Har planerat att åka på en investeringsresa och kika på tomter / hus för att eventuellt investera via bolaget. Är det skäl nog att låta företaget betala för boendet och eventuell hyrbil? Planerar att vara borta cirka en månad.
Vad tycker företagets revisor ?
Vid minsta osäkerhet, ring skatteverket och fråga.
Låter som en månads semester ![]()
Varför kan ni inte göra 80% av jobbet härifrån och sen åka dit ett par dagar och kolla på de bästa objekten?
Åka runt en månad låter inte trovärdigt.
Men det är min personliga åsikt och jag bestämmer inget gällande redovisning och liknande
Är det en jobbresa så är det självklart att företaget ska stå för alla omkostnader, du kan även ta traktamente för tiden du är iväg och arbetar. Är det en förtäckt semester och inga affärer görs får man räkna med följdfrågor vid en eventuell revision.
Hur det verkligen ser ut i just ditt fall vet nog endast du själv samt din revisor.
Det skulle man kunna göra men svårt att förstå läget utan att vara där lite längre än ett par dagar.
Värdefullt att prata med folk som bor i närheten av tomterna och gå på djupet. Kan självklart sitta framför skärmen och titta på siffror men tycker personligen det är lätt att få fel information den vägen. Speciellt när det gäller andra länder som dessutom inte är nordiska (fler olikheter).
Det skulle inte hålla i en revision. Lutar för mycket åt det privata tyvärr. Möjligtvis några dagar och att det finns lite underlag som stödjer att det är affärsrelaterat.
En månad finns det inte en möjlighet till… 3 dagar skulle jag säga som max.
Det är inga problem att ta resan och övernattning några nätter.
Sedan betala det övriga privat.
Så gör jag när jag åker exempelvis på mässor. Har varit i USA några gånger där mitt företag stått för dom stora utgifterna.
Med lite ”planering” så går det utmärkt att kombinera jobb och privat resa.