Har nyligen kört igång ett eget AB (konsult) och funderar över pension (samt en bonusfundering kring försäkring).
Har lyssnat på bra avsnitt härifrån, samt läs många matnyttiga trådar. Tror mig ha en uppfattning om hur jag vill göra. Men jag har en första grundläggande fråga. Om jag i företaget skaffar en kapitalförsäkring ämnad för min pension, är den (pengarna) då skyddad vid eventuell konkurs? Bör vara väldigt liten risk för konkurs i mitt fall, men jag vill vara helt säker på att mina pensionspengar är skyddade. Om svaret är nej - finns det något tillägg, eller liknande sparform i företaget som gör placeringen skyddad eller måste jag plocka ut pengarna och spara privat för att uppnå det? Jag tänker andra alternativ än en “klassisk” tjänstepension.
Fundering nummer två är att jag läst i flera olika trådar om tips att starta en tjänstepension hos Avanza, och där lägga sig på lägsta nivån (500:-?) för att få nytta av de(n?) försäkring som då ingår. Jag har försökt läsa mig till vad det är för fördelaktig försäkring som avses, men vet inte om jag hittat rätt. Det jag hittar är att man i samband med tjänstepensionen kan teckna en sjukförsäkring via Euro Accident. Finns prisexempel angivet, men vet inte vad det skulle kosta för en lön upp till brytpunkten. Prisexemplet anger 190:-/mån vid en lönenivå på 45.000:-/mån. Jag har än så länge inget att jämföra med, kanske detta är förmånligt?
Har tänkt att kolla med Fora, vad en sjukförsäkring kostar där. På hemsidan står bara att grundpremien för försäkringsavtalet är 1000:-/år och sen står att “Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS), Ingen kostnad tas ut för 2026”. Gissar att det kostar efterkommande år, samt borde väl också vara beroende på löneuttag?
Annars tar jag gärna emot tips om annan sjukförsäkring. I nuläget har jag endast ansvarsförsäkring (och en simpel motsvarighet till hemförsäkring).
Nej. Men du kan kolla på något som heter direktpension. I princip ett avtal som behöver tecknas, och då är pengarna skyddade till pension vid konkurs, men fortfarande i övrigt fritt åtkomliga i bolaget.
Jag har båda två och de täcker lite olika saker. Den du tecknar hos Afa via Fora är under förutsättning att du ger alla andra arbetare försäkringsskydd, är du ensam i företaget så har det ingen praktisk betydelse. AGS kan ge ersättning vid sjukskrivning med sjukintyg som godkänts av FK från och med dag 15. Euro Accident är från dag 91.
Ersättningsnivåerna från EA vid lön upp till brytpunkten är mer än vad man får från AFA, men så länge man inte har andra anställda så är AFA:s grundskydd billigare och det ingår även arbetsskadeförsäkring osv.
Du kan få premiebefrielseförsäkring för tjänstepension hos Afa också, men det är då deras tjänstepensionslösning som gäller och den är inte riktigt lika fri som Avanzas.
Jag sätter av 2400 kr i månaden till tjänstepension hos Avanza, betalar drygt 400 till för premiebefrielseförsäkring och plansjuk.