Traktamente eller kostförmån som egenföretagare

Hej på er!
Jag tog tillslut klivet och sa upp mig från mitt jobb och körde vidare för egen låda, man kunde inte önska en bättre start, har haft fullt upp med intressanta uppdrag sen dag ett och största skräcken med bokföringen försvann fort när man hittade bra hjälp.

Jag reser väldigt mycket i tjänsten och det blir således mycket luncher och middagar som jag äter ute. Hur ska man tänka här? Har lite svårt att få ihop siffrorna. Var går brytpunkten för när det är mest fördelaktigt att betala middagen från det privata kontot och låta företaget betala traktamente kontra låta företaget stå för allt för att sedan göra avdrag på traktamente + betala kostförmån. Har en marginalskatt på 54%. Ligger ju även visst värde i att slippa hantera kvitton om man bara plockar traktamente.

Vad kör ni för upplägg?

2 gillningar

När jag är ute på tjänsteresor så bedömer jag vad som är mest fördelaktigast vid varje enskild måltid och ser hur det blir på slutet. Så jag tar fullt traktamente och förmånsbeskattar på det som blir dyrare än 110:-/lunch eller middag, 55:-/frukost. Jag äter ofta lunch i min uppdragsgivares lunchresturang och då betalar jag själv för beloppet är under. Det är dock uteslutet att hitta en middag på hotell eller den utkrok jag för tillfället råkar befinna mig i för under 110:- så då passar jag på att välja fritt från menyn istället.

Jag räknar sen ut vad förmånsvärdet är och betalar in det av privata pengar till ftg-kontot. Då blir det inga sociala avgifter.

5 gillningar

Jag drar firmakort på allt, som kan förknippas med resan. Tar dock ingen traktamente eller så.
Äter gärna på schysta restauranger och bor gärna flott.
Har dock redovisningsbyrå som får kvittona inscannade, brukar inte höra så mycket om det är rätt eller inte.
Revisorn brukar dock varje år gnälla på mej att kvittona inte är märkta, då det ska framgå vem och vilket syfte man bott och ätit.

4 gillningar

Har hittills också låtit firman stå för allt och bara dragit av för traktamente, förmånsbeskattningen trodde jag först att det kvittades mot att man inte tog trakt. Är ju rätt nytt för mig det här så vet inte hur mycket man ska bry sig. Har inte heller hört något från redovisningen, någon revisor har jag inte.

Kör dock middagar osv som utlägg och betalar ut mellanskillnaden vid lön.

1 gillning

Jag äter också frukost och lunch med en på firman två dagar i veckan.
Cafét på frukosten fakturerar varje månad, och där skriver jag bara planeringsmöte, ingen har sagt något ännu iallafall.

Ok, så säg att du äter middag för 500:-, så tar du traktamente och får betalt för utlägget? I så fall ska traktamentet tas upp som lön och inte skattefritt traktamente.

Det korrekta skatte- och bokföringsmässiga är:

• Du kan låta firman stå för allt och inte ta traktamente - det som till vardags kallas “bok och räkning”. Då förmånsbeskattas du på måltiderna och din firma får betala sociala avgifter på beloppet (om du inte kvittar, dvs betalar in beloppet).
  • Du tar traktamente och bekostar alla måltider själv
  • Du tar traktamente men låter firman betala vissa måltider. Då får du kostavdrag för dessa måltider och förmånsbeskattas istället.
  • Du gör som du gör nu. Då ska traktamentet behandlas som lön (dvs det är inte skattefritt), du får kostavdrag och måltiderna ska förmånsbeskattas.
1 gillning

Om jag äter äter middag vid övernattning så betalar jag med privata kortet, sparar kvittot och begär ersättning med hela beloppet av företaget, jag reducerar traktamentet för middagen. Så har jag gjort hittills men det ska väl egentligen läggas 110kr på bruttolönen, har inte tolkat det som kostförmån tidigare men det är väl inget som inte går att rätta till i efterhand.

Är det något av alternativen som är mycket bättre? Sällan jag äter middag för mer än 200kr, representation blir det ibland men då är det andra regler.

Är det bara det belopp som är överskjutande 110kr som förmånsbeskattas?

Det är 110 kr som är lunchförmån. Kostar lunchen 90 är förmånen 110, kostar lunchen 120 är förmånen 110.

Det ska vara en standardlunch där dricka inte höjer priset.

Betalar du din arbetsgivare 110 kr med dina privata pengar så försvinner förmånen, alltså bra affär för 120 kr lunchen men inte lika bra för 90 kronorslunchen.

Sen kan du också tänka på vad din redovisningsbyrå tar för att hantera transaktion, sällan en bra affär alls.

1 gillning

Jag tror att jag förstår.

1. Får du alla måltider betalda så är traktamentet inte skattefritt. Det ska gå som lön. Du kan läsa mer här: Traktamenten | Rättslig vägledning | Skatteverket
  2. De 110 kronorna i kostförmån ska läggas som en kostförmån, inte lön. Båda är iofs pensionsgrundande.
  3. Att du nu inte har blivit debiterad för kostförmån är en annan sak som du bör justera i efterskott för att inte råka illa ut vid en granskning.

Vilket alternativ som är bäst? Det som du gör nu är dyrast eftersom traktamentet inte är skattefritt om firman står för allt. Det räcker med att du betalar något själv så är det skattefritt. Äter du billiga måltider så kanske blir ungefär lika om du tar traktamente och betalar allt själv eller traktamente och vissa måltider betalar firman och du tar kostförmån. Ur företagssynpunkt är det bättre att du betalar in förmånsvärdet själv för då slipper företaget betala sociala avgifter på förmånen. Du slipper också redovisa den individuella arbetsgivardeklarationen.

Jag har rest en del och bott längre perioder på hotell för mitt företags räkning.

Att spara några futtiga 20-30kr hit eller dit på en lunch och behöva hålla koll på kvitton känns i min värld helt orimligt.

Tar fullt traktamente istället och betalar allt privat, sparar massa huvudvärk :slight_smile:

10 gillningar

Traktamentet är ju inte många hundralappar, och räcker ju knappt till en lunch numer om man väljer annat än Mc Donalds.
Det ska ju också bokföras, betalas ut osv.
Därav skippar jag det helt och kör med firmakort istället.
Det mesta går ju att gå under radarn med om man har flinka redovisningstjejjer/killar.

Jag rättade åt dig och jag kan garantera dig att dina redovisningstjejer/killar friskrivit sig från ansvaret, det är ditt helt och hållet.

Med flinka menar jag att man bokför rätt, alltså till sin egen fördel. Det finns ganska många undantag där det är möjligt att som företag få göra avdrag på på mat hotell osv.
Att bokföra smart, behöver nödvändigtvis inte vara att fuska.
Syftet med utläggen vet ju ingen annan än du själv om.
I värsta fall kan det bli en förmånsbeskattning, men den är ju ganska liten på totalen.

Man skall kanske inte glömma att traktamentet är tänkt att täcka merkostnaden - inte hela kostnaden. Man äter ju inte gratis när man inte reser.

1 gillning

Låter som skattefusk.

Nej, utan att man tolkar skattereglerna effektivt och till sin fördel.
Syftet till exempelvis en Lunch kan vara många olika.
I viss mån så blir jag delvis även förmånbeskattad beroende på vad som är bäst för mej, men handlar ju på årsbasis om småsummor i det stora hela.

Ja är väl bara hålla tummarna att inte Skatteverket granskar syftet med luncher/middagar.

Vi har ganska hårda krav med att alltid ha syfte med luncher/middagar från ekonomimänniskorna, men då jobbar jag i offentlig verksamhet.

Det är ju rätt stor skillnad beroende på om du reser inrikes med snåltraktamente eller om du spenderar mycket tid typ i Danmark el UK.

1 gillning

Gillar räkneexempel så försökte få ihop det i excel. Har räknat med marginalskatt på 54%
Om jag tänkt rätt (helt otroligt svårtolkat på SKV…) så behöver man luncha för 200kr och ta kostförmån för att spara så pass mycket (mot traktamente) att man kan ta ut 50kr mer i nettolön. Break even traktamente / kostförmån går vid 160kr. Känns alltså rätt dumt att hålla på att krångla med kvitton vid lunch, middagarna kan ju bli dyrare ibland.

För att nå break even för hel kostförmån, 275kr behöver frukost + lunch + middag kosta 360kr.

image

1 gillning