Friskvårdsbidrag eget AB

Sista dagarna att optimera uttaget …

Reglerna tycks rätt självklara:
Personalvårdsförmån, motion och friskvård | Skatteverket

“Du som arbetsgivare får betala ut friskvårdsbidrag med maximalt 5 000 kronor per år till en anställd för att det ska anses vara av mindre värde. Betalar du ut mer än 5 000 kronor ska den anställda beskattas för hela förmånen, och du ska betala arbetsgivaravgifter.”

Ändå vet jag många arbetsgivare betalar mer än 5000 kr i friskvårdsbidrag.

Kör arbetsgivare bara på enligt gamla regler och hoppas på tur, eller har jag missförstått något?

Jag har aldrig hört talas om någon som har mer än 5000:-. Då måste ju personalen förmånsbeskattas

3 gillningar

Vi hade 7000 där jag jobbade t o m -21. Rätt säker på där jag konsultar nu har de “ett SATS-kort” för de anställda.

1 gillning

Kortet från SATS kan gå under naturaförmån om alla erbjuds det vilket skiljer sig från friskvården.

“om alla erbjuds” sker ju per default om det bara finns en anställd.

Vad är frågan? :slight_smile: Gränsen går vid 5000kr, mer än så ska förmånsbeskattas

Friskvårdsbidrag och naturaförmån kan kombineras.

Man får snabbt som sören boka in en trivselutflykt innan nyår :slight_smile:

Vad är en trivsel utflykt? Är det en dagsutflykt inkl mat eller vad tror ni?

Jag antar att du fick betals skatt för de 2000 som översteg maxbeloppet. Reglerna är ju glasklara.

Ursäkta trådlyftet men ett nytt år går mot sitt slut och här sitter jag med outnyttjat friskvårdsbidrag i mitt enmansbolag. Jag har redan gymkort och hade väl egentligen inte tänkt utnyttja årets bidrag, men av en slump såg jag att friskvårdsbidraget kunde nyttjas till trivselutflykt. Vad kan man räkna in där? Jag tar gärna en trevlig utflykt, men jag vill göra rätt och jag hittar ingen vägledning överhuvudtaget.

Skulle jag t.ex. kunna bjuda mig själv på fiske i fjällen och använda friskvårdsbidrag/naturaförmån för att betala både för resa och fiskekort?