Vilken smartklocka till 70-åring?

Hej! Min far är 70+ och har tyvärr diverse problem med hälsan. Han använder sen några år en Motorola mobiltelefon (dvs Android) med stor skärm och batteri vilket fungerar bra bortsett från att han ofta glömmer den, särskilt ett problem när han går ut utifall att han skulle ramla etc.

Således undrar vi nu om ni har några tips eller erfarenheter av smartklockor för äldre? Inga avancerade funktioner behövs men den ska vara lätt att använda och helst ska man kunna ringa på den utan att telefonen är med vilket såklart utesluter många alternativ. Ska erkänna att jag blev inspirerad av tråden om smarta klockor för barn, finns ett visst överlapp där.

Apple watch är kanske bäst i teorin men skulle kräva byte bort från Android vilket jag tror skulle bli besvärligt och dyrt. Samsung på så sätt lite lättare. Doro och liknande alternativ verkar lite väl begränsade av det jag läst men kan ha fel. Halsrem till telefonen är såklart också ett alternativ men inte så elegant.

Tack på förhand för all input!

1 gillning

Min mamma är - 10 på Teknik skalan, 73 år och är inne på sin andra smartklocka till Android, ingen aning om märke. Hon gillar verkligen stegmätargrejen och har fått hjälp av barnbarn att fixa “hitta min mobil” mm.

Den jag köpte till min dotter är nog olämplig för en äldre:

1. Skärm och typsnitt är väldigt små. - Jag kan knappt läsa ens med glasögonen på. Överlag tror jag det är ett svårt problem att lösa, skärmarna är ju minimala.

2. Behöver laddas dagligen. - Lätt att glömma bort att ladda. Lätt att glömma den hemma.

3. Positioneringen borde varit bättre.

SOS funktionen är väl det enda plusset i det här sammanhanget. Men det har nog alla smartklockor? Den ringer upp en förinställd kontakt när man håller inne den stora knappen på sidan.

Jag har nyligen köpt samsung watch 6 och är nöjd med den. Man kan hitta den för dryga tusenlappen ny på blocket.