Ditt bästa träningsrelaterade inköp!

Det finns flera trådar på forumet om träning, hur man kommer igång med träning och så vidare.

Men jag hittade inget om de bästa inköpen vi gjort för att komma igång, hålla igång, och göra träningen roligare.

Så därför tänkte jag vi kunde dela med oss av våra bästa inköp vi har gjort, stort som smått, som gör träningen bättre och/eller roligare eller enklare. :slight_smile: :muscle:

Det skulle kunna vara ett par schyssta löparskor, ett träningsprogram, en PT, ett pulsband, ett gymkort eller vad som helst.

Om jag ser till mig själv så har jag en lång lista men på köp jag har gjort som gör träningen till något njutbart och ett intresse för mig. Jag brinner t.ex för mtb-cykling och såhär ser min topplista ut över de viktigaste och bästa inköpen trelaterat till detta.

• Cykeln (såklart… Blir enklare att cykla om man har en cykel man tycker om). Har byggt om min cykel mycket och gjort den mer personlig och unik. Finns ingen exakt likadan någon annanstans.
  • Trainer - Gör att man kan cykla inomhus och därmed förlänga säsongen och underlätta vid dåligt väder och väglag, eller om man ska passa småbarn samtidigt eller ej kan lämna hemmet. Jag använder en såkallad SmartTrainer.
  • Kläder och skor - Sköna, lätta, anpassade och snygga gör det roligare och bekvämare att cykla ofta och länge.
  • Träningsprogram/Träningsappar - Att planera, analysera, jämföra wattsiffror och kolla effektkurvor är nästan roligare än själva träningen tycker jag. Jag kör Trainerroad för att planera själva träningen och hitta rätt träningspass. Strava för att se och följa andra som tränar. Intervals.icu, Veloviewer och Garmin Connect för att analysera träningen.
  • Fläktar - Eftersom jag cyklar mycket inomhus så är några bra fläktar ett måste för att kyla ner sig. Utan dessa är träningen nästan outhärdlig.
  • Cykeldator med gps - Älskar långa cykelrundor utomhus på nya vägar eller stigar. En bra cykeldator med inbyggd gps och karta är ett väldigt bra verktyg. Den jag har kan själv ta fram olika förslag på rundor så man slipper själv att fundera vart man ska åka. Ett bra sätt att utforska sitt område.
  • Youtube - Gillar att följa andra som gör träningsrelaterade videos eller videos med prylsnack. Samt ha något att titta på medans jag tränar.

Vad är ditt eller dina bästa träningsrelaterade inköp? :slight_smile:

5 gillningar

Köpte en tung boxsäck som jag avreagerar mig på med jämna mellanrum. Helst utan handskar så att det ska kännas i händerna. Efteråt mår jag prima :+1:t2:

6 gillningar

Mitt hamnar inte under träningsrelaterat enligt mig, men de ger träning av hela kroppen… Själv sätter jag det under nöjeskontot…

Enduro motorcyklar…:sunglasses::sunglasses:

2 gillningar

Springer bara ett par gånger i veckan, så det behövs inte så mycket.
Köpte en GPS och pulsklocka för många år sedan. Alltid kul att se lite statistik.
Sen blir det väl nya skor vart annat år… jo föressten, att jag skaffade ett par vattentäta “vinterlöparskor” var välinvesterade pengar. Mycket skönare när man slipper bli blöt och kall om fötterna.

3 gillningar

Det kan jag tänka mig!

Jag har aldrig kört enduro men har förstått att det kan vara riktigt jobbigt och riktigt bra fysiskt träning :slight_smile:

Samt väldigt roligt… Man brukar se joggare, men aldrig någon med ett stort leende då… Men de hittar man väldigt ofta hos dom som utövar enduro…:blush::blush:

1 gillning

Kettlebells, perfekt redskap att ha hemma. De tar liten plats och med lite kunskap tränar du hela kroppen på ett kul vis.

2 gillningar

Kajaker, skidor, inlines, löpargrejor, cyklar, GPSer, golfprylar (om nu golf är träning…) man kan aldrig ha för många prylar om de leder till mer träning :slight_smile:

1 gillning

En chinsstång och en fleshlight

4 gillningar

:joy: dagens garv! Inget dömande, bara skojigt att läsa :joy:

Håller med. Köpte ett gäng i olika vikter för massa år sen och gick även en kurs i två delar i just användning av kettlebells. Trots stor gymvana fick jag och frugan ut mycket av kursen. Turkiska get-ups är både en bra övning och lite oväntat ett kul ölspel på sommaren.

2 gillningar
  • Löparutrustning - Till skillnad från cykling är även de absolut dyraste löparskorna billiga i sammanhanget. Min sambo anser att jag har för många löparskor, jag anser att jag har för få (just nu 8 st om man räknar bort de utslitna).
  • Cykel - Köpte en förmånscykel på bolaget (skattefritt, tack för det Skatteverket). Eftersom jag tycker om vandringar och trail-löpning så landade det i en mountainbike. I efterhand hade jag nog hellre köpt en gravel bike men där och då visste jag inte vad jag ville ha. Cykling är dock farligt för min personlighet. Skulle lätt kunna bli en sådan där person som lägger 100k på en cykel. Har en sådan i min närhet. Bäst att hålla sig till löpning.
  • Swim Buoy - Min sambo ogillade att jag gav mig långt ut på sjöar för motionssim ensam. Hon trodde typ att jag skulle få kramp och drunkna. Jag menar att det är ju bara att vända sig på ryggen att flyta i värsta fall. Blev påtvingad en swim buoy. I efterhand var det nog en god idé. Inte ur ett säkerhetsperspektiv utan för att man kan lägga in mobilen som har god GPS signal till skillnad från klockan som är under vattnet.
  • Pulsband - Korrekt mätning av pulsen. Borde ha köpt en mycket tidigare då jag alltid går efter puls snarare än tempo.
  • WorkOutDoors - Världens bästa löparapp till Apple Watch? Skulle tro det.
  • Strava-prenumeration - If it ain’t on Strava, it never happened. Väldigt bra för motivationen.
  • Vandringsutrustning - Kanske mer nöje än träning men har man väl köpt in lite sovsäckar, tält, vattenfilter, gasolkök eller vad det nu är, har man per automatik även lite trygghet när “krisen kommer”.
2 gillningar

Haha sjuk människa. Terapi är för dyrt?

Ännu en billig träningshobby är skateboard. Hela familjen åker och vi kan åka på samma ställe, tillsammans, trots helt olika nivå. Insatsen är ca 600kr för en hjälm, 1500kr för brädan och 500-1000kr för skor. Jag sliter ut två par skor per år och dottern/frugan sliter inte ut dem alls.

Motion, balans, adrenalin och umgänge på samma gång.

2 gillningar

Concept2 roddmaskin.
Concept2 stakmaskin.
Concept2 cykel saknas men blir nästa köp.

4 gillningar

Den ena grejen var seriös och den andra på skämt :slight_smile:
Jag har visst råd med min psykolog, hon vill bara inte ses oftare.

Jag betalade 1600 kr för ett årskort i 25-metersbasängen i simhallen och simtränar där 3 ggr/vecka.

Jag får kondition, tränar alla stora muskelgrupper med fjärilskickar, fjäril, crawl/frisim och bröstsim. Totalt simmar jag ca 4 km i veckan.

På sommarhalvåret lägger jag till apnea som är en mer meditativ träningsform. Under hösten simmade jag 50 meter under vattnet vid 3 olika tillfällen, vilket det inte är så många 55-åringar som gör.

Varje träningspass kostar under 11 kr per gång eftersom jag tränar 150 dagar per år (1600kr/150 dagar)

5 gillningar

Förstod att chinsstången var på skämt… :kissing_heart:

1 gillning

Efoil, jättekul!

1 gillning

Oj, imponerande! Jag tycker 25m ger en nära-döden-upplevelse.