Har fått frågan att räkna på att bli egen konsult åt ett stort bolag och har försökt göra en budget med alla utgifter. Förstår att alla dessa utgifter inte kommer på engång och att tex startkostnad, dator mm inte kommer finnas tex år 2.
Men vill se så detaljerat som möjligt alla kostnader. Så vad har jag glömt i min Excel snurra? Eller är något helt onödigt och fel som ska bort?
Tycker du kan stryka semesterlön, ägare behöver inte ha separat semesterlön utan betala bara vanlig lön.
Försäkringar har du på två-tre ställen vet inte varför.
Men jag tycker du överarbetar det, ta kostnader för lön, utdelning och pension sen lägg på 50-100k så har du det som behövs för att driva företaget och kan även sponsra något du gillar.
Sen är ju inte frågan hur mycket du måste ha utan hur mycket de är beredda att betala.
Tack för input.
Stryker semesterlön.
Försäkringar är först som anställd det som man behöver plus en extra sjukvårdsförsäkring (har det idag och vill gärna ha kvar). Sedan en företagsförsäkring.
Gillar att göra detaljerade saker som i detta fall när man ska gå till något man faktiskt får pengar för för att se om man faktiskt klarar sig på tex olika nivåer av ersättning.
Absolut är det så att det beror på hur mycket de vill betala, men jag vill inte gå till något som är osäkert och är i samma härad som idag utan det får vara något betydligt bättre med den risken det är.
Jag ligger nog inom spannet som det ser ut. Vill så klart inte gå för billigt men även gärna starta resan så vi får väl se vart de landar under hösten.
Fundera ut hur hög lön du vill ha (glöm inte ”arbetsgivar”-”avgiften” samt avsättning till tjänstepensions-motsvarighet), hur mycket utdelning du vill ha (glöm inte bolagsskatten här), och korrigera sen för hur mycket semester du vill ha (utgift utan fakturerbar inkomst). För en renodlad konsult-låda är kostnaden för dig 95+% av hela kostnaden, resten är angränsande försumbart i m h o, du kan slänga på 5k per månad eller nått för allt annat.
För att få fram ett timpris så räkna.
Månadslön x 2,5 / 160h så får du fram ett timpris.
Har varit företagare i ca 10 år och denna uträkning stämmer bra.
Den täcker försäkringar, tjp, mobil, utdelning.
Skulle lägga till kostnaden lokalhyra, företagets hyreskostnad som med fördel kan göras genom att du hyr ut ditt egna boende som privatperson till ditt företag.
Bolaget får avdrag för hyreskostnaden och du som hyresvärd kapitalbeskattas med 30 procent.
Tack. Det betyder att för 900 kronor i timmen så kan jag ta ut samma lön som idag i 11 månader. Så inte inte rikigt värt det enligt den uträkning då att gå över.
Ok det var smart med hyra. Får kolla på hur jag kan få in det.
Tack för input.
Var får du 11 månader ifrån. Om du tror att du kan få över 900 kr timmen så är ju det bra. Beror helt vilket yrke du har, månadslön, förmåner mm. Min uträkning är mera en grund som funkar säkert i 9 fall av 10 och att du kan debitera minst 160h.
Du har fått med det mesta utgifter i din excel snurra ![]()
Har varit på semester och haft lite forum/sociala medier avbrott. Vad jag menade med 11 månader är att det är det du kan fakturera då jag vill ha en månad. Uträckningen fungerar säkert som en bra grund.
Tack så mycket,skönt att kunna se i detalj, elle är det projektledaren mig som gillar flöden tabeller mm.
Toppen tack för din uträckning ja då verkar det stämma ganska bra med vad jag får för siffor.
Tack, arbetsgivaravgift och pension har jag med sedan vill jag kunna jämföra med de förmåner jag har idag för av försäkringar, bill mm.