Förmånsbeskattning ideell förening

Jag skriver här för att få lite input och råd angående en fråga som diskuteras i vår styrelse, och jag tror att ni här kan ha värdefulla insikter.

Jag sitter i en styrelse, där alla medlemmar arvoderas för det arbete de lägger ned. Våra möten är ofta långa, och i syfte att göra dem mer trivsamma har vi börjat fundera på att bjuda på mat under mötena. Vi håller våra möten 1-2 gånger i månaden och har även några anställda i föreningen.

Min fråga till er är: om föreningen bekostar mat (lunch eller middag), kan det resultera i förmånsbeskattning för ledamöterna? Jag är medveten om att skatteregler kan vara komplicerade och varierande, men jag skulle uppskatta era tankar och erfarenheter i ämnet.

Har ni någon kännedom om hur det fungerar när det gäller förmånsbeskattning i samband med arvoderade styrelsemedlemmar som får mat under möten? Finns det några specifika regler eller rekommendationer som vi bör vara medvetna om?

Tack på förhand för er input och hjälp! Jag värdesätter verkligen gemenskapen och expertisen här på forumet.

fråga skatteverket :slight_smile:

Den informationen som finns på dess hemsida är svårnavigerad samtidigt som deras kundtjänst har extrema köer. Av den anledningen vänder jag mig hit

Styrelsearvoden är att likställa lön sen typ 2019, och eventuella måltider ska då förmånsbeskattas.

Ni kan äta en enklare förtäring: typ macka med fullt avdrag och utan förmånsbeskattning. Allt som är tillagat eller dyrare än 60 kr per person räknas dock bort.

jag har emailat skatteverket och det tar ett par dagar men de svarar bra, så den kontaktvägen är bra att tänka på framgent :slight_smile: även om du fick svar nu

Intern representation ligger väl nära till hands. Ej skattemässigt avdragsgillt och ingen förmån.

”Exempel på sammankomster som inte räknas som intern representation och där förmån av fri kost är skattepliktigt är:

• möten för information och planering av det löpande arbetet, så kallade arbetsluncher och liknande”