Vilken sport/smart klocka ska jag köpa?

Min nuvarande Suunto är nog 8 år gammal och på senare år har jag märkt att km-tiderna blivit sämre å sämre så det måste absolut vara något knas med klockan.

Behöver inga avancerade intervall program men eftersom jag gillar outdoor/träning (MTB, längdskidor, vandringar, traillöpning, SUP, etc) så får den gärna vara lite åt det äventyrliga hållet.

Är mitt enda “smycke” så den får gärna vara snygg/ball

Inte fel om det går att få lite smarta funktioner också.

Edit: Nu står det mellan SUUNTO VERTICAL Titanium Solar & Garmin fēnix® 7 Pro – Sapphire Solar Edition. Så om någon har erfarenhet från någon av dessa (helst bägge) vore det ju kul att höra.

Hit me! :slight_smile:

Jag kör en Garmin Fenix 6x Sapphire, som jag är väldigt nöjd med.
Så en Fenix 7:a kanske kan vara ett alternativ om det är inom tänkt budget.

Fick mig att skratta högt :joy:
Helt klart måste ny utrustning inköpas!!

5 gillningar

Också kikat på den och den ligger väldigt bra till!!

Jag är en hyfsat snål j-vul men när det gäller investeringar i egen hälsa är det “no limits” som gäller.
Så bara jag kan lura mig själv att det är en adekvat hälsoinvestering så funkar nog budgeten! :slight_smile:

1 gillning

Det har ju hänt en del på 8 år. Smartklockorna har blivit sportigare och sportklockorna har blivit smartare. Personligen vill jag bära samma klocka oavsett om jag är i jobbmöte eller ute i löparspåret. Därför landade det i en Apple Watch med den fantastiska appen WorkOutDoors. Använder den främst till löpning men har även kört MTB, längdskidor, simning, vandring, intervaller m.m.

Kör eSIM så att man även kan lämna telefonen hemma. Numera kan jag låsa upp ytterdörren med klockan så behöver ingenting med mig ut på passen längre. Riktigt lyxigt.

Jag rekommenderar YouTube-kanalen The Quantified Scientist som gör tester på just smartklockor. Han har b.la. testat Garmin Fenix 7 i förhållande till andra smartklockor om du söker på kanalen.

6 gillningar

Jag har kört Garmin länge och hade Fenix fram till 6-serien. Men jag bara pallar inte gå runt med hockeypucken hela tiden när jag inte tränar. Av den anledningen har jag en Apple Watch som slinker in under manschetten oavsett klädval. Den sitter på i princip alltid.
Puls, gps och allmänna data är minst lika bra som Garmin men visst suger batteritiden och den tål ju lika mycket stryk som en liten skolflicka
Däremot rätt kul att kunna styra allt med den, inkl betala på ICA, öppna dörrlås hemma, tända lampor och sätta på stereon. Och löpa med bara klocka men ändå ha telefon och hörlurar om man vill.
Och Apples hälsofunktioner är faktiskt rätt bra.

Om jag ofta tränade längre pass (typ ultralöpning), fjällvandrade, åkte längdskidor etc, skulle jag absolut köra Garmin. Men för mina gubblöpningar på 12-15 km funkar det bra. Dessutom snygg integration med Concept2 för roddmaskin och Skierg.

1 gillning

Skulle säga att pulsmätaren i Apple’s produkter är bättre än Garmin’s. Det var åtminstone slutsatsen i The Quantified Scientists tester. Samtidigt har ju optiska pulsmätare sina begränsningar. Kör själv en Polar H10 (pulsband) som synkar med klockan utan problem.

Håller annars med. För flerdagarsvandring eller långa ultralopp blir batteritiden ett problem och Garmin blir ett bättre val. En annan nackdel med Apple Watch är ju att det kräver att man äger en iPhone med. Är man Android-användare faller den ju bort.

1 gillning

Ja, självklart. Men omvänt så är integrationen med iOS på vanligt Apple-manér sömlös och svårslagen.

https://www.dcrainmaker.com/ Är stället att läsa på. Jag har haft fler garmin och är väldigt nöjd. Nu en epix 2 som är en Fenix med oled skärm.
Men kolla in ovan sida. Köp sen en garmin :grinning:

2 gillningar

Då kan man ju välja en mindre modell som Venu t ex.
Gick från Apple Watch till Venu 2 och så skönt att inte behöva ladda varje dag.
Uppgraderade till en Epix Pro nyligen, ännu bättre att inte ens behöva ladda varje vecka :wink:
Den är ju rejält stor dock.

Jag har nyligen bytt till garmin fenix 7s (den ”minsta”) solar saphire

(Bytte från en fenix 5)

Jag är supernöjd! Mycket roliga funktioner och bra batteritid. Dock osäker på om km tiderna blir bättre… men den har en kul funktion där den föreslår vad /hur långt & i vilket tempo du ska springa idag baserat på tidigare aktivitet & träningsberedskap :slight_smile:

Rekommenderas

1 gillning

Jag har en Suunto Vertical (inte solar). Grymt nöjd, otrolig kvalite och väldigt väldigt bra batteritid. Solar lär ju vara ännu bättre då

Inte alla features kanske, men inget jag saknar iaf

Vilken tur, för jag har precis fått hem min Vertical. :slight_smile:

1 gillning

Har tidigare haft fenix 3 och 6x, tröttnade dock på att de var så klumpiga. Kan rekommendera Garmin forerunner 965 med amoled skärm. Större skärm än tidigare fenix och ändå mycket smidigare/lättare.