Konferens, AB betalar

Hej,

Aktiebolag med konsultverksamhet. Frun är suppleant. Inga andra aktiva/ anställda.

Kan vi åka på konferens m övernattning vid 1-2 tillfällen per år? Kan man inkludera ev måltidspaket?

Tidigare som anställd var det inga problem att bli medbjuden på sånt här. När man har egen låda och det är ens fru(suppleant) som skall med känns det mindre professionellt om än att det faktiskt finns ett behov av den tid och struktur med framtida målsättning. Det skulle förvisso kunna avhandlas i köket en regning lördag med men finns möjlighetenär det dumt att missa den.

Någon med erfarenhet?

Fråga skatteverket.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324021.html

Bättre du använder de två personalfester man får dra av per år. Då får resa, en övernattning, middag och aktivitet bekostas av företaget.

1 gillning

Nu blev jag fundersam, får man åka på konferens “själv” och ta med sig en närstående på företagets bekostnad? Minus skatt såklart.

Ja, det är inga problem. Alla kostnader kan inkluderas. Se till att ha ett tydligt program bara. Jag rekommenderar dig att köpa boken " Skattefritt & lågbeskattat i aktiebolag" från egetab.se. Den ger bra tips. Även böcker från Björn Lundén är till stor hjälp. Kickoff – avdragsrätt och beskattning (bjornlunden.se)

5 gillningar

Vad innebär det för praktisk skillnad på konferens och personalfest i det här sammanhanget?

Konferens är avdragsgill fullt ut, personalfest räknas som intern representation så då får du dra av moms på 300 kronor, resten bokas som icke avdragsgill kostnad. Så det är betydligt mer förmånligt att åka på konferens än att ha en personalfest. Måltidsrepresentation och momslyft (bjornlunden.se)

1 gillning

Samtidigt måste en konferens innehålla något vettigt vilket inte en personalfest behöver.

1 gillning

Jag hoppas att tråden fylls på med erfarenheter meb stort tack för alla svar så här långt.

Hej Monica!

Jag har en fundering angående konferens utomlands. Jag kommer vara i Asien i 7 veckor och under denna tiden tänker jag gå på 2 -3 konferenser, sammanlagt ca 4 hel dagar. Anmälningsavgiften är ca 2000 sek/ konferens. De här konferenserna komma va uppdelade en i början av resan, en i mitten och en när resan närmar sig sitt slut.
Får jag dra för reskostnader till och från Asien, resekostnader + övernattning + traktamente för dessa 4 dagar? Eller SKV kommer troligtvis bedöma att det finns för mkt inslag av nöje och jag kommer behöva beskattas?

Spontant låter det som att anledningen till resan är privat. Att det råkar vara några konferenser där känns inte tillräckligt.

=resekostnad privat, inträde och kanske nån hotellnatt är avdragsgillt.

1 gillning

Inträde, övernattning, traktamente, ev resor inom Asien för att ta sig till konferenserna borde funka, men jag är tveksam till resan till/från Asien då majoriteten av resan är privat. Skicka en fråga till Skatteverket. De är snabba att svara.

Jag drar upp en gammal tråd igen här, men jag har undersökt detta och försökt läst mig till den knapphändiga information som skatteverket skriver ut.

De flesta sidorna online skriver ut att om man uppfyller kraven för konferens som skatteverket har (6h per dag osv) är måltidskostnaderna fullt avdragsgilla.

Har nu pratat med 2 separata handläggare på Skatteverket, den första hänvisade direkt till att det rör sig om intern representation vid konferens och därmed inte fullt avdragsgillt. Den kontrollerade detta även med andra anställda som hade bättre koll som sa samma sak.

Den andra handläggaren meddelade per telefon först att kostnader för måltider är fullt avdragsgilla. Men ringde efter 30minuter upp igen och berättade att den diskuterat frågan vidare med kollegor och kommit fram till att det inte är fullt avdragsgillt utan bör räknas som intern representation samt hänvisade till denna rättsliga vägledning Förmån av fri kost vid intern representation i form av informationsmöten och planeringskonferenser | Rättslig vägledning | Skatteverket (som är från 2009 men fortfarande ska gälla).

“Skattefriheten för kostförmån i samband med informationsmöten och planeringskonferenser gäller under förutsättning att sammankomsterna kan bedömas som intern representation”.

Har alla dessa sidor online (bjorlunden, KPMG, osv) fel eller har jag ställt frågan på fel sätt till skatteverket?

Mat är mig veterligen aldrig avdragsgillt så länge det inte är “lättare förtäring”.

Du behöver skilja på avdragsgill för företaget och huruvida den anställde ska förmånsbeskattas.

Jag upplever att den gemene uppfattningen är att det är avdragsgill och att traktamente utbetalas med avdrag för givna måltider.

Dom jag pratade med på Skatteverket hävdade att det räknas som intern representation gällande avdragsgiltigheten för företaget och därmed godkänns endast avdrag för viss del av momsen.

Jag upplever också att den gemene uppfattningen är att det är avdragsgillt fullt ut för företaget, men skatteverket har ingen tydlig dokumentation kring detta eller rättsfall som jag hittat.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/331518.html

1 gillning

Tack, texten där gör det väldigt tydligt att kostnad för kost inom ramen för konferens är avdragsgill. Konstigt att ingen av de handläggarna jag pratade med kunde hitta eller referera till den texten och istället hänvisade fel.