Utlandsresa på företaget

Vill åka på ett konvent i Mexico på mitt egna företag.
Jag får ju dra av flyg boende o konvent samt traktamente MEN vad kostar det egentligen mitt företag?
Om priset för allt är låt säga 100 000 vad betalar företaget? Får väl inte dra av moms tex.
Vill veta den reella kostnaden och inte slösa bort företagets likvid som jag kan investera istället.

1 gillning

Det kostar väl vad det kostar? Eller vem skulle annars betala?

6 gillningar

Så alternativet är att inte åka, förstår inte resonemanget.

Klart mitt företag ska betala men normalt sett om man köper nåt på företaget så dras tex momsen. Och det gör det väl inte på en resa?
Äh jag vet inte,hur jag tänkte, jag fick för mig att det blir pålagor bara för att det är resor.

1 gillning

Varför skulle det inte gå att dra moms för det är just en resa?

MEN däremot kan det vara knöligt återkräva moms på utlägg/köp som gjorts utomlands. Ofta inte ens värt försöka med om det är låga belopp av moms. Kanske det du tänker på?

2 gillningar

Det är ingen moms på flyg utomlands.

1 gillning

Enkelt uttryck så kommer det att kosta det du betalar (flyg, boende, konventbiljett etc).
Köper du från ett svenskt bolag kan du dra svensk moms.
Köper du inom EU kan du köpa momsfritt (lägger på omvänd moms).
Är det utanför EU så är priset inkl. moms din kostnad (och du lägger på omvänd moms)
Sen tillkommer traktamente.

2 gillningar

Ni är så snälla som svarar :heart:
Jag blev nog rädd för kostnaden. 100 000 för 10 dgr.
Behöver samla i ladorna inför stundande pension.
Har 1,7 milj sparade i företaget på Lysa kapitalförsäkring som gått upp 35% :slightly_smiling_face: och lite aktier som gått bra ( tex Eli Lilly 85% sedan inköp) men behöver 3 milj för att kunna behålla den livsstil jag har nu, efter pension.
Rädd att inte hålla hela vägen. Bara rädslor o okunskap här. Tack för er tid, det betyder mycket!