Hej allihopa! Jag är ny här. Kanske en självklarhet för många men inte för mig. Blir inte klokare av att läsa SKV. Vid extern representation t.ex bjuder kunder på måltider vilken beskattning måste företaget står för utöver moms? Jag förstår så långt att det är avdragsgill under 300sek och ej avdragsgill över. Men utöver momsen måste företaget beskattas mer?
Hej!
Kostnaden är ej avdragsgill oavsett.
Dock är momsen på upp till 300 kr möjligt att dra av i momsdeklarationen.
Rörigt, jag vet.
Men det finns en tråd där detta tidigare diskuterats (i närtid). Där skrevs det att ingen förmånsbeskattning eller liknande gäller vid extern representation.
Innebär det i praktiken att det är lite ”dyrt” för mig att betala måltiden vid företaget som från min egna plånbok? Eller vad tjärnar man på att låta företaget står för notan?
Skillnaden är att detta är innan skatten du får om du skulle plocka utdelning eller vid lön arbetsgivaravgift + skatt.
Du får samtidigt dra av lite moms.
Så det är fortfarande lönsamt att ta det via företaget.
Är det små summor får man avgöra om det är värt administrationen.
Det var det jag undrar om. Så skillnaden är om man betalar med oskattad pengar vs skattad pengar har jag uppfattat rätt?
Om representationen är “enklare förtäring” (upp till 60 kr inkl. moms/person) är den fullt ut avdragsgill och momsavdrag medges
Om du bjuder på en måltid så får du dra av momsen för beloppet upp till 300 kronor. Själva måltidsbeloppet exkl. moms + ev. ej avdragsgill moms bokas som “ej avdragsgill representation”.
Fördelen är som @FireSwede skriver att du slipper alla skatter som det krävs för att få ut belopet om du skulle betala den privat (typ arbetsgivaravgifter + inkomstskatt vid lön resp. bolagsskatt och kapitalskatt om det gäller utdelning) + att du får lyfta lite moms.
Avdragsgill representation - få koll på vad som gäller! (speedledger.se)
Tack Monica!
Ditt svar var väldigt solklart för mig tills jag läst igenom länken du delade
där det står:
Citat
En icke avdragsgill kostnad du tar upp i din bokföring ska alltså inte påverka vinsten eller skatten. Detta innebär att kostnaden för måltiden skall återföras till beskattning.
Betyder det inte att företaget måste ändå senare skatta för kostnaden eller är jag helt lost?
Sorry, det är jag som uttrycker mig otydligt. Säg att du gör 100 tusen i vinst ett år och har 2 tusen i icke avdragsgill representation. Det innebär att din bolagsskatt kommer att beräknas på 102 tusen. Så “kostnaden” blir 20,6% vilket fortfarande är bättre än privat.