Mest prisvärda telefonklockan för barn

Ett av barnen börjar skolan i höst. Tänkte köpa en telefonklocka till vederbörande. Enda kravet är att den har GPS och gärna kostar under tusenlappen. Ska dessutom ha en smidig app som både funkar på android och iPhone, där jag enkelt kan lokalisera barnet. ”Skolläge” inte heller helt fel. Xplora verkar bra, men alldeles för dyr och för många funktioner som inte behövs.

Ge mig era bästa tips :slightly_smiling_face:

Inget svar på din fråga men får jag fråga varför du vill ha gps på ditt barn?

Kanske jag tänker konstigt söger inte att du har fel men hör det inte till när man är barn att få gå “fritt” utan gps spårare?

Jag växte upp innan mobiler blev populärt ofta gick vi ut utan att kunna kontaktas och jag tror det var en positiv sak.

Sen om du såg på gpsen att barnet gick till en godisbutik på en vardag fast den inte får med sina vänner skulle du säga till barnet att du sett drt via gpsen?
För detta hör ju lite barndomen till att tänja på gränserna det är där man ofta växer tror jag.

Som sagt jag säger inte att det är fel med gps sändare på barnen jag ser kanske mest hur det kan “missbrukas” av föräldrarna och begränsa ens barns frihet.

3 gillningar

Vi tyckte också xplora blev dyrt så vi körde på safekid :+1:

1 gillning

Tänker att man enbart kollar den om barnet inte dyker upp på förväntad plats i rimligt tidsspann typ kom inte hem från skolan eller dök inte upp på skolan utan kontakt.
Inte för att ungen är 5min sen hem från en polare eller dylikt.

2 gillningar

Vilken modell av dem?

Safekid nova v2

1 gillning

Vi tittade på xplora etc. Men landade i en begagnad Apple Watch S7 som kostade ungefär samma och har potential att vara något som dottern vill ha på armen även om två år.

2 gillningar

Godisbutik? Har inte ens tänkt tanken. De barn som har sådana där klockor brukar inte ha några egna kontanter. Detta är ju före de får egen mobiltelefon och där föräldrarna vill släppa iväg dem men känna sig lite mer trygga med att kunna möjligheten att rycka ut ifall något har hänt, tex att de gått vilse, råkat ut för en olycka eller något liknande. Kan också vara ett bra sätt att kunna kontakta dem när de ska hem. Denna tekniska utrustning kan därmed bidra till att barnen får mer frihet än de annars skulle ha fått. Har aldrig själv använt detta till våra barn men jag har full förståelse för de som har det.

1 gillning

Olika synsätt på saken.

De gånger jag gick vilse som liten och ej hade någon mobil med mig var de gånger jag verkligen “växte” i mig då jag var tvungen att klura ut situationen själv.
Farligt? Kanske i vissa situationer men nyttigt i de flesta fall tror jag.

3 gillningar

Alla har sina skäl till varför man vill ha GPS-klocka till sina barn. Jag ser det som en utmärkt övergång innan vanlig mobiltelefon kan användas.

I övrigt - hade du något tips om prisvärd telefonklocka under tusenlappen med de funktioner jag nämnde i första inlägget?

2 gillningar

Som kostar mer än dubbelt av vad TS vill betala? …

1 gillning

Det är mänskligt att missa den lilla detaljen och ja det är mer än vad ts vill betala.

Men anledningen att vi ändå tog safekid var för att med xplora tillkom det även någon kontinuerlig administrationsavgift som vi ville undvika. Oklart hur det är i dagsläget dock.

Så även om det är mer än ts vill betala så ville jag ändå lyfta detta.

1 gillning

Någon som testat denna?

Du verkar ju vilja ha en spårsändare på ditt barn helt enkelt. Fäst en AirTag på dem, eller varför inte ett sånt GPS-halsband för katter?

Har haft xplora till barnen, köpte en begagnad förra veckan efter att en gick sönder. Sen hade de någon kampanj nu så man får X3GO för typ 1200, hade köpt den om jag inte hunnit köpt en exakt likadan på blocket för 800.
Bra begagnatmarknad och klockorna håller länge. Kollade också på en apple watch men fick höra från andra föräldrar där barn utsatts för stöld av tonåringar då de tydligen är väldigt stöldbegärliga och mindre barn lätta måltavlor.

Just därför vill jag ha en så billig som möjligt. Räcker med GPS, klocka och möjlighet att ringa några nummer