Enmanskonferens?

Kan man som enmanskonsult åka på konferens?
Vad är minimumkrav på schemat för att räknas vid en granskning?

6-10 jobb
14-18 jobb

Duger det, eller behöver det vara utvecklande/utbildande?

1 gillning

Vet ej, tveksam till detta faktiskt. Du kan ta med dig en i styrelsen dock.

6h om dagen schemalagt!

2 gillningar

Följer resten av styrelsen med blir varken mycket jobb eller bildning gjort.

2 gillningar

Ska du ha konferens med dig själv? Så länge det finns en anledning till att du inte kan konferera på hemnaplan, så visst. Men om du inte ska göra några externa besök kanske det är mer tveksamt.

Ser inte att det står att man måste ha externa besök.

Jag hade gjort ett schema med de aktiviteter som du planerat att göra…

Jag tänkte så först, sen tänkte jag på konferenser jag varit på som anställd. Absolut ingen anledning dessa inte kunnat ske i mötesrummet på jobbet.

Du kan ju åka på en mässa, konferens eller kurs som någon annan anordnar. T.ex en IT mässa med utställare. Välj någon som ligger någonstans du vill åka till.

Jag fötstår inte rikligt? Om ett antal kundbesök varje dag skulle vara konferens, skulle ju varenda säljare åka på konferens mer eller mindre dagligen.

Sen får man väl ställa detta i relation till omfattning och kostnad. Åker du på enmanskonferens en gång per år och bor på hotell för 1000 kr och traktamente för ett dygn och samtidigt har nån typ av arbete insprängt känns det ju inte orimligt. Åker du däremot en gång i månaden till grand hotels svit en långweekend så kan du ju börja fundera.
Ofta kommer man långt med förnuftet:-)

Jag tänkte mig nånstans man kan få miljöombyte, samt sol på näsan under lunchen, var det är beror på om mars, april eller maj. I övrigt enkel logi.

Jag kan inte se detta skiljer från de konferenser jag varit på och inte varit med på som anställd, förutom att jag slipper umgås med kollegor uppemot 17 timmar per dygn.

KPMG skriver i sina rekomendationer:
"
Om din konferensresa eller studieresa förläggs utomlands ska du även dokumentera de affärsmässiga anledningarna för detta.
"

Haha, såna har inte funnits på någon konferensresa jag varit på eller varit bjuden på.

Då kokar det ner till ditt samvete och risken för granskning, om konferensen i själva verket är avdragsgill semestertripp.

Tolkar jag dig rätt nu? Du avser att åka på en veckas semester, och dra kostnaderna på firman!

Nej, jag sonderar möjligheterna åka bort fyra dagar, jobba 8h per dag (6 tycks räcka), och göra detta på en plats där man vill vara utomhus när man inte jobbar.

SNS är den som har ett argument för att det inte funkar även om det skulle diskvalificera varenda företagsresa som inte innefattar tredje part.

Jag pratar inte om semesterresa även om jag känner flera som åkt på såna som anställda, ibland även med respektive, helt utan förmånsbeskattning förstås.

Ja detta har man ju hört talas om. Företaget gör en uppställning på rätt antal timmar att visa upp om Skattemyndigheten hör av sig.

De banker som jag jobbat i har dock varit seriösa. Vi fick gör våra timmar inohus när solen sken. Att respektive skulle få följa med fanns inte på kartan…

Det är ytterst tveksamt att Skatteverket skulle godkänna något sådant.

Däremot behöver du inte åka på en konferensresa. Du kanske kan kolla upp en kurs eller mässa inom din bransch som är förlagd på en trevlig plats. Det kan ju även vara en mer generell kurs som gynnar din verksamhet, till exempel inom sälj eller marknadsföring.

Sen måste ju allt vara rimligt.
En säljmässa i Hongkong under en dag för en ensam konsult kanske inte är rimligt.

Vet inte om du väljer missförstå mig.

Jag menar inte min tidplan skulle vara en papperskonstruktion. Jag är morgonpigg. Ensam blir inte kvällarna sena och blöta. 6-10, 14-18 är fullt realistiskt schema, eller 7-10, 15-18 om man nöjer sig med 6h.

Utan respektive.

Nej, så menade jag inte. Detta var bara en berättelse hur det kan gå till…

1 gillning