Friskvård/Naturaförmån i AB - Vad gäller

Driver AB där jag inte har några anställda, får jag ersätta mig själv för friskvård?
Friskvård är ju avdragsgill med 5 000kr i AB (rätta mig om fel) men vad gäller om man råkar ha gym kostnad på 5250kr?
Och när jag ändå är igång, vad är naturaförmån?

Tack

Ja du får dra av för friskvård. Finns inga hårda belopp och du får även köpa in träningsutrustning t ex hantlar till företagets gym. Däremot får man inte dra av för t ex skidor, golfklubbor mm.

Senast jag kollade på reglerna nämndes någonting kring att kostnader för till exempel gym skulle vara vad ett ”normalt” gymkort i området kostar, dvs svårt att dra av tusentals kronor i månaden för typ sturebadet.

Som alltid är tyvärr reglerna inte hårda i belopp och kronor och väldigt luddigt skrivna. Vad skulle du vilja dra av?

Ja du kan ersätta dig själv.
Ja det är okej att ha gymkostnad över 5000kr MEN du ersätts endast för max 5000kr och det är även så mycket du ska ta upp i bokföringen.

Naturaförmån är när arbetsgivaren bestämmer tex gym, även arbetsgivaren står för det.
I ditt fall ska gymfakturan stå på ABt för att kunna använda dig av naturförmån och detta måste erbjudas alla anställda om du skulle ha anställda längre fram.
I naturförmån gäller inte 5000kr gränsen.

All aktivitet måste såklart uppfylla kraven på friskvårdsbidrag och inte vara för lyxig osv.

Är redovisningskonsult och driver eget, hojta till om du behöver hjälp.

/
S.
Redovisningskonsult
Info@finanssaldo.se

3 gillningar

Läs infomationen på Skatteverket
Personalvårdsförmån, motion och friskvård

Du får inte ge friskvårdsbidrag på mer än 5000 kr, då är det inte ett avdragsgillt friskvårdsbidrag enlig Skatteverket. Vill du ha det kvar som friskvårdsbidrag ersätter du dig själv med max 5000 kr. Du kan också som alternativ göra detta till en naturaförmån. Då skall företaget betala direkt till gymmet. Fördelen med det är att du kan använda friskvårdbidragets 5000 kr till andra utlägg av friskvårdskaraktär.

1 gillning

Ja men bara om du är anställd i ditt AB.

Styrelseledamöter + suppleanter kan också ha gymkort/naturaförmån.

1 gillning

Tack det visste jag inte.

Tack för all hjälp!!

Jag driver ett eget AB och är den enda anställda. Kan bolaget alltså köpa in gymutrustning som t.ex hantlar till mitt kontor?

Ja, förutsatt att utrustningen är placerad på ditt arbetsställe dvs. förmodligen ditt kontor

1 gillning