Tips på kreativa sätt att utnyttja friskvårdsbidraget på

Jag har “blivit av” med friskvårdspengar av flera skäl:

• Det har brunnit inne,
  • eller då jag köpt presentkort på massage (som jag egentligen inte ville ha) som jag sedan inte utnyttjade,
  • eller nu då jag nyttjat mitt belopp för 2021 men senare i år kommer jag eventuellt byta arbetsgivare, varpå jag får nya pengar för 2021, som jag inte har något vettigt att göra med.

Tar gärna emot alla typer av tips på bra saker man kan göra för pengarna, som inte är strikt träning :slight_smile:

6 gillningar

Kan du inte be din arbetsgivare att betala ut det som en vanlig lön. Det är ju “bara” att räkna om det till brutto/netto-pengar? :thinking:

1 gillning

Liftkort eller annan aktivitet på semestern (cykelutflykt, kanot, friluftskurs etc)

2 gillningar

Det känns lite som att utnyttja systemet, som ju faktiskt är till för specifikt friskvård. Det är inte “bara” en pengar-i-handen-förmån.

1 gillning

Ja, men poängen är att friskvårdsbidrag är avdragsgillt utan skatt för den anställde. Men det är ju en kostnad för arbetsgivaren. Men från arbetsgivarhåll så kan man ta kostnaden för friskvård eller lön. Det är ju bara att man i normala fall får mer värde för ett friskvårdsbidrag i jämförelse med lön.

Grovt räknat - säg att man får 4000 i friskvårdsbidrag så borde man kunna få 2000 kr i handen och det är typ kostnadsneutralt.

Eller har jag otur när jag tänker?

2 gillningar

Du har otur när du tänker :wink:
Arbetsgivaren ser ju vinster i hälsa, sjukfrånvaro etc när medarbetarna friskvårdar, jag hade i alla fall inte bara betalat ut pengar.

4 gillningar

Du missar de ideologiska aspekterna.

Det jag försökte påpeka, men som jag nu uttalar lite mer explicit, är att jag tycker att det är direkt omoraliskt att som arbetsgivare skippa friskvårdsbidraget och istället betala ut motsvarande summa i pengar :slight_smile:

Förmånen är ju explicit skapad för att bidra till att göra medborgare med hälsosamma. Vilket långsiktigt gynnar oss alla (bättre prestation på jobbet om du motionerar ordentligt, lägre sjukvårdskostnader osv.)

4 gillningar

Ni har rätt. Jag kom mer från det matematiska perspektivet. :man_facepalming:

2 gillningar

Det störiga är ju om man inte kan använda bidraget. Jag springer ganska mycket och det hade ju varit gött att kunna köpa t ex löparskor lchoch andra kläder för bidraget men det går ju inte. Hade hellre tagit pengarna. :joy: Mitt bidrag har brunnit inne i tre år nu.

Till trådskaparen: Jag tror man kan ta massage och även appar så som viktväktarna och liknande.

2 gillningar

Var inte halva avsnitt 208 att du ska tänka mer på friskvård? :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Bra tips. Vi håller på att planera kanotpaddling under ett par dagar. Har inte ens tänkt tanken att jag kan låta bolaget ta en del av kostnaden. Det här får jag kika närmare på.

2 gillningar

Köp typ 10 klippkort till äventyrsbad med simbassäng så kan du ta med dig resten av familjen på en gratis aktivitet.

Presentkort på massage som du sedan säljer vidare på blocket.

3 gillningar

Är i lite samma sits.
Vi har 2000kr i friskvårdsbidrag per år, men min löpträning går det ju inte utnyttja till.

Försökte med liftkort en gång, men varken det eller massage godkänner dem.
“Man måste bli svettig”

2 gillningar

Jag håller med, löpskor etc. kostar en hel del och där hade bidraget varit välkommet. Dock fattar jag varför då man lätt kunnat utnyttja det.
Tack för tipset! Massage har jag som sagt skaffat men sen blev det inte av att jag gick på det. Appar vet jag inte appar jag vill ha, och kan inte komma på något behov.

1 gillning

Det var utanför boxen :slight_smile: Det ska jag överväga, tack!

Tack för tipset! Har det enligt din erfarenhet blivit frågor om fler har deltagit, typ kanot gör man väl tillsammans med någon ofta.

Kollade upp detta nu och äventyrsbad är faktiskt inte godkänt enligt Skatteverket. Har du ändå fått igenom det?
image

Själv kör jag alltid massage för mina friskvårdspengar. Inte dumt!

1 gillning

Just liftkort gick under friskvård fr.o.m. 2018.

Japp. Men företaget jag jobbar på godkänner det tyvärr inte.