Jag skriver här för att få lite input och råd angående en fråga som diskuteras i vår styrelse, och jag tror att ni här kan ha värdefulla insikter.
Jag sitter i en styrelse, där alla medlemmar arvoderas för det arbete de lägger ned. Våra möten är ofta långa, och i syfte att göra dem mer trivsamma har vi börjat fundera på att bjuda på mat under mötena. Vi håller våra möten 1-2 gånger i månaden och har även några anställda i föreningen.
Min fråga till er är: om föreningen bekostar mat (lunch eller middag), kan det resultera i förmånsbeskattning för ledamöterna? Jag är medveten om att skatteregler kan vara komplicerade och varierande, men jag skulle uppskatta era tankar och erfarenheter i ämnet.
Har ni någon kännedom om hur det fungerar när det gäller förmånsbeskattning i samband med arvoderade styrelsemedlemmar som får mat under möten? Finns det några specifika regler eller rekommendationer som vi bör vara medvetna om?
Tack på förhand för er input och hjälp! Jag värdesätter verkligen gemenskapen och expertisen här på forumet.