Låt säga att man i sitt helägda konsult-AB där man är ensam styrelseledamot men ej är anställd får ett uppdrag i Irland. Man åker dit och genomför uppdraget under 30 dagar medan man bor hos en kompis.
Som skattefritt traktamente har man rätt att ta ut 1516 kr per dag (1011 i traktamente och 505 i nattraktamente), totalt ca 45,000 kr, motsvarande en lönekostnad på ca 90,000.
Med återkommande utlandsuppdrag kan man sätta detta i system och få ut en beskedlig årsinkomst utan att nånsin betala skatt eller ens vara anställd.
Är det helt rumsrent enligt SKVs uppfattning? Eller kan man tänkas bli ifrågasatt kring att ta ut “dold lön”, enligt samma logik som ett för långt heltidsuppdrag kan kallas “dold anställning”?
Tycker du själv att det låter shady, så är det nog shady.
Hänger inte med på hur du kan åka på en arbetsresa någonstans för ett företag utan att vara anställd heller.
Nu är jag ingen expert i området. Har inte alls mycket erfarenhet faktiskt. Men om jag inte har fel så utgår traktamente för ersättning av boende och levnadskostnader under utförd tjänst. Således måste man vara anställd eller anlitad av ett företag för att kunna få ut den ersättningen.
Du kan inte - inte jobba och få traktamente.
Traktamente får du från arbetsgivaren. De betalar ut till dig för schablonmässiga merkostnader och obekvämligheter i samband med arbetsuppdrag på annan ort. Det kommer på lönespecen, alltså som ett tillägg till ordinarie lön. Du får inte traktamente som en gåva från ovan utan att vara anställd nånstans!
(@HippSomHapp nej man måste inte jobba natt)
Min uppfattning är att en styrelsemedlem, anställd eller ej, betraktas som aktiv i bolaget och därför likt en anställd kan utföra uppdrag, ersättas för utlägg och mottaga förmåner. Se t ex den här tråden.
Jag förstår att ni andra i tråden inte delar den bilden och jag kan naturligtvis ha fattat fel. Har någon en källa att referera till där jag kan läsa mer om detta?
Litet tillägg, du kan vara anställd utan att ta ut lön. Vi har ingen minimilön i Sverige. Utan att ha en aning så borde det gå att göra som du tänker men med det sagt traktamente är kostnadsersättning så kom ihåg att du inte kan ta traktamente och låta företaget ta några kostnader.
Rimligen är det “ingen lön = ingen skatt = ingen avsättning till allmäna pensionssystemet”… Men pension kanske är överskattat att få efter “traktamentelivet”…?
Hade jag kunnat få ut allt jag fakturerar skattefritt hade allmänna pensionen inte varit ett problem. Hade sparat så jag klarat mig utan problem och med klart bättre avkastning.
Det är en väldigt liten del av det sociala avgifterna som går till din egen pension. Att ta ut typ 1500 kr skattefritt per dag i traktamente är betydligt mycket mer värt….
Du kan göra så, men det måste finnas ett syfte med varje resa. Annars räknas det som privatresa och både reskostnaden och traktamente kan räknas som förmån som ska beskattas som lön.
Om du gör väldigt många resor och aldrig får in några pengar på de kommer nog skatteverket ifrågasätta det.
Säg att man har ett bolag med en preiodiseringsfond på en miljon, det skulle räcka till:
1 000 000 / 1516 = 659 dagar med traktamente
Om dessa 659 dagar är research för att skriva en bok eller diverse möten där man diskuterat affärer som inte blivit av eller vad som är väl inget problem. Dålig investering kan det absolut anses som men kan ju knappast vara olagligt