Traktamente istället för lön?

Får du uppdraget från ABt?
Är uppdraget ett led i att skapa intäkter till bolaget?
Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster . Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet. Har den inte det är det utbetalda traktamentet inte en avdragsgill kostnad i bolaget. Du kan fortfarande betala ut den från bolaget, men den bokas som en icke avdragsgill kostnad.

Som styrelseledamot är du att anse som anställd och har rätt att ta del av rättigheter och fördelar en anställd har. Lägger man till kopplingen till Inkomsskattelagen och Skatteverkts vägledning så är min tolkning att det är ok.
Inkomstskattelagen definierar inte begreppet tjänsteresa, utan anger det som “resor den skattskyldige gjort i sitt arbete”. Skatteverket definierar det som en resa som arbetsgivaren har beordrat den anställda att göra för att arbeta för arbetsgivarens räkning på annan plats än den ordinarie arbetsplatsen.
En styrelseledamot förväntas inte uppbära lön, utan du representerar bolaget i olika ärenden.

1 gillning

Hade jag kunnat få ut allt jag fakturerar skattefritt hade allmänna pensionen inte varit ett problem. Hade sparat så jag klarat mig utan problem och med klart bättre avkastning
Nu är det ju upplysningsvis inte bara din egen pension som skatten du betalar in ska räcka till … Du kanske någon gång i livet blir sjuk /råkar ut för olycksfall, kanske känner att det är ett tryggare samhälle om det finns polis, räddningstjänst, civilt och militärt försvar, skolor, barnomsorg, gator och vägar, elnät, demokratiska institutioner etc… :upside_down_face:

Det var du som tog upp ämnet om att man inte får pension utan lön. Det enda personer sagt är att det skulle inte vara ett problem. Så nu väljer du att flytta målet och hävda att vi är onda som inte vill betala skatt, vilket inte ens va vad vi svarade på eller påstod. Klassisk halmgubbe du håller på att bygga. Tror de flesta här vet väl om vad skatten går till men det betyder inte att man ska betala när reglerna säger man inte behöver.

Tänk följande hypotetiska exempel:

Jag som ägare i eget bolag åker en månad till Maldiverna för ett gå en kurs i programmering för att stärka min kunskap och på så vis kunna skapa en ny intäktsström till bolaget på några års sikt, detta bör väl då räknas som en resa där traktamente är giltigt etc?

En kurs i programmering ska betraktas som förmån som är skattepliktig. Regler om tillfälligt arbete avgör det är traktamente eller inte. Jag hittar inte lagtexten på SKVs hemsida säger traktament har någonting med arbetsgivares lönsamhet eller utverkling att göra. Om någon säger så, var kommer källa?

Knappast skattepliktig förmån, finns ju massa som får alla möjliga typer av utbildningar inom jobbet. Det är ju upp till arbetsgivaren att bestämma om de vill betala för en kurs eller utbildning.