Jag är lite OT ämnesmässigt i det här forumet men hallå, hälsa är rikedom . Jag har letat i diverse träningsforum utan någon vidare framgång…
Jag funderar på om jag ska investera i en träningsklocka och har börjat jämföra funktioner och märken. Någonstans på vägen har jag insett att jag inte riktigt kan sätta fingret på nyttan. Vad gör jag med informationen från klockan? Det jag inte riktigt hittar är mjuka insikter från faktiska användare! Det är ju lätt att bli fartblind på alla funktioner och jag tänker att det kanske är som med mycket annan elektronik, att det är kul i början med att man sedan inte använder de flesta funktionerna. Eller kanske ens själva klockan!
Jag har läst lite i forumet om folks upplevelser och det verkar vara blandad kompott, allt ifrån det “sämsta köpet” till något som används dygnet runt.
Jag är intresserad av era insikter kring alla de mjuka värdena, vad en klocka har gett er eller inte gett er.
Några spontana tankar från mig som vi kan diskutera är
Gör konstant mätning av t.ex. puls och steg att man blir stressad?
Vad är onödiga gimmicks?
Använder ni klockan dygnet runt eller bara vid träning? Varför?
Vad saknar ni? Vad stör ni er på? Vad ska man se upp med?
jag kan ge dig ett perspektiv från mig som använder klockan enkom för träning (mest löpning och konditionsidrott), där jag använder puls och GPS-funktionen för att:
hitta rätt ansträningsnivå för olika pass (tröskel, vo2-max, återhämtande jogg etc)
kolla om ngt inte står rätt till med kroppen (t ex hög puls vid lätt jogg)
monitorera utveckling (e.g. återkommande jämföra snittpuls på exakt samma tröskelpass under säsongen)
“översätta” löppass till alternativa pass vid skador där jag inte kan springa (e.g. om jag skulle ha kört 3x2km löpning där jag vet att “slutpulsen” efter varje intervall ska vara ca 160+164+168, så kan jag på crossen köra så pass hårt att jag hamnar exakt där)
Jag upplever att jag genom dessa användningsområden:
bättre förmåga att inte träna för hårt
kontroll på om utveckling sker eller inte (och vid behov revidera träningsplanen)
Använder bara när jag springer. Har kört i många år. Innan jag hade pulsklocka brukade jag “mäta upp” rundor och springa dem, nu springer jag bara och låter klockan berätta hur långt och hur snabbt, osv. Använder klockan 99% till att starta och stoppa, sen kollar jag grejerna hemma efteråt.
Pulsen använder jag för två saker: 1. Om jag ser att jag har hög puls eller så tar jag det som signal att jag nog är sjuk. 2. Om jag springer långt försöker jag ibland att ta det lugnt och hålla mig under nån given puls.
Överväger att bära dygnet runt för att få hälsomätningar men gillar inte att bära klocka hela tiden, typ när jag sover.
Som ambitiös motionslöpare tycker jag den är helt ovärderlig. Jag vill ha stenkoll på mina tempon och pulser för att kunna utvärdera i efterhand samt justera under pass, jämföra formen över länge tid etc. Jag är väldigt datadriven och gillar siffror och mätbara saker, men alla är ju inte sådana.
I vardagen är den främsta användningen vilopuls. Den ger mig en direkt signal om att något inte är rätt, jag kan se väldigt tydligt när förkylning eller liknande är på intågande vilket ger mig skäl att ta det lite lugnare med träningen (vilket kan vara svårt).
Hade jag inte hållit på med konditionsidrott på ett nördigt och ambitiöst sätt skulle jag inte ha någon. Har aldrigt haft klocka i mitt liv och var sen med mobil också.
Att träna utan att mäta är ju som att investera och aldrig kolla sin avkastningskurva eller veta hur mycket man investerar.
Men för att svara på frågan:
Mäta träning gör jag för att se utveckling. Använder även mätningen i realtid (t.ex kolla puls och tempo) för att avgöra vilken zon jag tränar i, samt vilken zon jag ska träna i.
Blir enklare att planera träningen också.
Efter ett tag har man lärt sig koppla datan och kroppenssignaler och den egna känslan.
Jättetack för era svar! Finns det något särskilt jag ska se upp med? Sådant ni önskar att ni vetat innan köp, kanske någon teknologi som funkar dåligt eller en otippad funktion som är toppenbra?
Jag har förstått att batteritiden är lite av en game changer för de som byter från t.ex. Apple Watch till Garmin. Nu är den förstnämnda en smart watch visserligen men ändå. (Jag är inte intresserad av att vara konstant uppkopplad till mail, sms mm på armen, huua )
Om du vill ha reliabel mätning av puls vid träning - använd (bröstkorgsplacerad) pulsband med sändare - handleda mätning ger ofta artifakter som gör passet svårt att utvärdera
Ja, man får dock fundera över om man verkligen behöver mer batteritid på bekostnad av annat. Själv använder jag min Apple Watch dygnet runt och själva laddmomentet är ju inga problem. Det handlar mer om rutin. Skulle jag däremot vara en ultralöpare som springer 20-timmars lopp så faller den så klart bort helt.
Fördelen med Apple Watch för mig, som även har eSIM i klockan, är att jag nu slipper konka med mig mobilen ut på träningspassen. Numera kan jag till och med låsa upp bilen (och huset) via min Apple Watch och slipper därmed även nycklarna. Utanför träningspassen använder jag också hellre vristen för att se notifikationer, snarare än att behöva ta upp mobilen ur fikan varje gång.
Jag håller annars med det som redan skrivits men mycket handlar ju om vilka behov man har. Just puls är en väldigt viktig parameter för mig av samma skäl som Erik nämnde i sitt första inlägg. Jag har kompletterat med ett pulsband eftersom man inte kan lita på optiska pulsmätare fullt ut.
Man behöver inte köpa den dyraste varianten, utan det viktigaste är att man landar på en basnivå som fyller de krav man har. Det viktigaste om man har den till idrott är att den har något slags grundläggande stöd för den idrotten, vilket kan låta banalt men bara steget att skaffa sin första klocka är enormt. Extrafunktionerna kan man nörda in sig i när man vet att man vill.
Ett tips kring billigare varianter är dock att se till så klockan själv har en inbyggd GPS-mottagare, och att den inte överlåter det till telefonen.
Själv har jag en mittemellan-variant av Garmin och tycker den funkar bra till både när jag vill motionsjogga eller styrketräna. Är ingen maratonlöpare eller triatlet så jag behöver inte mer än så. Den har enklare appar och notifikationer från telefonen, så den fyller också ett syfte att ha på sig hela dagen.
Min fru är väldigt förtjust i sin Polar och dess funktioner som min kan sakna, men jag upplever det som att hon har mer tekniska strul när det kommer till att få den att synka med telefonen.
Jag köpte min “Garmin Approach S62” för att ha som golfklocka, d.v.s. den visar alltid avstånd till green. Snabbare och smidigare än appar eller separata prylar. Dessutom är jag imponerad över hur länge batteriet räcker.
Sedan jag köpte den har jag upptäckt att den även är smidig för lite andra saker:
Den visar vad det är för notis min telefon plingar om, utan att jag behöver pilla på telefonen.
Pulsmätaren använder jag för att se till att jag inte får för hög puls när jag börjar träna igen efter att ha varit sjuk. Vill inte dra på mig en hjärtmuskelinflammation.
Bara för att det är lite kul så kan jag även se hur långt jag gått med hunden.
Jag använder även tidtagning och alarm ibland.
Min erfarenhet säger att mellan, eller t.o.m. instegsmodeller räcker gott till den absoluta majoriteten.
Det man får i dyrare modeller är större/finare skärm (som visserligen kan vara nog så viktigt beroende på preferenser), samt massa extrafunktioner som ytterst sällan tillför något egentligt värde så länge man inte har väldigt specifika behov. Exempel på sådant kan vara möjligheten att på ett enkelt sätt kunna mäta tidsåtgången vid varje bytesmoment i triathlon eller att kunna mäta korrekt sträckning med klockan under vatten.
Jag tränar i stort sett dagligen och de enda funktionerna jag nyttjar är GPS och pulsmätning (ofta via externt pulsband då de som nämnts är klart mer exakta i sin mätning.) Har haft toppmodeller förr om åren men kör numera med en utdaterad Vivoactive. Den räcker gott och väl.
Stämmer detta fortfarande eller är det en gammal sanning som lever kvar? Upplever att pulsmätning via handled har gått framåt väldigt mycket och kör då med en vívoactive 4s. Kör några spinningpass i veckan med pulsband över bröstkorg och mätningarna brukar inte diffa mer än några enstaka slag.
Det stämmer fortfarande. Här är en test från Quantified Scientist:
Den optiska mätaren från Garmin korrelerat med ett Polar H10 pulsband nedan. I mina egna tester märker jag störst skillnad under de första löpta kilometrarna. Kollar man på rådatan så får man dessutom betydligt mer pulsdata från ett pulsband jämfört med en optisk mätare i en klocka. Den uppdaterar väldigt frekvent.
Jag har fått ut mer av min Apple Watch än jag förväntade mig. Främst p.g.a. att jag kan ge mig ut med bara klockan och hörlurar, och då kan lyssna på musik, ta emot samtal och SMS, samt handla något på vägen hem utan att behöva släpa med mig så mycket prylar. Det har lett till att jag har motionerat oftare.
Ja. Är man inte ute efter att träna för att tävla utan bara för att må bra tycker i alla fall jag att det bara förstör känslan av avkoppling.
Tror att många som känner att dom måste börja träna känner att köpa gadgets är en bra början och att man nu tagit tag i saken. Men det är tyvärr bara att flytta på kroppen och svettas och flåsa som gäller. Klockan kommer inte fixa det åt dig.
Jag har en Garmin Fenix sedan ett par år, och den har gett mig många bra insikter.
Följa nyckeltal för att utvecklas, t.ex. vilopuls som blir lägre när konditionen förbättras. Använder mig också av data för beräknad vo2max.
HRV status varnar mig när jag övertränat, så jag vet att det är dags att ta vilodagar från träning.
HRV status och puls har även detekterat infektion i kroppen ett par dagar innan jag känt av några symptom. Exempelvis med covid och en subakut tyroidit.
Insikt om maxpuls/pulszoner för att kunna träna i rätt zon.
Garmin har en bra app och ett ännu bättre webbgränssnitt där man kan följa sin data, aktiviteter och titta på rapporter.
Kan rekommendera Garmin Venu-serien om du vill ha en smartklocka med bra batteri som även har hyfsade träningsfunktioner. Har själv en Venu 2 och får ca 10 dagar på en laddning. Har du behov av att kunna prata direkt i klockan så köp en Venu 2 Plus eller Venu 3.
Såg att Power säljer Venu 2 Plus för 2790 kr på rea nu.
Känner inget behov av att ta samtal i klockan. Jag har sneglat på Forerunner 965, riktigt lockande batteritid på 23 dagar och kul med inbyggd navigation!