Jag har nyligen startat bolag med två kollegor och har fastnat i frågor kring pensionsavsättning och försäkringar kopplat till detta. Jag har jämfört kostnaderna mellan en försäkringsmäklare (Säkra), vår bank (SEB) och Avanza (som använder Euroaccident).
Jag hade helst velat använda Avanza där vi har full möjlighet att välja hur vi placerar våra pengar. Problemet är bara att deras försäkringar skiljer sig enormt mycket i pris jämfört med om jag väljer t.ex. Säkra (Säkras försäkringar via Euroaccident är 1700 kr/mån billigare än om vi går via Avanza (och Avanaza har inte ens alla försäkringar vi vill ha som t.ex. konsolideringsförsäkring)).
När jag har skrivit i forumet förut angående detta får jag rådet - spring - när det kommer en försäkringsmäklare. Men, jag har frågat Säkra och de själva hävdar att de inte tar ut några fasta kostnader utöver fondernas kostnader.
Jag tycker allt det här låter väldigt konstigt! Hur kan försäkringsmäklarna erbjuda försäkringar så billigt jämfört med andra aktörer? Och stämmer det verkligen att det inte tillkommer några andra kostnader? Vad är deras affärsmodell i så fall? Betalar man istället för fonder med höga förvaltningskostnader? Och i så fall är den kostnaden högre per år än skillnaden i pris för försäkringarna (skillnaden är 20 400 kr/år). Hur tänker ni? Och hur har ni löst detta i era bolag? Tacksam för svar!
Plockar upp denna tråden som legat obesvarad, om någon annan har erfarenhet av just detta ![]()
Njae, rådet att springa gäller pensionsrådgivare, annat än de är oberoende sådana.
Jag förstår nog inte riktigt din situation. Själv har jag separerat pensionskapitalet från försäkringar.
Bolagsförsäkringen har jag via LF.
Pensionspengarna har jag valt att inte sätta i TP utan håller pengarna i bolaget och investerar i en kapitalförsäkring (helt utan avgifter annat än schablonskatt och fondavgifter såklart).
Vilken typ av försäkring menar du?
Menar du försäkringsmoment inom tjänstepensionen?
Det är en bra fråga, jag har från tid till annan upplevt det också på gruppförsäkringar. Sedan måste man ta ett helhetsperspektiv och om möjligt plocka russinen ur kakan. Ja, man kanske får en billigare gruppförsäkring men betalar man sedan 1 % mer någonannanstans, då är det kanske inte så billigt i alla fall.
Men Säkra är seriösa och har man dem bara i kort koppel så kör på. Jag har själv haft dem under en period.
Tack för svar! Det lutar åt Säkra ändå tror jag. Man kan ju alltid ändra sig om man inte är nöjd. 
Tack för svar!
Jag hade också gärna separerat försäkringarna från själva pensionskapitalet. Problemet är bara att man inte får teckna försäkringar hos många aktörer om man inte även placerar pensionspengarna på samma ställe. Vi tänkte oss följande försäkringar: livförsäkring, sjukförsäkring (konsolideringsförsäkring för egenföretagare med > 100 % ), olycksfallsförsäkring, premiumbefrielse och privat sjukvårdsförsäkring.
Men din idé med kapitalförsäkring verkar smart, jag kan inte så mycket om den. Får kolla upp det. Var har du den någonstans?
Avanza företags KF på inrådan av revisorn.
Men du ska nog bevaka vad @janbolmeson kommer med för information om att spara pengar i bolag. Han har sprungit på ny information som kan ändra på läget, vad som är bäst.
Finns en bra bloggpost här om vad som är att rekommendera gällande pensionsdelen:
Akta dig för skalavgifter på kapitalet är min inrådan. Blev själv blåst av en försäkring/pensionsrådgivare där jag landade hos Skandias entrelösning där dom tog 0,65% i administrationsavgift på kapitalet, plus 1,4% för deras blandfond. Ett rån rent ut sagt.
Vad är en konsolideringsförsäkring?
Tydligen ett sätt för egenföretagare att kompensera för att man har gått ner i lön för att starta eget. Dvs om man blir långtidssjukskriven kan man man få ut mer än 100 procent (106 %) av sin lön under perioden.