Tips för att använda friskvårdbidrag

Hej Sparare!

Jag har haft friskvårdbidrag i 6 år för ungefär 5 000 kr och har aldrig använt det. Jag har inte hittat ett sätt att använda det som känns värdefull. Jag tycker inte om att gå till gymmet och får alla massage jag vill från vänner och främligar, och tycker att det är mycket bättre än opersonlig professionell massage.

Har ni några tips?

Fakta:

“Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats.”

SebastianB hittade gamla listan:

" Kostnader för aktiviteter som innehåller inslag av motion kan skattefritt ersättas genom friskvårdsbidrag. Även olika typer av kurser kan ersättas genom friskvårdsbidraget om de innehåller inslag av motion.

Utöver aktiviteter med motionsinslag omfattar skattefriheten även viss annan friskvård som inte innebär motion . Det kan vara olika typer av behandlingar som är avstressande eller som syftar till att förebygga och motverka ömhet och stelhet (till exempel massage, akupunktur och örtbad) men även tekniker och terapi som avser kroppshållning och rörelsemönster (till exempel balansträning). Skattefriheten omfattar också behandlingar som är bra för viktnedgång eller rökavvänjning samt profylaxkurs för blivande föräldrar."

" Om du använder webbtjänster och appar som ger tillgång till träningsprogram, rådgivning och andra liknande tjänster kan det vara en skattefri förmån. Det spelar ingen roll om du använder tjänsten hemma eller på någon annan plats.

Exempel på appar och webbtjänster som kan vara en skattefri förmån:

• internetbaserade träningsprogram som yoga, motion, viktminskning och rökavvänjning
  • tjänster för registrering av egen träning, till exempel promenader och löprundor
  • appar för till exempel kostregistrering, stegräkning och pulsmätning."

När jag var anställd för några år sen brukade jag använda mitt bidrag till liftkort på skidsemestrar!
Helt plötsligt blev dom årliga skidresorna mycket billigare! :slight_smile:

7 gillningar

Jag har fel vänner. Hur kommer man in i din bekantskapskrets? :wink:

Liftkort, kanothyra och avgifter för löprelaterade lopp har mitt friskvårdsbidrag hittills gått till i år.

Här är för övrigt lite mer udda aktiviteter som Skatteverket godkänner. Hand upp för den som genomför det här på friskvårdsbidraget:

• Körsång på arbetsplats
  • Skrattgympa
  • Hästpolo
2 gillningar

Rör du aldrig på dig? Finns mycket mer än bara gym och massage. Liftkort som nämndes, medlemskap i golfklubb, lektioner… Ofta kan du köpa klippkort på t.ex rackethallar och klättercenter med mera som du inte måste nyttja samma år heller. Kolla skatteverkets lista över godkända aktiviteter. Det finns kanske något du redan gör :slight_smile:

2 gillningar

Tack Robert för att du listar ut ovanliga aktiviteter, skrattgympa känns lockande!

Du kommer att vara överraskad hur många av dina bekanta masseras gärna med dig. Man kan ju massera axlarna till exempel.

Alla måndagar finns en Oxytocin Massage på Noden i Stockholm, om du bor nära.

Det är gratis att springa…

Kan även användas till fiskekort om du nu har eller vill ha fiske som fritidsintresse :slight_smile:

2 gillningar

Kan du inte helt enkelt be någon av dem att fakturera dig?

Bra idé. Men jag får kostnadsfri massage från dem. Så det vore inte rätt att använda skattepengar för det.

2 gillningar

Denna listan är tyvärr borttagen med följande anledning:

Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats.

Jag hittade dock en lista som är tagen från SKV innan dom tog ner den.
Friskvårdsaktiviteter – här är listan med godkända aktiviteter 2022 Det ser ut att motsvara ganska exakt det som stod på SKV innan.

PT-timmar (alternativt annan typ av coachtimmar). Även om du är löpare eller ägnar dig åt någon annan typ av gratis rörelse kan det vara värdefullt att få lite tid med en kunnig person som kan lära tig bra teknik, bedöma din form, ge förslag på områden där ökad styrka kan hjälpa dig i din huvudaktivitet, upprätta ett träningsschema du kan använda dig av på egen hand osv osv.

2 gillningar

Årskort på simhall. Simma det du vill, häng i varmpool, bastu etc, beroende på vad som finns hos ditt badhus. Minispa året runt s a s och en bonus med dusch där om du tillhör de med elångest i vinter.

7 gillningar

Underbart! Tack!

Bra idé! Ska tänka på det.

•Bowling
•Klippkort på badhus

Det går att bjuda andra på dessa aktiviteter.

1 gillning

Islandshästridning :grin:

1 gillning

Åk på en skidresa och betala liftkortet med friskvårdsbidraget

1 gillning

Kolla bara hur grinig arbetsgivaren(s revisorer) är. Min kräver att kort etc är personliga och knutna till personnummer.

1 gillning

Men det är väl en personlig förmån?

1 gillning

Det stämmer. Att att använda kryphål eller inte är upp till var och en.

1 gillning