Får man ta på representation om man endast betalt en lunch?

Hej!

Har en fråga gällande representation när man äter utelunch som företaget betalar.

Scenario:
Jag och en kund jag jobbar med äter lunch ihop och jag betalar för min lunch och kunden betalar sin lunch. Får jag ta upp detta kvitto som representation, dvs att jag får tillbaka på lönen?
Jag hade lik väl kunnat betala bådas lunch varvid representation fungerar. Syftet är detsamma, det är en lunch med en kund i affärssyfte, men skillnaden är att jag inte bjuder på kundens lunch.

Finns det någon redovisare/revisor som kan svara på om detta kan skapa trubbel för bolaget?

3 gillningar

Trodde inte man får göra avdrag för lunch längre? Bara mindre måltid som kanelbullar :slightly_smiling_face:

1 gillning

Precis. Representationsavdraget för måltider slopades år 2017. Däremot kan det bli tal om att dra av momsen. Från Skatteverket angående de nuvarande reglerna:

Du får göra avdrag för moms vid representation om kostnaderna har ett omedelbart samband med verksamheten. Det gäller till exempel när representationen ingår som ett naturligt led i affärsförhandlingar eller vid personalvård.

Om du i samband med representation har kostnader för mat och dryck får du göra avdrag för moms på ett underlag som får vara högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle. Det innebär att du kan göra avdrag för moms med högst 36 kronor per person om kostnaden enbart gäller mat och alkoholfri dryck, eftersom momsen på dessa varor är 12 procent.

Representation har ett syfte och då betalar man allas mat och anger syfte och deltagarlista bifogas verifikationen. Som du tänker dig upplägget har bolaget enbart betalat din lunch och du ska då förmånsbeskattas eftersom lunch är en privat utgift.

2 gillningar

Så företaget får dra av momsen vid inköp, men måste lägga på den igen när de bokför det som en förmån till personalen? Eftersom bara företaget men inte personalen får dra av moms?

1 gillning

Vet faktiskt inte. Jag tänker att man betalar själv, lämnar in kvittot och får tillbaka momsbeloppet på lönen. Tycker själv det är för mycket bök för att vara värt det. Vi talar 12-13 kr för en lunch på 120 kr. Håller mig personligen till enklare förtäring (läsk, mackor, bullar osv) där företaget kan ta hela kostnaden. Lunchen står jag för själv oavsett om jag är ensam eller med kunder.

1 gillning

Så lösningen är egentligen att bjuda kund på maten så kommer man runt detta?

Well. Det är inte en avdragsgill kostnad för bolaget längre, men 20% bolagsskatt är fortfarande rätt mycket mindre än “arbetsgivar”-“avgift” + löneskatt + moms…

2 gillningar

Kom på ett klurigare scenario:
Lunchstället gör sjukt stora portioner varvid man delar på en portion med kunden och betalar notan på en lunch om 120kr. Man kan därmed skriva kundens namn på kvittot och ens egna namn så man har deltagare med.
Vad tror ni om detta då?

:rofl: :joy: Det är en skattejurist som sitter på andra sidan bordet vid en revision, de kommer kanske dra lite trött på smilbanden när du förklarar ditt upplägg, men de kommer inte att köpa din motivering utan utgå ifrån att du låtit bolaget bekosta din privata lunch.

3 gillningar

Bjudlunchernas tid är förbi sen länge

3 gillningar

Exakt, lösningen är kan man säga att bjuda kunden på lunch för då får du bokföra det i bolaget som en representationslunch. Beloppet är dock inte avdragsgillt längre som en kostnad i själva skatteberäkningen när man räknar ut bolagets skatt och vinst före skatt.

Jag tror jag har lösningen - låt kunden betala din lunch också! :grin:

Med vänlig hälsning,
F

8 gillningar

Äter ni mer än en dag kan det vara bättre om du betalar bägge dag 1 och kunden bägge dag 2. Avdrag för kostnaden blir det inte, men lite moms kan det bli tillbaks

Genom att representation inte är avdragsgill så blir effekten i ett AB att man sparar ca 25 % på att låta företaget betala den istället för att betala med skattade pengar.

Tack för att svar! Nu utmanar jag er igen med ett nytt scenario:
Om man köper två luncher vid samma tillfälle på restaurangen som genererar två lunchkuponger så kan man använda dessa själv för två dagar och så skriver man sedan kundens namn på kvittot?

Formellt så ska det vara två transaktioner från restaurangen, en momsfri försäljning av lunchkuponger, och en momspliktig inlösen av en dag 1., så du har inte två luncher på samma dag momsmässigt

Jag skall nog konkretisera. Jag köper två luncher som debiteras direkt, här med kuponger så är det att man får ett kort som man lämnar in till restaurangen så de vet att man betalat. Därmed borde ju detta fungera tänker jag? Samma bör det ju vara med sådana ställen där man får kvitto som man lämnar in till restaurangen på samma sätt?

Är det inget snille som tagit sig runt detta? :slight_smile:

Bara tiden du lagt på att fundera ut sätt att komma runt detta har väl kostat dig mer än vad du eventuellt skulle spara på att fuska till dig några luncher på företaget?

4 gillningar

Säg att en lunch kostar 150 kr. Bolagsskatten är 20 kr och 60 öre per 100-lapp. Då blir detta blir en skatteffekt 31 kr.

Säg att du kan fakturera 500 kr per timma. Då behövs det inte många minuter för att dra in 31 kr.

Ett välmenande råd: Strunta i att lägga tid på att försöka “lura” Staten på pengar i en skattemässig gråzon. Satsa på att utveckla ditt företag istället.

6 gillningar