Middag/aw/öl eget AB

Hej, jag sitter och funderar på vad som är möjligt/fördelaktigt vad gäller middagar/aw etc i ett enmans-AB. Dvs ta kostnad i AB, privat + ev förmån.

Tidigare arbetsgivare (stora konsultbyråer) har bjudit på aw/öl/snacks, middagar etc vid övertid/möten mm. Jag har aldrig förmånsbeskattats. För representation, julfest, planeringsträff med styrelsen etc, dvs där vi är fler personer än bara jag själv, känns enkelt men för nedan?

1. Jag måste jobba övertid (kunduppdrag) och behöver middag (200 kr)
  2. Jag måste jobba övertid (planering/resultatgenomgång/internarbete i eget AB) och behöver middag (300 kr)
  3. Planeringsdag/strategi (med mig själv) med lunch (150 kr)
  4. Jag vill ha en AW (med mig själv), antingen på en bar eller ngt från systembolaget (300 kr)

(Konkreta) tips på vad som är lagligt och mest fördelaktigt i ovan scenarier?

3 gillningar

Middagar är inte avdragsgillt, togs bort för några år sedan, endast momsen, är avdragsgill i viss mån, finns beräkningshjälp på skatteverket /Mimm

Tack, det är jag med på. Men går det igenom som betald middag av bolaget överhuvudtaget eller blir det i ovan fall alltid en privat utgift?

Har som egenföretagare aldrig resonerat i form av övertid. Det finns bara arbetstid, ibland mer ibland mindre. Blir gärna motbevisad men jag tror det är svårt att vända ”övertid” till någon skattemässig fördel i sitt AB.

2 gillningar

Det håller jag med om, arbetstid är arbetstid. Det jag ville belysa var att det inte handlar om att köpa med takeaway på vägen hem, utan mat under arbete som pågår över middagstid.

Hur brukar du då göra med mat under arbetstid? Vem står för kostnaden och hur gör du med ev förmånsbeskattning?

Lika lite som det finns övertid finns det jobb efter middags-tid beskrivet i några regler hos Skatteverket. Det spelar ingen roll när på dagen arbetet utförs.

Middagen är en privat utgift. Ibland köper jag det Skatteverket kallar enklare förtäring (fika) och vid representation med kunder/samarbetspartners kan i alla fall momsen dras av.

det är ej avdragsgillt och det blir kostförmån för dig
ta ut en större lön istället i ditt fåmansbolag om du tycker att du får jobba för mkt
vad tidigare ag har gjort betyder inte alltid att det är rätt

Jobbar själv men måste äta samtidigt? Så du ska dra av maten?

Scenarier och bakgrunden kan nog inte bli tydligare än jag beskrivit…

Helt ok att svara

• att de stora konsultbolagen gör fel och kommer åka fast i en revision (vilket jag har svårt att tro)
  • eller… att bolagen kommer undan med det genom att kalla det intern representation (pga flera personer)
  • etc

Om detta inte går för ett enmansbolag så är det givetvis ok, men det vore då intressant att förstå varför/hur andra kommer undan med det

1 gillning

På den här sidan står allting väldigt tydligt och klart med exempel :slightly_smiling_face:

Kolla under undantag från kostförmån så får du nog svar på dina frågor.

Däremot räknas inte möten för information eller planering av det löpande arbetet, s.k. arbetsluncher och liknande, som intern representation. Förmån av fri kost i dessa fall är alltså skattepliktig

.

När man har ett eget företag så kan man förse sig med väldigt många förmånliga saker till sin egen fördel å då är det onödigt att fixa gratis lunch eller middag till bara sig själv samt aw ensam…
Att ha en representation lunch med en kund i emellanåt funkar väl…

1 gillning

Reglerna helt omöjliga förstå.

Skatteverkets definition på fika är rolig…

Bjuda sig själv på mat tror jag inte går utan att förmånsbeskattas.

Men bjuda kollega, anställda går ju.

1 gillning

Jag har varit på flera konsultbolag som har bjudit på både mat och alkohol. Jag har inte sett några spår av förmånsbeskattning senare. Detta borde ju påverka min deklaration om det ska räknas som en förmån.

Jag antar att de helt enkelt bokför det felaktigt som intern representation eller så har de något annat tricks med bokföringen som jag inte känner till. Men det är väl åndå ganska tydligt i lagen att detta inte är avdragsgillt.

Möjligen görs sällan kontroller på detta eftersom det blir besvärligt för skatteverket (deltagarlistor, kvitton, individuell skatt per anställd osv). Det kostar nog mer att reda ut det hela än skatten man kunde få in på att gå till botten med varje firmafest.

2 gillningar

Här verkar det finnas en massa förvirring. Bara för att det inte är avdragsgillt betyder det inte att bolaget inte får betala för det. Däremot betyder det att företaget, när det betalar för det, inte får räkna det som en kostnad för bolaget rent skattemässigt (det bokförs som icke-avdragsgill kostnad). Så i slutändan leder det till att bolaget kommer få betala bolagsskatt på de pengarna precis som om de varit vinst.

3 gillningar

Detta är vad det handlar om, men för att förtydliga:

Ej avdragsgill innebär att det skattemässiga resultatet inte påverkas av kostnaden. Du kan boka det som en kostnad i bolaget (typiskt på ett konto öronmärkt för ej avdragsgilla kostnader) men när du räknar ut din skatt så är denna kostnad ej inkluderad i beräkningen och du betalar följdakligen bolagsskatt som om du inte haft denna kostnad alls (alltså mer skatt)

2 gillningar

Och konsultbolagen (om de följer reglerna) bokar dessa kostnader som ej avdragsgilla men avstår från att rapportera in detta som förmånsvärde för respektive deltagare. Vet ej om det är med skatteverkets goda minne eller ej, vore intressant att höra någon från skv ge sin syn…

2 gillningar

(Korrekt, jag var lite otydlig. Du rent av måste bokföra det, som en icke-avdragsgill kostnad…)

1 gillning

Beror ju på vad det gäller. Om det verkligen är intern representation (i samband med firmafest, personalaktivitet eller liknande) är det inte förmånsbeskattat. Regler här:

1 gillning

Tycker hela pratet om avdragsgillt är irrelevant.

Vad alla vill veta är kan bolaget betala det istället för betala ut lön, arbetsavgifter och skatta bort dina pengar och betala det privat?

Där är ju den stora vinsten.

Icke avdragsgill representation innefattar det mesta i form av bjudmiddagar/aw med kunder eller potentiella kunder till företaget, ska det vara avdragsgillt är det 180 kr inkl moms per person. Alltid krav på att redovisa vilka som deltagit.