Arbetsgivaroffert och tips på budget

Hallå alla kunniga (och ni andra också för den delen :laughing: )

Bra att veta

• Nybliven konsult med AB
  • Har en stadig kund men fast kontrakt och 3 månaders uppsägning som med stor sannolikhet löper länge
  • Lön: Kommer ta ut det där beloppet som maxar förmåner, hittar inte vad det heter men runt 54 000kr/månad?
  • Har lite kvar efter det, funderar på vad jag ska budgetera för (låga omkostnader)

Budget brainstorm

• lön
  • arbetsgivaravgifter 31%
  • pension max 35% av lön?
  • sätta upp sparkonto för moms och arbetsgivaravgifter
  • försäkring; företagsförsäkring? sjukförsäkring?
  • nödvändigheter; skrivbord, dator, bokforingsprogram
  • lite representation, extern och intern
  • utbildning

Fick den här offerten från en storbank

• Tjänstegrupplivförsäkring 35 kr per månad och försäkrad för innevarande år
  • Olycksfallsförsäkring Heltid 63 kr per månad och försäkrad för innevarande
  • Vårdförsäkring TOPP Frivillig-utan remiss med karens 960 kr per månad och försäkrad
  • 35% av lön mellan 0 prisbasbelopp och 30 prisbasbelopp

Mina funderingar

1. Maxa pensionen, jag kan sänka den om jag vill med någon månads framförhållning? Något tips vad man ska tänka på när man väljer var/hur?
  2. I övrigt ser det offerten dyrt/onödigt ut. Kanske någon sjukförsäkring kan vara bra? Relativt billiga. Brukar generellt inte köpa försäkringar
  3. Vad har ni för försäkringar? Nå tips på vilka som är bra/prisvärda för småföretagare?
  4. Är det vanligt att konsulter blir stämda i Sverige? Skyddar ni er för eventuella stämningar via tex företagsförsäkring? (Har bott utomlands länge så detta kanske är dum fråga i Sverige)
  5. Något annat som sticker ut/tips?

Tack på förhand härliga community!

2 gillningar

Välkommen till konsultbranschen!
Spontant tycker jag 35% till tjänstepension är onödigt mkt om du inte har behov av att kompensera för annat. Då kan det vara bättre att ta ut utdelning och spara den privat. Kolla avgifterna på försäkringen (årlig fast respektive rörlig kostnad).
Budgetmässigt: ta höjd för sjukdom och perioder utan uppdrag/ej debiterbar tid/semester.

Försäkringsmässigt så är en sjukvårdsförsäkring guld värt. Att få träffa en läkare inom 24 timmar gör att man snabbare kan komma tillbaka och debitera. Jag tror jag betalade ca 750:-/månad för några år sedan. Företagsförsäkringen har jag via Länsförsäkringar där ingår ansvarsförsäkring. Kostar ca två tusen/år.

2 gillningar

Kostnad för revisor
Kostnad för web-site (om du tänker att du vill ha det)
Friskvårdsbidrag till dig själv?
Kanske medlem i en branschorganisation?

För pension och sjukvårdsförsäkring betalar jag ca 6.500 kr/månad - har valt att göra så här istället för att betala olika på pension varje månad.

Ansvarsförsäkring betalar jag ca 6.300 kr / år (fsk upp till 1.500.000kr)

Företagspaket hos banken 1.400 kr/år

Annars verkar det som att du har täckt det mesta :slight_smile:

Lycka till i företagandet!

2 gillningar

Tusen tack för hjälpen Monica!

Håller med om pensionen - ska ta ett mindre belopp!

1 gillning

Tusen tack!

Det där med pension- och sjukvårdsförsäkring i ett är nytt. Ska kolla upp!