Tjänsteresor i eget AB

Jag driver eget AB sedan en tid tillbaka. Jag är själv inte anställd i bolaget. Planerar att börja ta ut lön inom ett halvår, men sagt så är ingen anställd idag.
Nu till frågan. När jag är på tjänsteresa, kan jag låta bolaget bekosta måltider åt mig själv? Och är det i så fall avdragsgillt?
Är det olika regler beroende på om man är anställd eller inte?

Har inte lyckats hitta ett tydligt svar när jag letat.

Skatteverket skriver “Som arbetsgivare ska du göra skatteavdrag vid kostförmån men om du inte betalar ut någon kontant lön vid sidan av kostförmånen kan du inte göra något skatteavdrag.”

Här är en bra sammanfattning om vilka avdrag du kan göra.

1 gillning

Tack. Det betyder att jag kan låta företaget betala alla måltider på tjänsteresa men inte göra avdrag för det. Jag kan inte heller bli förmånsbeskattad eftersom jag inte tar ut lön?
Låter helt ok.

Om du tar ut lön eller inte spelar ingen roll. Är det en privat kostnad så är det.

En måltid som bekostas av arbetsgivaren är så gott som alltid en förmån. Å andra sidan har du ju möjlighet till traktamente, om det är övernattning.

Hittade det här på Skatteverket nu.

Om du i din verksamhet gör resor med övernattning utanför den vanliga verksamhetsorten får du göra avdrag för ökade levnadskostnader.

Din vanliga verksamhetsort räknas som ett område inom 50 kilometer från din bostad eller arbetsplats. Ökade levnadskostnader kan vara utgifter för logi, merkostnad för måltider samt småutgifter som till exempel tidningar och telefonsamtal.

Jag kanske missar något uppenbart här, men om du inte själv är anställd i bolaget idag, hur menar du att du skulle kunna göra avdrag för resor i “tjänsten”, vilken tjänst?

Jag kanske var lite otydlig.
Jag menar att bolaget betalar alla merkostnader vid resor, inklusive måltider. Bolaget får ökade kostnader. Bolaget drar av.
Det var så jag tolkade texten ovan från Skatteverket. Jag kanske är helt fel ute?

Min poäng handlar främst om att du menar att du inte är anställd i ditt bolag. Du behöver inte ta ut lön för att anses vara anställd. Jag tror nämligen hela upplägget med att låta bolaget betala en tjänsteresa faller ganska platt om du inte anser dig vara anställd i bolaget.

Samma regler torde väl gälla för dig som för alla andra anställda. Resan måste komma verksamheten till gagn, inte vara behäftad med för mycket nöjen eller lyx. Du kan betala ut skattefritt traktamente (men får göra schablon-avdrag för eventuella måltider som bekostas av företaget). Beroende på vad det är för typ av måltid kan det också utgöra en kostförmån.

1 gillning

Jag själv anser ingenting, utan berättade förutsättningarna, utifall detta skulle påverka svaret. Bolaget är inte registrerat som arbetsgivare. Men, om jag oavsett detta, anses som anställd så blir det enklare.

Traktamente i Sverige är väldigt lågt, därav att jag hellre skulle låta bolaget stå för alla ökade kostnader, om detta är tillåtet.

Jag kan ta ett exempel för att förtydliga ytterligare:
Jag åker 50 mil för att utföra ett uppdrag åt kund under tre dagar. Arbetsdagarna är långa och sena. Jag hinner inte lämna hotellet för att äta, om jag ska ha möjlighet att bli klar med mitt uppdrag på utsatt tid till nästa morgon. Jag beställer då room service för att kunna hinna leverera. Kostnaden för detta landar på 450 kr för en enda måltid. Inte för att maten är lyxig – priserna är satta så på detta hotell. Jag äter också gärna mer än en gång under dagen, så kostnaderna blir större än så per dag.

Jag tycker att det känns helt orimligt om detta skulle hamna som kostförmån. Men jag följer såklart Skatteverkets regler.

Nej, lunch till dig själv kommer du aldrig få igenom som en avdragsgill kostnad om det blir revision. Huruvida du skulle kunna ta det som icke avdragsgill representation låter jag vara osagt men jag skulle inte chansa på det heller eftersom det enbart avser dig själv.

Fattar. Mat är förbjuden mark. Tackar för svaren

Men jag undrar ändå. Om jag kan ta ut traktamente, och göra avdrag för de måltider som företaget betalar. Vad händer om måltidernas kostnad överstiger traktamentet?
Och vad är det för skillnad mot att bara låta företaget betala måltiderna. Är det en förmån oavsett?
Jag pratar fortfarande om tjänsteresa med övernattning, om det var oklart.

Om dina matkostnader över- eller understiger traktamentet har ingen betydelse. Ska företaget de facto betala maten kan du ju inte också ta ut traktamente, och då måste det ju på något sätt vara relevant i din verksamhet, exempelvis att du lunchar med en potentiell kund. Då är det 180 spänn per person som gäller. Annars hade dörren varit öppen för att dra av vad som helst.

Ska försöka förklara min frågeställning lite tydligare, då vi pratar lite runt varandra.

Traktamentet i Sverige är 290 kr per dag med övernattning.
Om arbetsgivaren betalar frukost, lunch och middag så ska man minska traktamentet med 261 kr. Kvar blir alltså 29 kr i traktamente. Detta enligt Skatteverket och hur jag tidigare fått traktamente som anställd.

Mitt AB, som också är min arbetsgivare enligt tidigare info i tråden, får aldrig betala mat för en anställd utan att det uppstår en kostförmån. Detta också enligt tidigare inlägg i tråden.

Jag får inte riktigt ihop resonemangen ovan. Är det något som inte stämmer, eller har alla mina tidigare arbetsgivare missat biten med kostförmån?

Verkar rörigt, enkelt sammanfattat man kan säga att ett företag kan köpa precis vad som helst till sina anställda om de anställda sedan förmånsbeskattas för det. Det finns alltså ingen poäng med att köpa mat med företagspengar som sedan ska skattas med motsvarande förmån av den anställde, det viktiga är ju att staten får in sin skatt så ingen kan tjäna på upplägget. När vi kommer till traktamentet som är skattefritt så ska det täcka alla eventuella merkostnader den anställde drabbas av, och bjuds det på mat ska det räknas av från traktamentet oavsett vem som bjuder.

Du verkar blanda ihop två olika saker: huruvida kostnaden är avdragsgill i företaget och huruvida den anställde ska förmånsbeskattas för måltiden.

Det finns ett par tillfällen då en fri måltid inte ska förmånsbeskattas. Från Björn Lundén:

• kost på allmänna transportmedel
  • frukost på hotell
  • kost vid representation
  • kost för lärare, vårdpersonal m fl.

Jag trodde att jag var tydlig i trådstarten men av svaren att döma så var jag nog inte det :joy:

Björn Lundén var däremot väldigt tydlig med informationen.
Tackar för alla försök att reda ut detta.