Sportklocka, tips mottages

Hej forumet!

Ska köpa en sportklocka och undrar vad ni kör för modeller/vad ni kan rekommendera?

Min profil:
Löpning
Längdskidor
Tennis

Siktar på något runt 3-4K men kan gå högre för bra kvalle. Den här ser ut att fylla behovet men vill såklart alltid kolla runt efter bästa dealen.
https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/sport-fitness/traningsklocka/garmin-venu-2-gps-smartwatch-black-slate/286780?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw7-SvBhB6EiwAwYdCAZpzJlzOxUVdbOqVV3srAomvwKY0gzOW6P_AtsuJbWcVYySSPdPoWBoCoBUQAvD_BwE

Tips mottages gladeligen!

Skulle säga att Garmin är the way to go om du alls bryr dig om batteritid (vilket jag tycker man borde).

De har dock en jävla uppsjö av olika modeller, och det är väldigt svårt att veta vad som passar en bäst…

Tog själv en Instinct 2x, men deras Fenix/Epix linje ser ju väldigt lockande ut. Tyvärr tränar jag inte de grenar där de skulle ha betydelse så svårt att motivera…

Annars skulle jag nog rekommendera att du överväger en Venu 3 istället för en Venu 2, då de skiljer sig en del i mjukvara, om budgeten tillåter.

1 gillning

Liknande tråd där jag delade mina tankar:

2 gillningar

Jag har nyss bytt till Coros pace 3 och är väldigt nöjd. Mycket sportklocka för pengarna. COROS PACE 3 - En ultralätt löparklocka i världsklass - COROS Sverige

1 gillning

Bytte nyligen från Venu 2 till Epix 2 Pro, supernöjd med bytet men Venu 2 är fullt duglig med tanke på prisskillnaden.

1 gillning

Jag hade tidigare Garmin Fenix 3HR som det egentligen inte var något fel på mer än föråldrad, jag uppgraderade mig till en Forerunner 955 och är super nöjd. Både med batteritid men även med själva mjukvaran, stod länge och velade mellan att köpa senaste Fenix modellen men landade till slut i att jag vill kunna ha klockan dagligen och jag själv upplever att Fenix modellerna är model “större” och lite bylsig medans Forerunner är relativt liten och nätt i jämförelse.

För din profil passar 955 utmärkt men den är något dyrare än Venu2.

1 gillning

@Lord_Json @MattiasV @FrISKt-vaagat @Robert_G @jonhi
Tack för input, känns som det finns mycket bra att välja på. Vad tror ni om Fenix 7S?

Tycker den ser lockande ut, men jag har inte heller använt den eller liknande klockor.

Läs iaf denna recension: Garmin Fenix 7 Pro In-Depth Review: Flashlight and Multiband for Everyone! | DC Rainmaker

(Flashlight är fantastiskt dock.)

Edit: Ursäkta, det var pro versionen. Här är för Fenix 7: Garmin Fenix 7 Series In-Depth Review | DC Rainmaker

1 gillning

Den verkar ligga nära 7S Pro i pris, då hade jag hellre valt Pro som är nyare (släppt 2023 vs 2022 för 7S).

Garmins namngivning är jobbig :slight_smile:

2 gillningar

Håller med. Deras “7 Pro” motsvarar en “7.5”.

2 gillningar

Polar är överlägset vad gäller mjukvara på datorn när du vill analysera din träning. Garmins är förkastlig. Bra batteritid också. Efter att ha åkt skidor i 7,5 timmar hade jag förbrukat typ 35% av batteriet. Fruns garmin tog slut under turen.

1 gillning

Jag är väldigt nöjd med min submariner i stål.
Jag har haft den varje dag i fem år nu, vattentät och stöttålig.

1 gillning