Friskvård i eget AB utan anställda

Hej!

Efter mycket sökande så är det dags att ställa frågan till det här kloka forumet. Jag är novis, har ett eget AB som jag startade för lite mer än ett år sedan, ett AB som jag inte tar ut någon lön från eftersom jag redan har en anställning och lön över brytpunkten. Mitt AB fakturerar ca 20k i månaden och har få utgifter, pengar som jag ser som en buffert för regniga dagar, jag tar inte ut lön men kan komma att ta utdelning i framtiden.

Jag vill såklart utnyttja förmåner i den mån det är möjligt och min fråga har landat på friskvård för mig då jag inte är anställd/tar ut lön i bolaget. Jag har på många ställen läst att friskvård är en förmån för anställda, men jag kan också läsa att jag ska anses som anställd när jag driver mitt eget AB.

Så min fråga är alltså om jag kan utnyttja förmånen friskvård i mitt AB? Trots att jag inte är registrerad som arbetsgivare.

Som jag tolkar bestämmelserna är det inget problem. Du utför ju helt klart ett arbete i företaget

Jag har fått förklarat att även de som t ex sitter i styrelsen (ordinarie?) har möjlighet till såna skattefria förmåner även om de inte tar ut lön. T ex julgåvor, friskvårdsbidrag, fika ibland osv.

1 gillning

Tack ska ni ha. Och bra input vad gäller styrelsemedlemmar.

Så har jag också hört, men har inte fått det verifierat. Verkar rimligt. Rent logiskt borde det i så fall kunna gå även för en styrelsesuppleant om man kan verifiera att hen gjort någon form av insats för företaget.

Vi tar tråden till nästa nivå.

Om man nu bara behöver utföra arbete, inte nödvändigtvis ta ut lön …
Då bör man kunna ta ut friskvård från två bolag.
Om man har två bolag, och ett stort behov av friskvård.

Ja det kan man rimligtvis. Jobbar du gratis åt flera bolag utan lön borde ju alla arbetsgivare vara extra mån om att du håller dig frisk :wink: (Samma sak med julgåva osv.)

Det är ju inga konstigheter att du kan ha flera deltidsjobb, styrelseuppdrag samtidigt osv.

2 gillningar

Jag tog ut dubbla corona- och julgåvor förra året via två bolag. Redovisningskonsulten var lite tveksam då jag inte tar ut lön från ena bolaget (men är registrerad som anställd). För att vara på den säkra sidan betalade jag därför ut en symbolisk lönesumma mot slutet på året (1 000 kr inklusive arbetsgivaravgifter).

Men som @Skogstomten är inne på så ska det räcka med att utföra någon form av arbete, exempelvis som styrelseledamot. Som jag skrev i en annan tråd, kan till och med styrelsesuppleanter ha rätt till skattefria personalvårdsförmåner.

2 gillningar

Redovisningskonsulter är som darrande asplöv. De vet dock att ta oförskämt betalt och inget skall du få dra av, eller nästan ingenting.

3 gillningar

Ta reseavdrag också

Tack, den tråden avhandlade ju ett relaterat ämne och länken till skatteverket svarade ju på en del. :ok_hand:

Utan att egentligen veta hur omfattande det är så är avsikten att sköta allt själv, ingen redovisningskonsult behöver ta ställning till om det ligger i gråzonen, vilket det inte verkar göra i det här fallet, men ändå. Mitt bolag borde vara enkelt att sköta på egen hand, jag fakturerar en tjänst varje månad, fast kostnad för avsatt tid, några få inköp har gjorts. Inga anställda och inga konstigheter. Bokföringen har jag såklart skött löpande och jag antar att jag ska kunna göra en avstämning och ett bokslut på egen hand?

Hej! Jag hade samma frågeställning för några år sedan och mailade min fråga till skatteverket och de svarade att det är helt ok med friskvårdsbidrag om du äger ett AB och utför arbete i det även om du inte tar ut lön.

Från 1 jan 2022 får du som AB låna ut en cykel till dina anställda och dig själv som de även får använda privat om förmånsvärdet understiger 3000kr per år vilket motsvarar en cykel för ca 12000kr. Detta utan förmånsbeskattning. Kolla på skatteverket.se och sök på förmåncykel.

Tack! Och jag uppskattar alla andra tips om förmåner som man inte borde gå miste om, som cykeln tex, det ska jag definitivt kolla upp!

Hej! Kunde du ta ut friskvårdsbidrag för både eget AB och din anställning? Eller är det gränsen 5000kr som gäller oavsett antal anställning/AB?

Man ska kunna få friskvårdsbidrag från båda. Men gissar det aldrig prövats.(av Skatteverket dvs)

Jag ringde Skatteverket som sade att det är ok med friskvårdsbidrag både i eget AB och via anställningen.

2 gillningar

Vilket konto bokför ni på när det gäller förmåner och andra kostnader ni ådragit er som icke-anställda företagare?

Jag har sökt en del online och hittat olika källor som anger kontogrupp 76, 64 och 58.

Konto 7699