Hjälp att välja ny telefon + puls/smartklocka

Min nuvarande mobil (Huawei P30 pro) börjar närma sig end-of-life, jag har problem med att ladda den och det känns som en tidsfråga innan jag inte kommer kunna ladda den alls. Så det är dags att köpa en ny telefon. Jag har ögonen på antingen en Pixel 7 eller iPhone 14.

Jag fick nyligen diagnosen högt blodtryck, och detta i kombination med att många andra i min släkt har haft förmaksflimmer, högt blodtryck osv. har fått mig att tänka att det kanske inte vore så dumt med en pulsklocka/smartklocka för att hjälpa mig hålla koll på min hälsa under dygnet. Spontant tänker jag att kombinationen iPhone 14 och Apple Watch Series 8 känns rätt given, men är lite skeptisk till klockans korta batteritid.

För några år sedan hade jag en Garmin Vivoactive HR som jag var rätt nöjd med. Så alternativ till Apple Watch Series 8 är kanske Garmin Forerunner 255 eller Garmin Venu 2. De träningsaktiviteter jag sysslar med är löpning och cykling (inne vintertid, ute sommartid), samt lite styrketräning och simning. Jag är glad amatör på alla dessa aktiviteter, så långt från någon elitidrottare.

Jag tycker det är svårt nog att välja telefon, och i kombination med klocka blev det ännu svårare, så jag är tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av! Även tips på andra forum att ställa frågan är av intresse.

Alla dina alternativ är bra produkter, så förmodligen blir du inte besviken oavsett vad du väljer.

Jag har/har haft iPhones, Pixel-telefoner och Garminklockor men inte exakt de modeller du funderar kring. Så jag har övergripande koll men inte i detalj. Det här är i alla fall mina tankar:

• Telefon: Välj baserat på om du föredrar iOS eller Android. Eftersom du har en Androidtelefon idag kanske du är lite mer van vid det systemet men har du inte massa specialappar är det nog lätt att gå över till iOS om det lockar.

• Apple Watch: Funkar enbart om du väljer iPhone som telefon, men vad jag har hört ska det vara den bästa smartklockan på marknaden. Som sportklocka blir de bättre och bättre och närmar sig Garmin, men de flesta är överens om att Garmin fortfarande har ett försprång. Jag har själv ingen erfarenhet av AW, så det här är bara vad jag läst mig till.

• Garmin Venu 2: Jag har bara erfarenhet av Garmins Forerunner-serie, men Venu 2 verkar vara ett bra alternativ om man har mer fokus på klockan som en allmän hälsotracker/smartklocka än en ren träningsklocka. Det är mer fokus på design än för Forerunner och till exempel verkar skärmen vara trevligare på Venu. Oklart hur pass mycket sämre den är som träningsklocka än Forerunner, men skulle gissa att Venu är jämförbar med Apple Watch, medan Forerunner är bättre. Väljer du iPhone ser jag ingen större anledning att välja Venu över Apple Watch förutom eventuellt om du föredrar designen på Venu.

• Garmin Forerunner 255: Det bästa valet om du vill springa mer “seriöst”, dvs längre lopp och/eller mer strukturerade träningspass/träningsprogram. Det går att registrera alla möjliga typer av aktiviteter (inkl simning, cykling och styrketräning) men min erfarenhet är att det är löpning som klockan lämpar sig bäst för. Eventuellt cykling också, men det har jag aldrig testat så kan inte uttala mig. Jag har Forerunner 955, men 255 hade förmodligen varit tillräckligt för mig och är nog ett bättre alternativ för dig. Kan vara värt att notera att standardversionen av 255 inte har musikstöd, så vill du lyssna på musik/podcasts när du tränar utan att ta med dig telefonen behöver du 255 Music. Det är inget jag utnyttjar, men vet att det är viktigt för många.

Apple Watch alla dagar i veckan. Du får så mycket mer än bara en sportklocka. Apples optiska sensor för att mäta puls är dessutom i toppklass (bättre än Garmins).

Jag rekommenderar YouTube-kanalen The Quantified Scientist som gör många bra tester över smartklockors olika funktionaliteter.

Nedan testade man hur väl pulsmätning vid cykling korrelerar med ett pulsband där Apple Watch dominerar. Testerna utförs även vid styrketräning som är mer utmanande för optiska sensorer men Apple Watch är i topp även där.

Batteritiden upplever jag inte som något större problem men det beror kanske lite på hur man använder den. Själv har jag som rutin att sätta klockan på laddning när jag hoppar in i duschen på morgonen. Är man dock ultra-löpare eller ofta ute på flerdagarsvandringar blir det mer problematiskt.

Har personligen använt pixel-telefoner sedan pixel 2. Otroligt nöjd! Har tagit mycket bilder i mitt liv så kamera var hög prio. I dagsläget anser jag att tävlingen om bästa smartphone-kameran är rätt platt. Alla stora spelare kommer kunna ge en möjligheter att ta bra bilder. Så idag inser jag att det är andra faktorer som spelar in och avgör. I mitt fall är det vanan med interfacet i pixel-lurarna. En liten faktor är ju också priset.

När det gäller klocka så har jag själv en withings scanwatch. Orka hålla på och ladda sin klocka stup i kvarten kände jag. Denna behöver jag ladda en gång i månaden. Värt att kolla upp :slight_smile:

Det var allt för mina erfarenheter.
Lycka till!

Jag har haft en Garmin FR245 Music och bytte till en FR255 på lanseringsdagen. Toppennöjd och tillsammans med mitt pulsband får jag ut all data jag villhöver.

Har kört Garmin med både Android och iOS. Tycker inte det är någon nämnvärd skillnad. Connect-appen är lika buggig på båda plattformarna :slight_smile:

Jag hade aldrig skaffat en Apple Watch, om syftet med klockan var att agera träningsklocka. Apple har gjort en nice smart watch, men batteritiden och formfaktorn lämpar sig inte alls (imho) som en sportklocka.