Telefon eller smart-watch till dottern. Vilken?

Det är nu tal om behovet av att kunna hålla koll på 8-åringen medelst teknologi i form av en smart watch. Vad har ni för tips kring detta?
Jag har ett SIM-kort över så behöver inget nytt telefonabonnemang men den ska klara av fysiskt SIM-kort.

Övriga krav är väl att man ska kunnna övervaka var hon befinner sig, kunna ringa upp osv. Även kunna låsa den helt under skoltid (tror tillochmed lärarna samlar in klockor mm).

Duger Google FamilyLink eller krävs någon mer specifik app till detta?

Sen ställer jag mig också frågan. Är det inte bättre att satsa på en riktig mobil istället. Det behovet dyker väl upp förr eller senare ändå.

Hej, tycker xplora funkar bra som klocka med telefon även om det är ett eget ekosystem. Rimligt med inställningar för skolläge. Att det gick att integrera med Home Assistant var viktigt för mig.
Family Link kör jag för barnens telefoner, tycker det funkar bra.

2 gillningar

Tack för tipset om xplora. Ska kolla…
Vad gör du med Home Assistant?

Jag delar platsen i Home Assistant, så att alla i familjen kan se var alla är. De två yngsta kan dock inte se var vi andra är i sina Xplora-klockor. Men väl när de har sina telefoner hemma på WiFi:t.
Sen så övervakar jag batteri och laddstatus med Home Assistant så jag får notiser om de behövs laddas, än så länge kommer inte barnen ihåg att ladda.

2 gillningar

Kikat lite på xplora för 7åringen. Tvekat lite för dom känns så stora och klumpiga.

Hur upplever du dom och framförallt barnet? Stör det leken och klockan tas av eller fungerar det bra?

De är stora och klumpiga - var inte så lätt att få in under en tajt vinterjackeärm. Men det gick ändå bra i vinter.
Vi har tvillingar och den ena tycker att den alltid är lite i vägen och där hittar vi ibland klockan i väskan. Den andra däremot har på sig den.
Sen är batteriet inte så stort, så klarar bara en dag.
Har bytt skärmskydd på den ena.

1 gillning

Mina barn fick billiga smart phones i den åldern och det funkade bra. Snart nog har alla kompisar telefoner och då vill de också ha en. Bra med en billig för risken är stor att den går sönder trots stöt- och skärmskydd

Fördel: den kan användas för att spela spel och annat kul.

Nackdel: den kan användas för att spela spel och annat kul.

3 gillningar

Fördelen med klockorna är att de oftast sitter på. Telefoner måste lämnas in i skolan medans klockorna har skolläge.
Tänker, telefon gör att barnen kan ringa när de vill. Klockan gör att vi kan ringa när vi vill.

Sen är det inte länge till vi går över till telefonerna. Typ till vintern, när de är 8,5.

Nu till sommarlovet är det skönt att veta var barnen springer runt i området och att de går att nås.

1 gillning

Stämmer bra, telefoner förläggs på ett sätt som barnen inte kan göra med klockor.

Och för att svara på en annan av TS frågor, för oss har det funkat bra med Family Link.

2 gillningar

Stort tack för svaren det uppskattas!

Ändå lite märkligt och ett underbetyg att barnklockor som jämfört med vissa smartwatches har hälften av funktionaliteten men är dubbla i storlek.

Tack! Vilka modeller har du provat?

Ja, tänker mig också att de tappar bort telefoner lättare. Samtidigt är det väl så att de “villhöver” en telefon oavsett därav min tanke att gå direkt till telefon.

Klockorna verkar också lika en bit upp i pris.
2000:- för en xplora?

De första modellerna de fick var Samsungs absolut billigaste, tror de hette A10 då, och precis som du säger kostade något mindre än en Xplora. Men jag tror vilken budget-android som helst funkar. Varefter barnen har vuxit har kraven ökat. Senast köpte jag en Xiaomi Redmi Note 12 som har funkat väldigt bra (inget lagg i spel). Dottern vill helst ha en iPhone pga att det behövs för att kunna vara med i iMessage-grupper som ”alla andra” är med i, men där är vi inte riktigt än.

Jag såg precis att Tre har gått över från Xplora till klockor från Safekids. Verkar bli mycket billigare:

Emot sunt förnuft och min egen policy att undvika skräp från Kina bestämde jag att testa en billig klocka vid namn PTHTECHUS.
Till skillnad från de andra billigare klockorna så stödjer den 4G.

Änsålänge är väl åsikten så att den funkar och fyller sin funktion att kunna ringa och följa dottern. Även videosamtal. Bonus att hon kan lyssna på musik via hennes bluetooth-lurar.

Geotrackingen lämnar en del att önska men inte helt åt skogen…

Appen på min telefon heter Setracker2 och har rätt dåliga betyg. Men igen, den funkar… Det faktum att den poppar upp reklam emellanåt känns inte så fräscht. Man kan betala 3€ för att slippa det :rofl:

Den kostade ca 700 inkl frakt från Amazon. Fördel amazon att man kan skicka tillbaka inom hela 100 dagar om man är missnöjd. Så ingen brådska att testa.

Skönt att du inte valda Xplora, de stängda av barnens simkort utan förvarning i helgen. Så där förlorar de oss som kunder.

Man får inte ha vilket sim-kort man vill?

Tjejen tappade bort klockan idag i skolan. Den dyker kanske upp men bättre att förlora något för 700:- än för 2000:- :sweat_smile:

Oklart vad som ligger bakom det. Har bara fått ett sms om att de är spärrade för att vi kan ha använt de på något otillbörligt sätt.
Att göra det utan att fråga först är inte seriöst, men väntar på svar från deras kundtjänst men de svarar inom tre dagar…

1 gillning

Intressant ändå att ingen har tagit upp nackdelarna med en mobiltelefon för barn/ungdomar som spenderar på tok för mycket tid framför skärmarna.

Kommer absolut skaffa smarta klockor och försöka förhala telefoner så gott det går.

1 gillning

Sant. Men det ska nämnas att telefoner / plattor går att begränsa rätt hårt med.t ex FamilyLink.

Ta bort webbläsare, Youtube, mm och tillåt bara dom appar som t ex skolan kräver. Tidsbegränsat per dag.

Vad jag tänkte när jag skrev det första inlägget med min fråga var att en telefon kan ersätta en klocka, men inte tvärtom och man behöver ofta en telefon ändå så då blir det bådeoch.

Återfunnen mha av hennes fantastiska lärare :slight_smile: