Jag funderar på att skaffa en träningsklocka. Jag undrar vilka erfarenheter som finns av sådana klockor. Min nivå gällande träning är ganska enkel men jag vill gärna bli bättre. Framför allt vill jag gärna försöka se effekten på andra sätt än att göra saker snabbare eller längre. Att kunna mäta puls och andra saker kunde vara ett sympatiskt sätt att göra det på.
Att bli bättre på att träna kan man inte köpa sig till genom att köpa teknikpryttlar.
Jag använder mitt Whoop-band för att ligga HRV och vilopuls för att göra bedömning om hur mycket jag tagit i föregående dag och hur mycket jag bör och kan ta i idag. Om inte magkänslan säger något annat. Mår man piss men siffrorna är bra, så ska man nog ta det lugnt är min tanke.
Det finns olika modeller av sådana här klockor. Vissa har enbart en massa värden och andra har tillhörande program där man kan analysera sin utveckling över tid och sådana saker. Bättre på själva träningen blir jag knappast av en pryl men däremot borde jag kunna följa och analysera det bättre.
Jag kan varmt rekommendera Garmin Fenix serien.
Jag fick en 7X i 30-års present och är helnöjd.
Har alltid haft klocka, men inget som liknar denna.
Jag förstår att den inte kan mäta allt 100% tillförlitligt, men man ser tydliga mönster.
Som du säger är det kul att kunna mäta fler värden än endast tid/distans/vikter.
Till exempel vilopuls, sömnkvalité och VO2 Max är kul att följa över lång tid.
Försöker ladda den dagtid så jag alltid har den på mig när jag sover.
Om det är just träning du vill logga så är pulsband man spänner runt bröstet överlägset bäst. Jag kör Polar H10 för träning som jag är väldigt nöjd med. Bara att para ihop med mobilen.
Har även ett WHOOP armband med det är rätt dåligt för träning, bäst för beräkna sömn och återhämtning (och eventuellt lågintensiva pass med stabil puls, typ promenader eller joggingturer).
Jag har en pixel watch med fitbit-integration, tycker det gör det lite roligare att träna kondition när man ser hur vilopulsen förändras över tid osv. Man kan även se skillnad på sömnkvaliteten när man är sjuk eller har druckit osv, vilket är lite underhållande.
Knappast något som egentligen tillför så mycket, men det ger ett extra skäl till att hålla igång träningen.
Som kuriosa kan nämnas att man numera kan läsa 7,5 poäng Smartwatch-kunskap vid Högskolan i Gävle.
Jag kör med Garmin Venu square 2, supernöjd. Den mäter sömn, puls, träningspass, steg mm. Hade en Fitbit tidigare men tycker Garmin är helt överlägsna.
Det enda som stör mig är att man är tvungen att ha två olika appar till den, en där man programmerar klockan med appar och en för all data den samlar in.
Ett tips är att sätta en budget, det finns ju uppsjö av olika klockor och i alla prisklasser. Sen (gjorde jag i alla fall) en lista på vilka funktioner som jag ville ha och utgick ifrån det.
Lycka till! ![]()
Jag har en träningsklocka som jag använder vid löpträning. Det jag uppskattar med den är att den gör det lätt att se hur fort man springer, vilket för en fartdåre som mig själv låter mig hålla ett rimligt tempo när det är sådan träning som ska bedrivas. Utöver det är det intressant att se statistik så som puls, hur fort pulsen går ner (heart rate recovery (HRR)).
Dessa funktioner finns på ungefär alla träningsklockor, min är nog sju år gammal nu och funkar utmärkt fortfarande. Den heter Garmin forerunner
Sen tycker jag att sömnstatistiken är intressant och hyfsat träffsäker, vilket har fått mig att tänka på sömnkvalité. Dock använder jag det mest när jag känner att förbättring behövs där.
Jag är en nöjd ambassadör för Garmin, dock utan att ha något annat att jämföra med.
Fick en Vivoactive 3 i 30-årspresent, som jag burit varje dag i 7 år och bytte nyligen ut den pga att batteritiden började bli lite för dålig. Annars har den hållit bra, så när som på armbandet, som jag fått byta ut en gång. Det kallar jag kvalitet. Hade inte helt lätt att bestämma mig för efterträdare, men det blev en Fenix 7s och jag är nöjd, även om jag inte bekantat mig helt med den än. Innan denna era av att bära smartklocka så har jag inte burit ett armbandsur sedan grundskolan. Men det gick snabbt att vänja sig. Helt ärligt så är jag antagligen mest nöjd med att jag nu nästan aldrig har ljud eller vibration påslagen på min telefon längre, utan väljer att endast få aviseringar om inkommande samtal, sms och vissa utvalda appar, i klockan. Vissa verkar tycka att det är stressande(?) men för mig är det mycket mindre stressande med en lätt vibration på handleden än en telefon som piper eller får en hel bordsskiva att vibrera vid aviseringar. Garmin Pay är också en funktion jag uppskattar, utöver träningsfunktioner o stegräknare då förstås. Jag gillar också appen Garmin Connect. Är inte betald samarbetspartner, är bara nöjd. ![]()
Jag har en Garmin Venu 3, sen något år tillbaka, jag gav den ett halvår innan jag bytte till en OnePlus watch2, jag kom inte överens med UI på Garmin, klickade fel konstant så fort jag skulle görs något. Den hade dock bra batteritid och var kompakt.
Syftet var dock inte primärt träning, men lättare ha koll på aviseringar under arbete och kunna betala i fiket med klockan när jag badar med ungarna i simhallen.
Håller inte med. Självklart är det inte klockan, kolfiberskorna eller Saysky-jackan som ger en kondition. Men för många, inklusive mig själv är det motiverande och får mig att träna mer.
Jag uppskattar min Garmin 265 för löpning, men det är egentligen appen Strava som för mig är huvudsaken, att få koll på hur mycket man springer per vecka, bedömning på hur mycket man tar ut sig och hur man presterar relativt sig själv (och andra) på ‘segment’ får mig att motiveras och är definitivt en bidragande orsak till att jag som 40+ ändå springer milen en bit under 40.
Jag tycker mig notera att detta är en modepryl. Det innebär att alla möjliga personer har fått en i present och säljer den för 1/3 av nypriset begagnad men obetydligt använd. Min första klocka får bli något billigt. Går jag igång på det hela kanske ja skaffar en dyrare modell senare.
Vill man prova på skulle jag föreslå en Garmin Fenix 5 Plus.
Den har ett antal år på nacken, alla väsentliga funktioner precis som den senaste 8 och kan köpas för under tusingen begagnad.
Dom nyare modellerna ska väl göra allt bättre och ha nyare sensorer osv. Men det är samma programvara, så jag tycker det är ett bra sätt att prova innan man lägger 8-12k
Bra kartor för navigering, träningsprogram i en massa discipliner, tror den har golf också om man gillar det, finns även en funktion för båtkörning med nautisk hastighet, medel, topp. Osäker på om den har sjökort, aldrig provat själv.
GPS har riktigt bra noggrannhet, har jämfört mot kompisens Samsung, i skidbacken ser man mina kurvor tydligt, medans Samsung gav sken av att vi i själva fallet var ute offpist och åkte i raka linjer.
Enda problemet jag ser är att Garmin just nu förefaller justera sin affärsmodell. Finns risk att vissa funktioner kommer hamna bakom en abbonemangskostnad. Trots att de upprepade gånger hävdat att så inte ska ske. Just nu har de lagt AI funktioner bakom betalvägg, men recensionerna är svala för den funktionaliteten ändå.
Jag har till och med vid 40+ börjat löpträna, något jag avskytt och sett som meningslöst hela livet, men man blir lite motiverad av strukturerade träningsprogram.
En annan vän använder Polar, jag tolkar att den är väldigt fokuserad på löpning och kanske t.om saknar kartor, vilket är dåligt för prisklassen imo.
Jag gillar att cykla, springa och vandra på för mig okända platser/sträckor, att kunna rita upp en rutt på dator/telefon som man sedan har på handleden och varnar om man kommer fel är kanon. Batteritid efter 4 års daglig användning (vill jag minnas) är kring 5+ dagar med ett par timmar GPS spårning under perioden.
Det är Polar jag tittar på som huvudalternativ. Det finns modeller som fokuserar på löpning från olika märken.
Jag funderar hur mycket av analys av data som ChatGPT skulle kunna sköta lika bra som den särskilda programvaran. En hel del saker skulle nog gå att få svar på.
Tur att man inte måste ha koncensus på internet! ![]()
Jag har både Strava och Whoop, men det är främst datainsamling hur träningen gått, tyvärr sällan bättre än i går. ![]()
Vi reagerar nog olika på dessa källor och så är det väl inte mycket mer med det.
https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist tittade jag på när jag skulle välja klocka, för att få en med tillförlitlig pulsmätning. Jag hittade en hyfsat billig (<€100), som jag är nöjd med.
Beror på vad du faktiskt är ute efter.
Fitnesswatch med smart-funktioner (tex Garmin) eller en smartwatch med fitnessfunktioner (tex apple watch 10, huawei mm.).
Jag har tidigare haft enklare träningsarmband från Fitbits Charge-serie. Hjälpte mig att få bättre översikt över träning, steg o.s.v. samt inte minst har jag börjat försöka få till bättre sömn. Lite oklart hur bra mätvärdena är egentligen men en indikation får man ju och kan se förändring på lite längre sikt. Levlade för några år sedan upp till Garmin Forerunner-serien (i mitt fall 255) då jag gått från att springa sporadiskt någon gång i månaden 2020 till kontinuerligt 2-4 gånger i veckan sedan dess. Jag är överlag mycket nöjd men ibland kan jag också uppleva det lite stressande att försöka optimera träning, sömn, stress, återhämtning o.s.v. Jag har alltså lite svårt att inte “lyssna på” vad klockan säger åt mig.
Jag har för min del prioriterat mer renodlade löpningsfunktioner framför smartwatch-dito. Detta i mitt fall p.g.a.
-Vill ändå inte kunna ta emot telefonsamtal eller liknande på klockan
-Prioriterar lång batteritid framför stor färgskärm o.s.v. (laddar oftast max 1 gång/vecka)
-Inköpskostnaden!
Jag har så långt tänkt att det är träning som är huvudfokus. Smartwatch har jag annars inte riktigt förstått vad den ska vara bra för.