Nytt bolag! Hur gör jag med tjänstepension?

Hej! Jag har lyssnat på era poddavsnitt i ungefär ett år nu (och älskar det!), men är ny i forumet och ser fram emot att läsa era kommentarer och tips kring nystartade bolag. Jag har äntligen följt min dröm och startat eget tillsammans med några kollegor. De första månaderna har gått över förväntan och vi har redan fått en bra buffert i bolaget.

Jag har läst att man ska avsätta ca 5 % av bruttolönen till pensionen varje månad. Min fråga är hur ska man resonera kring placering av pengar till pensionen? Ska man resonera på samma sätt som man gör som privatperson eller bör man göra på något annat sätt när det gäller bolag?

Vad gäller mitt privata sparande tycker jag att jag har fått bra tips och råd kring hur man kan placera pengarna. Men jag vet ingenting om hur man ska resonera kring pensionsavsättning. Vi har blivit kontaktade av en finansiell rådgivare som vill hjälpa oss med placeringarna? Är det värt att göra detta? Eller ska man gå till banken där vi har våra bolagskonton? (SEB) Eller kan man göra placeringarna själv via t.ex. Avanza?
Tacksam för tips och råd kring detta! :slight_smile: :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kort svar: avanza, billig globalfond, klart.

3 gillningar

Det kan vara värt att känna till bankernas affärsidé kring tjänstepension, nämligen skalavgift (på hela kapitalet) samt förvaltningsavgift för fonderna. VAR man placerar är alltså lika viktigt som HUR du placerar. :slight_smile:
Det är inte ovanligt att banken tar 0,65% i avgift (Avanza är gratis) bara för att du har tjänstepensionen hos dom. Sedan tillkommer ett begränsat urval av fonder där majoriteten kommer från banken själv (Avanza har ett betydligt större urval).
I vissa fall lockar bankerna med försäkringslösningar (t.ex. vårdförsäkring, sjukförsäkring, gruppliv etc) som är villkorade av att du har tjänsteopension hos dom. Min erfarenhet är att du ofta kommer billigare undan någon annan stans.

2 gillningar

Jag har haft liknande funderingar på tjänstepension vid eget bolag och förstått att Avanza är bra på det men då var det ju det här med sjukförsäkring gruppliv mm.
Nån som har tips på bra såna?

Har kvar mina via bliwa som jag fick av unionen (?) när jag var anställd. Tydligen kunde inte min bank matcha priset iaf.

Spring! :joy:

Nej! Jo alltså det är mycket värt för rådgivaren som sedan får kick-back från den pensionsförsäkring ni väljer för all framtid. De ger ett urval som passar dem.

Undantaget de oberoende rådgivare som listats här på RT - se denna tråden

Nej! Samma sak här. Deras rådgivare gör samma sak med urvalet från SEB. Rådgivare stavas Säljare :slight_smile:

Ja det tycker jag! Det finns två sätt man kan göra det på.

1. Man behåller pengarna i bolaget och öppnar en företagsägd Kapitalförsäkring på tex Avanza där företaget investerar vinstmedel. I framtiden tar man ut det som tex utdelning för att få låg/vettig skatt. Som jag förstår det är detta det billigaste alternativet avgiftsmässigt.

2. Man betalar in det till en tjänstepension som företaget startar. Då får man lite andra skatter på det (särskild löneskatt) och såklart får man skatta på pensionen den dagen man tar ut det. Viktigt här är att välja rätt bank/försäkringsbolag så man får så låga kapital- och fondavgifter som möjligt.

Efter att ha konsulterat min revisor så kör jag på 1an :slight_smile:

1 gillning

Har hört att Euro Accident ska vara helt ok, men har ingen egen erfarenhet av bolaget.

Alla som har eget bolag, dvs att man helt själv har hand om sin ekonomi, gör bäst i att räkna på vad som är bäst just för er…

Om man väljer att strunta i allt va pension heter så betalar man bolagsskatt en gång och sen kan du betala ut detta i lön eller utdelning när du vill, går att skjuta upp bolagsskatten i 5 år via periodiseringsfonder… det som vore näst mest intressant skulle jag säg är direktpension där du när du vill kan dra tillbaka pengarna och sist tjänstepension… Men där är lite olika avdragsrätten på de olika pensionsvarianterna…

Men som sagt, det bör man så klart räkna på å bestämma vad man själv tycker beroende på ens nuvarande sparad pension osv…

Är detta aktuellt för nån som inte kommer kunna ta ut till brytgränsen? Just försäkringarna som ingår i Avanzas tjp för egen företagare/eget AB. Eller är det bättre/billigare att lösa försäkringarna på enskilt håll än att blanda in tjänstepension. Man vill väl maxa den allmänna pensionen först och spara själv ca 5% på ett privat ISK för att kompensera tjänstepensionen.

Eller det går inte att t.ex teckna en premiebefrielseförsäkring för det finns ingen försäkring att betala ut till om det skulle hända nåt.

För egen del kände jag att sjukförsäkring var viktigt för att jag skulle känna mig trygg så jag inte förlorar större delen av min inkomst ifall jag bli långtidssjukskriven. Och sjukförsäkring verkar väldigt svårt att få utan att samtidigt ha en tjänstepension där det går att lägga till. Så om en sån försäkring är något som känns intressant (det är inte speciellt dyrt) är det nog bra att sätta upp en tjänstepensionslösning på ett bra ställe (jag valde Avanza, som använder EuroAccident). Det räcker med att betala in en miniminivå som inte är jättehög ifall man hellre lägger resten av pengarna i kapitalförsäkring/direktpension/mer lön/mer utdelning.

3 gillningar