Jag har ett ganska nystartat eget AB där frugan är den enda anställda, hon hjälper till med lite småsaker men får ingen lön i dagsläget men tanken är att hon också ska börja ta ut lite lön där.
Är det “tillåtet”/avdragsgillt att vi exempelvis skulle åka på en intern konferens tillsammans där syftet framförallt (på riktigt…) är att planera, diskutera och brainstorma framtiden för bolaget? Spelar det någon roll om det skulle vara på ett SPA-hotell och förena nytta med lite nöje…?
Tror ni att det spelar någon roll om frugan har lön eller inte från bolaget? Samma sak med friskvårdsbidrag?
Ganska ny på detta så ursäkta dumma frågor. Vill bara säkerställa att jag inte ställer till med något…
Tack för svar! Att ha det som personalfest ser väldigt intressant ut. Då behöver jag ju inte ens krångla med schema och sådan onödig administration bara för att det ska se bra ut till Skatteverket.
Tack för svar! Jag tänkte att hon kunde gå som maka istället för anställd då. Just nu jobbar hon heltid med sitt vanliga jobb och då är hon redan på brytpunkten för statlig inkomstskatt så rent skattemässigt hade det varit fördelaktigare för oss så.
Men man kanske inte kan ha personalfest i AB om det bara är en anställd som tar ut lön (dvs jag själv)?
Det är i teorin inget problem, sålänge ni uppfyller kraven. Att ha konferensen på ett spa eller dylikt lär inte vara några problem, däremot kommer det bli svårt att motivera tre veckor på maldiverna.
Se till att skriva ner arbetsschemat ni förhöll er till varje dag (förslagsvis runt 7 timmar om dagen).
Det är nog väldigt många som kanske inte riktigt helt följer reglerna här, åtminstone de konferenser jag har varit på med mindre företag hade nog haft problem att gå igenom om SKV hade varit närvarande .