Betala måltider eller traktamente

Ny som egenföretagare, har nu en utbildning inplanerad i utlandet och undrar vad som är mest förmånligt, att betala ut traktamente eller att betala måltider på plats?

Jag tolkar det som att jag behöver förmånsbeskattas om jag betalar lunch och middag med företagskortet, så jag tror det blir bättre att betala ut traktamente då det är relativt högt.

Men tar gärna input från andra som är mer bevandrade i ämnet.

Brukar i stort sett alltid vara bättre med traktamente utrikes.

Dessutom enklare att administrera enligt mig :slight_smile:

Ja jag lutar också åt att detta är den smarta vägen att gå. Nu är det Danmark det gäller så det är ganska bra traktamente.

Som anställd är det bättre att ha måltiderna betalda, både utomlands men framförallt i Sverige. Traktamentet täcker sällan faktiska kostnaden.

Man får dock ta i beaktning att om den betalda måltiden förmånsbeskattas så täcks inte heller den faktiska kostnaden i det fallet heller.

Nu är det inte någon som påstått något annat, men en sidonot, traktamenten är inte tänkta att täcka hela den faktiska kostnaden, poängen med de är att täcka merkostnader.

5 gillningar

Du vet varför traktementet är högt för Danmark? Det är för att det är DYRT i Danmark. Så räkna inte med att tjäna något på det.

Men jag tror också det är enklare att ta ut traktamente enligt skatteverkets regler och betala maten med privata skattade medel.

1 gillning

Ja, alternativet är ju att jag förmånsbeskattas för maten. Så jag tror det är lättare att ta traktamente.
Att danmark är dyrt är jag fullt medveten om. Det är inte min första resa dit som boende i Skåne :slight_smile:

Om jag fattar Skatteverket rätt är det samma förmånsvärde (124kr) för kost oavsett land och samma för lunch och middag.

Traktamente för Danmark är 1226kr varav 429kr per styck för lunch och middag.

Svaret lär ju bero på hur dyrt du tänker äta, men om du inte gör några utsvävningar så lär traktamente vara bättre.

1 gillning

Nej, det blir inga lyx måltider, så jag tror jag kör traktamente för enkelhetens skull :slight_smile:

I Sverige täcker det ju knappt lunch men i de flesta andra länder jag rest till blir det lätt pengar över om man äter sansat.

2 gillningar

Sen måste man som egenföretagare vara medveten om att skattefritt traktamente från egna företaget inte kan jämställas med skattefritt traktamente från arbetsgivare. Det är alltså mycket mindre fördelaktigt när man är egenföretagare.

Samma förehållande även när det gäller skattefri bilersättning.

I Sverige räcker inte traktamentet till lunch ens som flera sagt.
Utomlands täcker det bra så länge man äter normalt (du får pengar över).

1 gillning

Jag missar säkert något men varför skulle det vara mindre förmånligt som egen?

Ifall du är anställd och får 1 000 kr i skattefritt traktamente så har du exakt 1 000 kr mer i fickan att spendera.

Ifall du har eget företag och tar ut 1 000 kr i skattefritt traktamente får du också 1 000 kr i fickan. Men ditt företags resultat och kassa minskar ju även 1 000 kr, det är ju pengar som du annars kunde ha tagit ut som utdelning eller lön. Ifall du t.ex. haft gränsbelopp kvar och tagit dem som lågbeskattad utdelning hade du fått ut 1 000 - 20,6 % - 20 % = 635 kr, då hade alltså “nettovärdet” av 1000-kronors traktamentet bara blivit 365 kr.

Då är jag med på vad du menar.

Men om man redan tar lön upp till brytgränsen och maximal lågbeskattad utdelning så är ju traktamente ett skatteeftektivare sätt att få ut pengar ur bolaget än lön över brytgränsen eller högbeskattad utdelning.

1 gillning

Ja, det är alltid en skattemässig fördel att ifall det är möjligt ta ut traktamente för en företagare, det jag vill trycka på är att det skattemässiga utfallet dock inte blir detsamma som för en anställd.

1 gillning

Du har ju snurrat till det helt.

Om du tar ut 1000kr skattefritt, så är det skattefritt.

Om du tar ut 1000kr i utdelning så ska du betala 200kr i skatt.

Tar du ut det som lön ska du betala 31% i arg avgift + inkomstskatt.

Pengar ut i fickan är vad vi räknar kontra kostnaden för pengarna.

Så om du ska ha ut 1000kr i utdelning på fickan ska du först ha tagit ut 1250:- (20% skatt)

Men dessförinnan ska du också ha betalat vinstskatt, så du har alltså spenderat 1562.5:- ur bolagets kassa för att du ska få 1000 på fickan.

Pratar vi lön, så ska du ha betalat ut 1709:- från företagskontot (antar 30% skatt).

Så det mest förmånliga är definitivt att ta traktamente om du kan :slight_smile:

Suck. Jag har inte skrivit nåt annat än att traktamente är det mest fördelaktiga att ta ut både för företagare och anställd.

Det jag har skrivit är att värdet av att få ut ett traktamente är väsensskilt för en egen företagare jämfört med en anställd. Den som är anställd och får 1 000 kr i traktamente får just 1 000 kr från sin arbetsgivare. Den som är egenföretagare får också 1 000 kr men dessa tas från ens egna pengar som annars kunde tagits ut som utdelning eller lön, därför ger det inte samma “värde” av traktamentet som för en anställd.

Ta exemplet att få erbjudandet att åka till Danmark ett dygn för att utföra ett jobb. En anställd skulle kunna tycka att jag får ju 1 226 kr i traktamente och mina utgifter beräknas till 1 000 kr, alltså en bra affär, det bli plus 226 kr. En egenföretagare som har buffert kvar för lågbeskattad utdelning borde i motsvarande läge tänka att jag får förvisso 1 226 kr i traktamente om jag åker till Danmark, men om jag inte åker skulle de 1 226 kr finnas kvar i företaget och dessa skulle ge mig 1 226 - 20 % - 20,6 % = 779 kr i utdelning. Värdet av traktamentet blir då 1 226 - 779 = 447 kr och med omkostnader på 1 000 kr går det back med 447 - 1 000 = minus 553 kr.

Självklart finns det flera andra faktorer som skulle avgöra ifall det vore fördelaktigt att utföra ovanstående jobbresa eller inte, men exemplet handlar om att belysa skillnaden mellan anställd och företagare ur traktamentes-aspekten.

Det är självklart alltid bättre att få något gratis, det gäller ju även leasingbil. Som egenföretagare betalar man både bilen och förmånen, som anställd bara förmånen. Svårt att komma runt.

Måhända, men det du skriver i ditt första inlägg är väldigt mycket åt det hållet.

Det spelar INGEN roll om du äger företaget eller ej, att få ut pengar utan att betala skatt är alltid bättre än motsatsen, om du nu tar lön till brytpunkt. Skulle definitivt hävda att skattefritt traktamente är bättre än utdelning.