Behöver råd kring internet & streaming!

Jag har flera små vardagsproblem som är sammanflätade och jag har kört fast.

Idag har jag en äldre dum-tv, en andra generationens Chromecast, en router som troligen gått sönder och en internetleverantör som stadigt höjer priserna.

Tvn har troligen max 2-3 år kvar innan den går ur tiden, samma med Chromecasten, då Google slutat tillverka de billigare versionerna.
Den nya versionen kostar 1200kr+ och min tv har inga ingångar som passar den.

Så jag tänker att bästa lösningen vore att köpa en smart-tv och skippa Chromecastenheten.

Så jag undrar, går det ha en smart-tv som kan streama från min PC och min Iphone om jag dumpar min router och min bredbandsleverantör?

Sen, går det spela World of warcraft via min mobiltelefons mobila internet på min PC?
Vilken eller vilka typ av gadget behövs?

Idag, när routern gick sönder så får min mobil inte dela sitt internet med min PC. Både Wifi, bluetooth och Itunes saknas på min PC.

Vore skönt att slippa betala för bredband, om det finns ok alternativ, det skulle även bekosta inköpet av nya prylarna. Vore även skönt att slippa klättra på min handikappall varje gång bredbandet går ner.

Föredrar Philips tv och gadgets som är lätta att hantera. Maxbudget 4000kr och max 40 tums tv, 32 är också ok.

Tänker att det bör finnas många här som är begåvade inom tekniklösningar. Jag är lite på 2008 års nivå när det gäller streaming och tvs.

90% av det jag streamar är YT och Spotify ska tilläggas.

:tv::space_invader::headphones:

1 gillning

Jag har som de flesta en smartphone. Sen några år tillbaka kan alla (som jag stött på i alla fall) aktivera ett mobilt hotspot. Detta gör din med bil till en mobil router. Funktionen hittar du oftast där du aktiverar Bluetooth wifi mm.

Ett alternativ är att skaffa ett extra simkort och ha en mobil router i hemmet för att slippa ladda ur telefonen och om du lämnar boendet med din telefon finns fortfarande internetet kvar. Extra simkort kostar ca 100kr i månaden.

Dessa förslag är bra om du har obegränsat surf på mobilen. Har du en begränsad surf kan det vara värt att kontrollera hur mycket internet du använder och om du behöver höja.

Jag själv kör detta sättet med abonnemang hos tele2 kostar mig 560kr i månaden, då jag slöt abbonemang under Black Friday i 2 år. Då ingick även vissa streamingtjänster.

Gällande en smart tv skulle jag undvika en för billig då jag provat typ märket anderson(netonnets egna tror jag) appar hänger och kraschade typ hela tiden så slutade med att jag hade en dator inkopplad med hdmikabel istället när jag skulle streama mm.

Hoppas denna info hjälper☺️

1 gillning

Tack för alla tips!

Fick rådet när jag Googlade att aktivera ett Hotspot, men det verkar inte fungera. Kanske att min Iphone 12 mini är för gammal, eller att min PC saknar funktionen att hitta Hotspots. PCn är ett bygge som fixats efter mina behov, så tror den funktionen saknas. Som det verkar.

Gav upp efter två timmars olika försök med internetdelning, USB och Bluetooth. :see_no_evil:

1 gillning

Din telefon skall klara det.

Här en länk på engelska hur man skall göra steg för steg med din telefon, vet dock inte hur korrekt den är.

1 gillning

Jag använder internetdelning/hotspot på kollo och på resor, så min Ipad får internet. Men det verkar som min PC inte kan koppla upp sig, som min Ipad kan.

Tror det behövs byggas in, eller kanske någon USB grej som fixar det.

1 gillning

Det här med din dator är ju jätteintressant! Har du en nätverkskabel mellan router och dator i nuläget? Alltså har din dator inte wifi? Eller har den wifi men kan inte hitta din mobil när du internetdelar från den?

Japp, har en nätverkskabel från hallen till routern och sen vidare till min PC.

Edit
Så troligen har den aldrig kunnat använda trådlöst wifi, då behovet aldrig funnits.

1 gillning

Det är lätt löst!

Du skaffar en wifi-adapter och trycker in i en ledig USB-port i datorn. Sen kommer du kunna ansluta till valfritt wifi-nätverk.

Här är två stycken:
billig och ok wifi-adapter
bättre men dyrare wifi-adapter

3 gillningar

Tack för tips, ska testas! Tror du Kjell o co har någon bra version? :blush:

Från en gamer till en annan kan jag säga att det går, men det blir sällan riktigt bra :melting_face:

Eftersom latensen blir ofta för hög och varierande. Men det kan vara värt att testa ändå om det är 5G och i en lite större stad.

Fast bredband har fortfarande en plats om man behöver mycket data eller just att spela online med låg latens.

Ang Wifi USB-adaptrar fungerar de också, men brukar sällan vara något att hänga i granen. Hellre då ett fysiskt nätverkskort i datorn med tillhörande antenner. Då kan det bli rätt bra.

Sorry om jag är lite pessimist men här ska du nog passa dig för att köpa prylar som kommer avvecklas lika snabbt som de köps in…

1 gillning

Har du möjlighet att välja mellan flera på adressen? Att hoppa internetleverantör är oftast väldigt lönsamt om man kan. Särskilt till nykundsrabatter.

bredbandsval.se brukar vara bra på att lista aktuella operatörer.

1 gillning

Tack för tips! Är fullt medveten om att tweeks i settings kommer behövas. Men är på casual nivå och spelar cirka 8-10h per vecka. Så vill testa en period och sen utvärdera om det är värt att betala 320kr/månad plus 1300kr för en ny router.

Just i år så har marginalerna blivit smalare igen (tack politikerna för det), så behöver hitta saker att dra in på. 320kr mer i månaden vore uppskattat.

Beställde den med lite högre betyg, men från en annan butik, behöver ha någon typ av internet på datorn närmsta tiden oavsett. Behöver kunna mejla dokument också.

1 gillning

Har den billigaste redan. Brukar jämföra en gång per kvartal.

1 gillning

Det går att köra med USB-sladden som följde med iPhone för att dela uppkoppling till dator också. Det måste inte ske via WIFI.

Det krävde förr installation av iTunes på datorn dock, något jag vägrat i många många år, så jag har inte provat med sladd på länge. Kanske fungerar det på annat sätt nu?

Edit:

Googlade, och jag tolkar det som att man inte behöver hålla på och installera massa grejer längre för att få det att funka. Prova med sladden bara:

Testade med sladd med, men funkade inte heller. Gissar att Itunes eller dylikt behövs, men har också vägrat det.

Det är trist att Apple är så anala med att låsa in sina kunder till den grad att vitala grejer inte funkar. Vill helst slippa sånt när det går.

Så hoppas wifisticka funkar ok. Då kan jag spara undan bredbandspengarna och ha råd med smart-tv nästa år.

Trodde det med. Men det verkar kört. Kollade både guider och med Chatgpt. Tror som sagt att PCn saknar rätt del. Moderna datorer har säkert den delen som standard. Men min är inte standard. :rofl:

Märks att det inte är ett teknikforum :slight_smile:

1: Om du har en chromecast till din tv så har den HDMI? Då kan du koppla in vilken modern chromecast eller box som helst.

2: Det går att ha en smart-tv till det du frågar efter men det är varierande användarupplevelse, tillverkarna överger ganska snabbt modellen och det är givetvis ett större problem på budgetmodeller. Men man kan såklart uppgradera med chromecast etc senare.

3: Du kan använda din iphone med sladd, det som saknas är en drivrutin och enklaste sättet att få in drivrutinen är att installera itunes, du behöver däremot inte använda itunes till något. En iphone 12 är definitivt inte för gammal, internetdelning fanns åtminstone på 4S, troligen redan på 3G modellerna :slight_smile:
Köper du en wifi-dongel istället ökar latensen något, men om du inte har massa grannar är det nog försumbart.

5: WoW funkar sannolikt bra, det är inte så känsligt för latens om du inte raidar/pvpar på hög nivå. Jag raidade redan i TBC över 3G några gånger med dugligt resultat. Täckning och belastning i närområdet avgör dock, det får testas.

2 gillningar

Routrar brukar annars även gå på en spottstyver på andrahandsmarknaden. :slight_smile:

Gällande TV och streaming
En Chromecast eller smart TV behöver nätverksanslutning. Antingen via Wifi, eller kabel.
Ansluter du mobil med kabel till datorn, har du inget Wifi.
Är TVn nära datorn går det att lösa med HDMI-kabel. Har du en Chromecast i dagsläget, är den ansluten med HDMI. Så minst 1 uttag finns i TVn.
HDMI-kablar brukar också gå att hitta på andrahandsmarknaden för bra priser.

1 gillning

Min Chromecast är kopplad via USB. Köpte den senaste av Googles stream pryl, när de hade en licens bug nyligen, men fick returnera, då rätt ingång saknades på min tv.

Kan inte installera Itunes utan internet.

Men hoppas att nya wifi pinnen löser ett basinternet, värt att prova i alla fall. Vill helst undvika Itunes.

Får se om jag behöver byta tv i år eller inte.

Nej. Min Chromecast gen 2 har bara USB. Det är en gammal modell.