Lite off topic men vilken garminklocka är bäst just nu? Jag köpte forerunner 245 Music men ångrar nu att jag inte spände bågen lite mer, dock ljusår bättre än min gamla forerunner 305
Detta är min första löparklocka så jag köpte en basic modell så jag kan känna på om det är för mig och vilka funktioner jag kan tänkas vilja ha. En Forerunner 55. Funkar jättebra än så länge men misstänker att jag kommer vilja uppdatera mig snart Funderade på en 255 Music men spontanköpte denna en dag…
I det övre segmentet är det väl Fenix 7 eller Forerunner 955 som gäller.
Antagligen Fenix. Har en sådan, supernöjd. Är min 3:e Garmin. Går även använda med Garmin Pay så har man ett sätt till att betala om man behöver köpa något på löpturen, utan mobilen.
Bäst vet jag inte men jag har en Forerunner 745 som jag är dundernöjd med. Min känsla är att den är lite mindre än makens som är någon vassare modell. Detta gör att den fungerar ok även på min smala handled.
Detta är min första träningsklocka och den har faktiskt fått mig att för första gången i livet gilla löpning.
Nu planerar vi att köpa någon billig, enkel modell till sonen också.
Jag har också smala handleder, så vill inte ha en för blaffig klocka.
Det här kom jag fram till när jag jämförde inför köp, forerunner 745 är mindre än 945, men saknade en hel del funktioner som fanns i 945.
Fenix 6s är mindre än Fenix 6, men funktionsmässigt är det ingen skillnad (och funktionerna är ungefär samma som 945).
Nackdelen med Fenix modellen är att den är något tyngre.
Utifrån detta vart det en Fenix 6s för mig.
Nu har det ju kommit nya modeller från Garmin (Fenix 7s/7 och Forerunner 755/955), vet inte om samma gäller för dessa modeller. Å andra sidan får man de lite äldre modellerna klart mycket billigare nu efter introduktionen av de nya, så värt att titta på fortfarande.
Just för löpning vet jag inte om det egentligen var något, 745/945/fenix har möjlighet att koppla in vissa sensorer som inte är möjligt med de billigare (t.ex. effektmätare till cykel) vilket gjorde att de filtrerades bort för mig.
Sen är det massa funktioner som i efterhand kanske inte var så viktiga egentligen (fenix/945 har kartor, vilket inte 745 har, men jag har hitills inte haft någon riktig användning av kartorna så…)
Har Apple Watch men den funkar inte för löpning pga touchskärmen. Jag springer året om i alla väder och det krånglar då det blir kallt eller fuktigt, att man kommer åt touchskärmen oavsiktligt eller att det inte tar när man trycker på den. En riktigt löparklocka med fysiska knappar fungerar i alla väder
Det behovet har jag inte men flera löparklockor kan spela upp ljudfiler mot trådllösa lurar. Garmin har även Garmin Pay så att man kan betala med klockan om man skulle behöva köpa en bussresa hem om man blir skadad eller liknande, det systemet kräver inte internetuppkoppling vid användning.
Jag kör med Apples AirPods Pro. De marknadsförs inte som träningslurar men är de bästa jag haft. Använder både till vardags och träning. Noll krångel. Haft de sen de släpptes (för tre år sen?).
Hade Beats sports förut, men de tålde inte minsta svett och fick lämnas in i tid och otid. Vilket är märkligt eftersom de bokstavligen marknadsfördes som ”sweat proof”.
Ska man köpa i dag så rekommenderar jag verkligen. Ett man köper senaste generationen. Dvs Epix 2, Fenix 7, FR 255/955, Enduro 2, Instinct 2.
Varför? Jo för att Garmin har äntligen slutat med sin tidiga stora fragmentisering. De funktioner som nu saknas i de billigare känns mer rimliga.
HRV funktionen som finns i senaste generationens klockor har snappat upp när jag har haft en infektion i kroppen två gånger innan jag själv visste det. Tycke också att Body Battery fungerar väldigt bra nu.
Funderar själv på att komplettera min Instinct 2 med en 955 eller Fenix 7 för att få lite större display (har svårt att se en del text på min Instinct 2 i sämre ljus).
Med 1,5h GPS tid i snitt om dagen och annan icke GPS tid så behöver jag ladda ungefär varannan vecka.
Min AW S4 måste jag ladda varje dag.
Och ja, jag kör Dual Carry. Har AW 18h om dagen (har slutat sova med den) och Garmin kör jag 24/7.
Använder en Garmin forerunner 645 music, haft den i cirka 3,5 år och den fungerar utmärkt än. Hyfsad batteritid (får ladda cirka 2 gånger i veckan med daglig träning samt GPS och musik flera ggr/v). Ett krav var att kunna streama musik från klockan till hörlurar, vilket görs via en spotify-app på klockan. Väldigt skönt att kunna ta en löprunda utan min mobil.
Fått byta handledsrem två gånger, men ingen större kostnad. Har köpt något fejk för 99kr. Använder klockan 24/7.
Skärmskydd sedan dag ett och klarat sig utan större repor.
Bäst vet jag inte, men jag gillar Garmin samt deras app som är väldigt grym där du kan följa upp i stort sett all träning och hälsostatistik, sömn, puls o.s.v.
Kommer fortsätta med Garmin (förmodligen uppgradera till en onödigt dyr med onödigt många funktioner ”värsting-modell”) när det är dags för en ny klocka, ska bara köra slut på denna riktigt först!
Jag har haft Fenix 6 sen den kom hösten -19.
Mitt behov var utöver funktioner att den kunde passa “hyggligt” i en kontorsmiljö, nått jag tycker den lyckas med.
Skulle jag bara ha en klocka för löpning är ju Forerunner-serien mer bang for buck och framförallt lägre vikt.
Kombinationen med airpods gör att jag kan löpa med musik där endast klockan och lurarna är med, riktigt nice. Noise-cancellation fungerar prima med.
Garmin Forerunner 45 3 år gammal, absolut inget att klaga på då jag enbart behöver en löpklocka, men den är ju inte bäst. En stabil prisvärd Volvo V70 av förra generationen. Enda uppdatering jag suktar efter i nästa inköp när denna ger upp är musik samt Garmin pay.
Ja den vara lite mer stilren, nu har jag också min i kontorsmiljö vilket inte var tänkt från början och kan tycka att den jag har är lite tråkig. Att kunna springa med bara klocka och hörlurar var dock som sagt väldigt smidigt och kommer absolut vara ett krav på nästa. Dock lyckas jag inte springa med AirPods, de sitter inte kvar men det beror väl lite på hur öronen ser ut