Hej,
Är nybliven egenföretagare och äger bolaget till 50%.
Behöver därför skaffa mig sedvanliga försäkringar, så som olycksfall, vård och ev. livförsäkring.
Har tittat på flera upplägg från de vanliga aktörerna så som SEB med Tryggliv, Sparbanken, Länsförsäkringar etc. Och där ser väl matchen ut att landa hos SEB eller Sparbanken.
Men så började jag titta noggrannare på pensionsparbiten, och då ser jag ju att det är höga avgifter och kostnader hos bankerna, om man jämför med Avanza… Sparbanken vill t.ex. ha 240kr/år + 0,65% av fondvärdet/år +sedvanliga fondavgifter.
Detta gör ju att jag gärna tittar efter andra lösningar. En lösning som jag funderade på var att välja Sparbankens försäkringar, med lägsta pensionspar 800kr och sedan komplettera med resterande på Avanza upp till den nivå vi valt.
Vad tänker ni? Är detta en bra lösning?
Eller hur skulle ni ha gjort?
Jag vill ha Tjänstepension, Sjukförsäkring med vårdförsäkring, Olycksfallsförsäkring samt livförsäkring.
//Fredrik
Jag vet inte om det är intressant men jag läsde att man kan ansluta sig ITP systemet som egenföretagare:
ITP har låga avgifter och stora rabatter på upphandlade fondbolag.
Läste tjänstevapensval och tänkte att här kan jag bidra med kunskap, men så var det en felläsning. 
I mitt Eget AB så kör jag Avanza med premiebefrielseförsäkring och sjukförsäkring. Har bara haft ITP korta perioder på tex sommarjobb och det kapitalet försvann pga avgifter, men kan säkert finnas vettiga alternativ.
Hur kan det kapitalet försvinner? Alla avgifter förutom flyttavgift är procentuell och många har även tak per år, så egentligen skulle kapitalet aldrig försvinner? Kanske värd att ringa Collectum vad hände eftersom jag kan inte tänka på ett rimlig scenario?
https://collectum.se/privat/gor-val-for-din-tjanstepension/avgifter
Kapitalet var ganska litet och det fanns någon avgift som inte var satt som en procentandel. Tog kanske 10 år eller så, sen var det borta.
Ja, det känns ju som Avanza är rätt val, men när jag väger in flera försäkringa etc, så har Sparbanken några delar som jag inte vill vara utan. Dock så tar de 0,65% att ha dem där + Kostnaden för transferfonder på 0,5%, så totalen blir 1,15% vilket jag tycker är mycket. Om jag läser informationen om mina nuvarande fonder på Avanza så har jag lagt 0,27% under 2021.
Därför funderar jag på om upplägget med 800kr på Sparbanken för att få tillgång till deras försäkringar etc, och sedan resterande ca 4200kr på Avanza. Tänker jag rätt? @janbolmeson 
En bra råd är att välja vårdförsäkring utan remiss med lagom vald självrisk. Icke akut vård, Ofta 500 eller 1000 kr per fall. Har haft sådana >20 år från olika bolag . Rapp och förstklassig vård varje gång. Ofta inom några få dagar.