar?

Säg till exempel att du ska bjuda en kund på en middag för 500kr.

1 gillning

Jag vågar faktiskt inte svara… :see_no_evil:

@Gronk, @monica, @skogstomten m.fl. - har ni koll?

1 gillning

Hej!
Jag har ett AB och det enklaste sättet för att få det rätt är att AB betala det som är avdragsgillt och det som inte är det betalar jag med privat kort, dvs med lönen jag tar ut ur AB.
Man kan kanske slingra sig ur, men det är i mitt tycke onödigt och för mig är det skönt att skilja på företag och privatperson.

Har man enskild firma så är man ju sitt företag, men det innebär inte att något blir avdragsgillt bara för att man betalar med företagskortet.

(Hade företaget i 16 år som enskild innan jag ombildade till AB 2016. Ångrar att jag inte gjorde det tidigare)

1 gillning

Detta tycker jag låter som en skattemässigt suboptimal idé. Ett företag kan ha stora icke avdragsgilla kostnader, som till exempel det som togs upp i trådstarten – vissa typer av representation. Däremot kan man tänka sig att man inte betalar privata levnadskostnader med företagets medel, för att undvika förmånsbeskattning.

3 gillningar

Kostnaden på ab:t borde ju bli typ 500+20,6%. Sedan får du väl dra momsen på upp till 300 per skalle. Så i det här fallet då ca 575 borde det bli

Privat är ju enkelt, vid 50% marginalskatt så får du betala 1000 kr före skatt, +300 arb avg., så typ 1300

Det här är bara en servettkalkyl, så jag har säkert missat något :slight_smile:

Förstår iofs inte varför man skulle betala företagskostnader med privata pengar.

Tror du missförstått. Vissa kostnader är inte avdragsgilla, dvs du belastas med vinstskatt trots att det inte är vinst. Varför skulle man behöva “slingra sig ur” dessa? Det är ju inte privata kostnader vi pratar om.

Visst lönar det sig att ta ej avdragsgilla kostnader på AB:t.

Om vi tar gällande exempel, representation för 2 personer på 500 kr blir det följande påverkan på företagets kassa:
Kostnad -500 kr
Ingående moms 54 kr
Bolagsskatt 446 * 20,6 % = -92 kr
Totalt -538 kr

Ifall notan betalas privat, tas ut som lön med 52 % marginalskatt så att ägaren får ut 500 kr blir det följande påverkan på företagets kassa:
Lön 500 / 0,48 = -1 042 kr
Arb.avg 1 042 * 31,42 % = -327 kr
Totalt -1 369 kr

Ifall notan betalas privat, tas ut som lågbeskattad utdelning så att ägaren får ut 500 kr blir det följande påverkan på företagets kassa:
x - 0,206 x - 0,2(x - 0,206x) = 500 => x = 787
Totalt -787 kr

5 gillningar

Vi spelar nog inte riktigt i samma liga, jag är företagare, inte ekonom.
Tänkte mest om man inte har kunskap, tid eller ekonomi att konsultera en redovisningsbyrå och få ett ur skatteperspektivt rätt svar, så blir de angivna uträkningarna inget man kan omsätta så lätt i bokföring utan att få hjälp.

Jag har genom åren haft så många småföretagare som vill att jag skriver varan som något annat än den är, för att dra av i företaget när det egentligen är privat, att jag använder mig att “slingra sig ur”

Citat
Jag har genom åren haft så många småföretagare som vill att jag skriver varan som något annat än den är, för att dra av i företaget när det egentligen är privat, att jag använder mig att “slingra sig ur”

Mem det har ju absolut noll med den här frågeställningen att göra. Men kul för dig att du inte fuskar, nu vet alla det iaf.

Stämmer bra det, även om man inte får dra momsen (eller bara en mindre del av momsen) så är det fortfarande fördelaktigt. Däremot ska man väl vara lite försiktig med vad man tar som icke-avdragsgilla kostnader, behöver man förmånsbeskatta är det inte värt det längre.

1 gillning

Tyvärr har jag inget bra svar.

Instämmer med @Ess och @Shaanie. Det är nästan alltid lönsamt även om det inte är avdragsgillt då alternativkostnaden (betala med egna skattade pengar) är så pass mycket högre.

1 gillning

Tack, trodde aldrig det kunde bli så stor skillnad men då känns det ju ganska solklart.
Även om många tar ut lön under gränsen för statlig inkomstskatt så blir det ju ändå fördelaktigt.

1 gillning

Mitt råd är att så länge det har med företaget att göra så betala det med företagskortet. I detta fall är det representation vi talar om och då är det företagsrelaterat. Visst det är lite moms som får dras av resten blir ej avdragsgillt men fortfarande bättre än att betala med egna pengar.

1 gillning