Reseersättning till gym

Om man har eget aktiebolag och bestämmer att “alla anställda” dvs dig själv skall gå på gym 3ggr per vecka under arbetstid.

Kan man då ta ut skattefri reseersättning ur bolaget(efter 1jan 2023) 25kr/mil, till och från gymmet om man använder sin privata bil?

Detta är alltså i så fall en ersättning för att de anställda skall må bättre och prestera mer, dvs det ligger i bolagets intresse, men det genererar ju inte en direkt intäkt som ett kundbesök.

Hmm, hade varit najs men jag tror inte det (spekulerar, kan ha fel).

Arbetsgivaren kan ju inte tvinga dig att gå på gym, ingår inte i arbetsuppgifterna antar jag :slight_smile: även om det skulle ske under arbetstid. Däremot kan de säker bjuda på en energidricka och en proteinbar de dagar du går på gymmet, som förfriskning :wink:

Försökte hitta något om reseersättning för friskvårdsaktiviteter men hittar inget.

Nu tog du väl i lite väl mycket. Vad blir nästa steg? Reseersättning till golfbanan?

17 gillningar

Jag har som arbetsuppgift att träna några timmar i veckan, och för det står arbetsgivaren för tillgång till gym, pengar till löparskor, inträde till stadens simhall, och ibland även avgift för att deltaga i tävlingar.

Ta ta tjänstebil till badhuset eller annan anläggning, tex område med löparspår eller orienteringsmöjligheter mm, helt ok!

Körersättning för egen bil? Inte en chans…

Min sambo får också pengar till löparskor via jobbet men jag tycker Skatteverket är ganska tydliga här. Kläder som kan användas privat, alltså inte obligatoriska arbetskläder (så kanske det är i ditt fall), kan inte gå på bolaget. Vid en granskning kommer de tas upp som en skattepliktig förmån.

2 gillningar

Om det är en arbetsuppgift som står i arbetsbeskrivningen och man blir tvingad till det är det självklart inte något man får skatta för privat.

Nu vet jag inte riktigt i vilka fall detta skulle vara så, men kan tänka mig exempelvis brandmän har träning schemalagt på arbetstid som är tvingande.

I TS fall låter det snarare som att man vill lura systemet dock :slight_smile:

Förmåner som går under friskvård exempelvis får ju inte betalas fysiska produkter utan bara medlemskap och avgifter av olika slag. Ex gymkort / golfklubb / liftkort etc.

Dock är nog inte resor till/från aktiviteten avdragsgill på något vis som andra nämner :slight_smile:

Så här skriver Skatteverket:

Förmån av fria eller subventionerade träningsskor är skattepliktig även när den anställde i sin tjänst är skyldig att utföra viss fysisk träning.

Man tar faktiskt upp räddningstjänsten som ett exempel.

För vissa yrkesgrupper som exempelvis inom försvarsmakten, polisen och räddningstjänsten ingår regelbunden fysisk träning som ett inslag i tjänsten.
[…]
Av lagtexten framgår att skattefriheten för arbetskläder endast omfattar sådana kläder som är särskilt avpassade för arbetet och inte lämpligen kan användas privat. I det här fallet handlar det således om träningsskor som är avpassade för fysisk träning. Sådan utrustning kan också med fördel användas även för privat bruk. På grund härav kan skattefrihetsregeln i 11 kap. 9 § IL inte anses tillämplig.
[…]
Arbetsgivarens tillhandahållande av fria eller subventionerade träningsskor betraktas därför som en skattepliktig förmån för den anställde.

4 gillningar

Tack för att du tog dig tid att kolla upp och länka! Jag är lite för trött för det just nu :slight_smile:

Tycker det låter rätt sjukt faktiskt, särskilt i den typen av yrken.

Alla andra yrken hade jag kunnat köpa att det är så, även om det är tvingande. Men tycker någonstans att personer i räddningstjänsten kan få detta helt subventionerat. Jag hade inte haft några som helst problem att lite av mina skattepengar gick till detta!

Nja. Frågeställaren är ju ensam i företaget. I så fall skulle ju varenda småföretagare kunna bestämma att “arbetsuppgiterna” skulle kumna vara golf, segling,
utförsåkning eller gym som i detta fall.

Föresten, jag skall till Sälen i januari. Tycker du stt jag skall låta företaget betala mina 100 mil tur och retur?

2 gillningar

Hela skattesystemet är i mina ögon så urbota dumt och komplicerat. Typ som en kryptobörs som gör det så komplicerat som möjligt för att vanliga dödliga inte ska förstå.

Släng ut alla dumma avdrag, sätt en skattenivå och den gäller så slipper man som land ödsla människoår på att förstå och räkna. Jag kan själv lägga en vecka på att räkna ut att jag ska betala 3€ i fondskatt till Tyskland när jag investerar i Sverige. Eller som andra gör, trixar och mixar för att få till massa avdrag på en lyxrenovering? Och som frågeställaren, istället för att lägga massa tid och energi på att tjäna pengar på att pendla till gymmet vore det väl bättre att lägga den energin på företaget? I slutändan tror jag nettovinsten blir bättre för alla.

1 gillning

Jag tycker jobbet ska betala för ditt liftkort, såklart inte för bensinen.

Självklart inte okej.

1 gillning

Jag betalsr givetvis allt själv. Svenska skattebetalare skall inte stå för mina privata levnadskostnader.

3 gillningar

Tack för svaren, visst blir det konstigt om man drar det till sin spets som tex en resa till fjällanläggning där man ju får nyttja friskvårdersättningen till liftkort.

Ställer frågan då jag såg i ett annat forum inlägg från en annan företagare att det var tillåtet att åka på helt avdragsgill konferens bara man hade ett programblad och där hade 6h schemalagd dagsplanering vilket ju också verkar märkligt för då skulle man kunna åka till fjällen själv och ha konferens med sig själv och allt skulle kunna vara en avdragsgill kostnad för företaget.

Självklart håller jag med om att fokus skall ligga på att dra in mer till företaget och skatten skall betalas såsom lagstiftningen är, men när man får tid över och sitter hemma i soffan börjar jag fundera på sådana här frågor om vart gränsen går :wink: .

Tänker på alla livstilsföretagare, youtubers som åker med hela familjen och lägger upp något klipp på detta när de åker till eventanläggning, och vips har den privata utgiften blivit en företagskostnad…

Ska du göra det så måste alla i familjen vara anställda i företaget som driver kanalen om det ska va ok OCH ett arbete på 6 timmar om dagen ska det finnas dokumenterat program för vistelsen på normala arbetsdagar. Tror det nye heller det får va mer än en vecka om jag inte minns fel…

Jag trodde faktiskt inte det var förmånsvärde på det, men tanke på att min fysiska nivå är en del av bedömningsgrunder vid den årliga lönepåslaget, men det är tydligen så enligt texten som föredömligt las upp i tråden.

Ska kolla min lönespec nästa gång jag köper nya löparskor, men likväl så rätt bra pris för skorna, och fram till för några år sen fick man ingen ersättning alls för ett par löparskor utöver de som lämnades ut på förrådet (jobbar i FM), och det var det billigaste skit som gick att hitta och var att be om fotbesvär att använde dem över tid.

Jag har ju dock rätt mycket annan utrustning jag kan använda civilt, så ser ingen anledning att klaga på förmånsvärde på löparskorna.

1 gillning

Hur kan du veta youtuber betalar själva eller skattpengar som betalar och inte sponsor som betalar till resor?

Om skatteverket frågar dig hur kan du mäta dina anställda mår bättre och prestera mer? Är det bättre att ha 4 dagar arbetsvecka? Vissa utländska stora bolag har redan börjat 4 dagar arbetsvecka.

Liftkortet kan du ta på friskvårdsbidraget :slight_smile:

Nä, det kan jag inte veta, sponsring från eventföretaget kan det förstås vara som youtubers får, men då skattar de förstås för förmånen.

En mätning at de anställdas välmående är ju inte ovanligt, trivselenkät var jag med om att fylla i på mitt gamla jobb. Men något sådant krav har ju inte skatteverket.

Vissa har ju försökt men fått avslag…