Surfplatta till barn

Hej! Behöver lite konsumentrådgivning från er som köpt surfplattor till era barn.

Apple eller Android? Ny/begagnad? Vilken prisklass landade ni i?

1 gillning

Om du kör iPhone är valet enkelt. Begagnad iPad eller billigaste nya iPad. Då du via ditt iCloud-konto kan koppla barnets konto och med det använda dig av hela floran inställningar för barn. Begränsa appar som får köras, när den kan användas etc.

För att framtidssäkra och få tillgång till kommande två versioner av iPadOS rekommenderar jag en iPad 6th gen och senare. Den bör gå på runt 2500 SEK inklusive moms begagnat.

https://www.returhuset.se/search/?q=ipad

5 gillningar

Var har du för system? Om du ska ge konstant support.
Om du har en partner, vad kör hen för system?

Vi har endast Apple hemma så vi hade slagit till på en Apple iPad 10.2" 64GB 2021 (9th Generation), finns ofta för 3990 kr och då kommer den kännas fräsch i flera år, och vi vuxna kan också använda den stundtals.

Hade vi inte velat betala 3990 kr hade vi letat efter samma modell som begagnad.

2 gillningar

Kör på Android, så kan du använda ublock origin som adblocker till Firefox.

Reklam är så fruktansvärt dåligt, prioritera hälsan hos barnen.

1 gillning

Jag säger inte att Android är dåligt (och vill @Chigurh ha Android finns det jättemånga kunniga i Swedroid forum - Nordens största Android-community), men vill bara poängtera att det finns Adblock till alla plattformar :slight_smile:

Båda vuxna i hushållet använder iPhones.

1 gillning

Nice. Läs sista länken i mitt förra inlägg om vad “Familjedelning” är och hur det sätts upp. Med det kan man också dela inköp med övriga familjemedlemmar. Exempelvis 1Blocker som är en annonsblockerare för Safari och hela enheten. Den äter också upp all reklam på Youtube. Amazing! :heart_eyes:

3 gillningar

Bästa alternativet beror på åldern på barnen. Vi köpte en billig Amazon Fire åt vår 3-åring för att se video och spela enkla spel, kostade under 1000-lappen här i Kanada. Ingen högprestanda men funkar bra för ändamålet. För vår äldre son (11 år) har vi en iPad, vilket jag personligen tycker är bästa plattan. Även om vi i övrigt kör Android så tycker vi att Aplle har bästs plattornst och har haft absolut bäst batteritid, men det kanske har ändrats då vininte använt nåhon Android-platta på ett tag.

1 gillning

Se på fan. Senast jag kollade (var iofs ett tag sen) så blockade apple seriösa adblockers.

1 gillning

De gillar inte Adblockers som använder osäkra metoder (t.ex. rootcertifikat eller VPN) för att på så sätt inte vara begränsade till Safari.

Men inuti Safari är det helt fritt fram att adblocka :slight_smile:

Jag använder 1Blocker (Premium) både till iOS och macOS :+1:

1 gillning

Vi har en IPad Air till femårige sonen. Fungerar bra.

Är det värt det med tanke på att den nionde generationen kan köpas ny, för ca 4100 kr? Halva priset för begagnad och en generation äldre verkar inte som det är det.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855641

1 gillning

Funkar den har du klart förbättrat mitt liv, tack :smile:

Jag har inte köpt specifikt till barnen men när de blev intresserade så började de använda en gammal iPad jag hade pensionerat. Den är nu 12 år gammal och används fortfarande av barnen. Helt galet egentligen.
Jag skulle inte råda någon att köpa en så gammal iPad men så länge den fungerar så köper jag ingen ny.
Nästa platta blir också en iPad då jag är djupt inne i Apples ekosystem sedan 1990-talet.
Jag planerar att köpa en ny iPad. Billigaste modellen med extra minne. Det kommer att vara mer än tillräckligt för barn upp till tioårsåldern.

Jag har kollegor som hävdar att Android har bättre verktyg för föräldrakontroll men jag vet inte om det stämmer eller om det bara är bias. Någon annan kanske vet mer?

En ny iPad 9th Gen kostar 5000 hos Apple. Det är mitt riktpris, jag litar inte på mindre okända butiker på nätet. Går säkert få billigare på de stora kedjorna om man har någon rabatt eller de kör en kampanj. Det många kanske inte vet är att en iPad som använts “normalt” håller tills man kastar den. Batteriet kan bytas ut via Apple eller andra aktörer, det är som att återställa den till nyskick.

Den funkar garanterat. Ett årligt abonnemang för allt via “Familjedelning”. Instruktioner för att slå på Youtube-blockering finns på deras support-sidor.

2 gillningar

Jag jobbar inom begagnatmarknaden för elektronik och skulle säga att det inte finns någon anledning att köpa en ny åt barn om man inte vill betala för äran att sätta in första repan.

Köp en Apple om du köper en begagnad eftersom att Apple stöttar mjukvaran längre bak i tiden. Jag hade köpt en 6/7 generation och tagit okej skick eller mycket bra skick (enbart kosmetiskt).

Vi på Inrego säljer framförallt till företag men just privatpersoner hittar ofta vår webbshop för telefoner och ipads till sina barn. Säg till om du undrar något mer om begagnad IT. Jag hade själv köpt en 6 generation okej skick!

2 gillningar

Vill bara flika in att oavsett ålder på användaren så är det superviktigt att inte använda telefon/platta/dator som inte längre får säkerhetsuppdateringar!

Får den inte säkerhetsuppdateringar, nollställ den, destruera den, och lämna sedan till återvinningen.

Det finns iirc exempel på när hackad utrustning med kamera och högtalare streamats ut på Twitch och liknande och där de sedan pratat genom högtalaren och försökt få barn att göra farliga saker som underhållning för de som tittar på streamen. Bara en av helt vansinniga saker som man knappt kan tänka sig när det gäller säkerhetsproblem i utrustning.

Snor hackers lösenord till olika sociala media-tjänster/chattar osv så kan de få tillgång till bilder/videos och annat obehagligt. Lyckas de komma in i iCloud-kontot kan de se hela bildbiblioteket, alla message-chattar och annat. Både med iCloud och andra tjänster så går det att ringa upp folk i kontaktlistan och utge sig för att vara personen (med AI-röst/video-generering går det att både låta och se ut som personen). Call ID kommer att säga att man ringer från personens nummer/konto.

Med lite snabb-googling hittar man massa sånt här:

1 gillning

Jag tror som alla säger, välj en miljö och håll er till den. Vi kör Apple och det fungerar utmärkt med familje-funktionerna, framförallt skärmtidsbegränsning. Barnen lär sig snabbt platta oavsett miljö.

Vi kör apple och familjedelning. Alla köp, även gratis måste godkännas av en förälder. Tyvärr funkar detta lite si och så, när dottern klickar på “fråga om köp” kommer det ibland ett meddelande till min telefon, och ibland händer inget alls. Det tog dessutom lite tid att sätta upp detta korrekt, kändes lite överdrivet krångligt, men till slut fick vi det att fungera.

/

1 gillning

Har du några länkar till info om hackade iPads?