Mobilt bredband istället för fiber?

Vi har köpt hus utan fiber och kommer vänta 12mån om vi ska få det installerat.

Är det någon som kör mobilt bredband istället för att ha dragit fiber och hur funkar det?
Vilken leverantör har ni och vad betalar ni?

2 gillningar

Vi har Tre obegränsat för 399:- per månad. Fungerar mycket bra med nedladdningshastigheter på mellan 30-70mbit/s. Dock så skiljer det sig väldigt mycket mellan operatörerna beroende på var man bor och hur belastat nätet är. Hade rekommenderat er att göra tester på era telefoner med tex brebandskollen för att se hur bra hastighet ni får med era nuvarande operatörer. Speciellt viktigt är att göra detta på kvällar när många använder nätet och belastningen är högre.
Vi provade först med Telia och Tele2 som hade usla hastigheter speciellt på kvällar. Beställde sen ett kontantkort från Hallon (Som använder Tres nät) och kom fram till att det levererade absolut bäst.
Så testa olika operatörer ordentligt innan ni bestämmer er är mitt tips.

7 gillningar

Jag och sambon bor också i ett hus utan fiber, vi hade dock telefonjack som vi inte kände till förrän grävarna som lade avloppsrören råkade kapa av telefonsladden (det fanns inte toalett i huset innan, det är ett jättegammalt torp). När jag flyttade in på heltid ville jag ha ordentligt internet och då provade vi med mobilt bredband då det var enklast. Tele 2, 499 kr/månad. Jag är imponerad över hur bra det funkar, det enda som är långsamt kan vara nedladdningshastigheten vid större nedladdningar, min sambo gick en Adobe-kurs nyligen, tog flera timmar att ladda ner programvaran, men vi lät det stå över natten och ladda ner så vi led väl inte så mycket av det. Utöver det så funkar det utmärkt får våra behov, kan streama film utan problem osv (dock spelar vi inga online-spel, så den fronten vet jag inte hur det fungerar på).

3 gillningar

Jag har obegränsat surf på Tele2 med mobilen, kostnad 415 kr och då ringer jag hur mycket som helst samt sms och mms men så har väl alla operatörer nu för tiden .

Har fiber installerat i hus men använder det inte då det fungerar felfritt med mobilen.

Delar ut internet från mobilen och streamar även Netflix till Tv:en utan några laggningar eller problem överhuvudtaget.

Känns bara som en onödig kostnad att skaffa fiber när det fungerar felfritt med mobilnätverket. Har ju obegränsat surf så det är bara att köra på.

4 gillningar

Det enda som jag skulle tänka mig kan vara ett problem är pingen och stabiliteten om man spelar snabba onlinespel. Det beror väl på hur nära mobilmasten man bor.

För normal användning så funkar mobilt bredband bra (förutsatt att man har hyfsad mottagning då)

Testa era telefoner på: https://www.speedtest.net/

4 gillningar

Har haft 4g som primära anslutning till vårt Wi-Fi i ca två år, funkade hyfsat bra med teams möte och liknande på dagtid då bara jag va hemma. Men så fort resten av familjen va hemma och använde nätet så kände jag att det va begränsande… Så det beror lite på vilken situation ni befinner er i och hur det är tänkt att användas…

Såg att det nu finns 5g router på kjell&co för ca 7500kr om man bor inom 5g täckning, det skulle absolut funka rent hastighetsmässigt men lagg på spel kan jag inte svara på…

2 gillningar

Åk till huset och kör Bredbandskollen på mobilen så du ser om det är bra mottagning där huset är.

Jag jobbar en del och använder min mobil som internet, brukar ligga mellan 100 och 300mbit ner och 50-100 uppåt. Alltså snabbare än vad många har i sitt fiber hemma.

Tre obegränsat företagsabonnemang.

Enda nackdelen med mobilt internet är ju pingen, brukar hamna upp mot 20-40ms jämfört med fiber som ligger på 1-5ms, detta är sällan ett problem, även när man spelar spel. Hastigheten i sig är sällan ett problem heller, om man är på “rätt” ställe, alltså nära en mast. Ska man inte spela spel utan bara ladda ner filer / streama Netflix etc så spelar pingen ingen som helst roll.

Det här löser man genom inställningar i routern så att teams (och andra viktiga jobbprogram) får prioritet över allt annat.

1 gillning

Jo, men stämningen hemma löser det inte!

2 gillningar

Teams använder extremt lite internet, så ingen hade märkt det :slight_smile:

Problemen uppstår för att flera enheter slåss om allt internet. Om du låser 5% av internet till din dator (som räcker till teams) kommer dom andra inte märka av någon skillnad på 95% eller 100%.

1 gillning

Har kört med mobilt bredband i många år, men när vi fick möjligheten till att dra in fiber så tvekade jag inte.
Mobila bredbandet fungerade bra till ca 90% men de där sista 10% kan vara otroligt störande.

Fibern har strulat en gång de åren vi haft det. Det var när vi bytte operatör.

2 gillningar

Jobbar inom detta område och skulle rek Fixed Wireless Access (FWA).
Se nedan länk vad detta är
https://www.bredbandsval.se/bredband/fixed-wireless

Jag skulle ha valt med möjligheten 5G om nu täckning finnes, men det kan man fråga efter när och hur det funkar att gå från 4G till 5G om man nu köper deras FWA lösning.

Om vi inte hade installerat fiber till vårt hus 4 år sedan så skulle jag ha valt denna lösning.
Notera att i USA så är denna lösning populärt pga inte så bra infrastruktur i sub urban och rural areas.

Lycka till! :grinning:

Beror ju helt på var man bor. Vi hade ADSL i rätt många år sen fick vi fiber och märkte inte så stor skillnad. Gick snabbare att ladda ner grejer och det var billigare. Nu i somras flyttade vi till ny kåk utan fiber och ADSL och tog mobilt. Får ut ca 100/100 de flesta tider på dygnet, funkar förvånadsvärt bra. Har beställt fiber men oklart när vi får det.

Ska sägas att vi använder nätet mycket, jag jobbar hemma som it-konsult. Tycker vårt mobila ofta funkar bättre än många arbetsplatser jag varit på. (tyvärr). Det är inte i klass med fiber men fullgott alternativ om det inte finns annat.

Tror dock inte mobilt är så bra om man vill spela online men det är jag ända för gammal för. :rofl:

2 gillningar

Hej, vi flyttade in i ett hus utan fiber tidigare i år och valde att testa mobilt bredband före vi lade ut pengarna på att dra in fiber. Vi är två i hushållet och det tyngsta vi gör är att streama. Mätte först hastigheten med mobilen, därefter så testade vi att dela mobildatan och ha två streamingtjänster igång samtidigt. Eftersom detta gick bra så vi beställde mobilt bredband och vi är nöjda hittills. 400 kr/månad med Comviq. Hastigheten är ca 40/30 enligt mätning vilket räcker till allt vi behöver.

För 5-10 år sedan hade jag inte tvekat att dra in fiber men mobilnäten lär ju utvecklas så jag tror det är osannolikt att vi någonsin kommer ha behov av fiber, inte ens om vi blir flera i familjen.

2 gillningar

Min erfarenhet, dåligt. Körde ADSL + mobilt bredband kombinerat innan vi fick fiber anslutet, som natt och dag.

Nu har jag kanske lite högre krav på anslutningen än gemene man i och för sig, ska man bara surfa lite och kolla på streamad film funkar det säkert.

Har haft mobilt bredband sedan 2015, till en början 3G sedan 4G, perfekt för behovet. På det nya året blir det 5G. Fördelen med mobilt bredband är att det kan tas med på semestern och i stugan eller pendlarlägenheten. Fiber kostar minst 15 000 att installera, medan en 5G-dongel kostar 3 000 - routern är densamma oavsett.

Mobilt bredband sen 1 år drygt. I början lite strul men efter placering av mottagaren funkar det bra. Blir billigt jämfört med fiber känner jag.

Kan ju uppdatera ca 1år senare. Vi har kört på mobilt bredband 4g via Telia för typ 299/mån ink router, går ut nu i sommar och var något erbjudande.

Vi är nöjda och ser enda fördelen med fiber att det är stabilare, ibland är det lite suddig bild om det blåser och är oväder ute. Annars är det rätt smutt. Fiber kostar 30k utan grävning samt drygt 200/300kr i månaden att drifta så för oss kommer vi fortsätta med trådlöst, 5g lär vara framtiden så bara vänta in det.

2 gillningar

Ja då är det ju inte ens värt att fundera på.
Vi var sena på det eftersom vi köpte hus där tidigare ägare inte sett nyttan med det. Lokala fiberbolaget erbjöd efteranslutning för 4500:- som en kampanj så då var det ju lite annat…

Vi hade 4G i ca ett år och det fungerade väl ok för det mesta. Ibland lite störningar på kvällarna. Men nu har vi fiber, kostade 10k att installera(tycker inte det är så farligt jämfört med andra saker i huset. Men såhär i efterhand hade jag helst grävt själv då firman gjorde ett dåligt jobb. Blandade singel etc). Sedan har jag lagt några helger och pengar på att dra ethernet till de flesta rummen. Känns bra och jag fick lära mig en del om att hitta dosor, sätta rotdosor, använda hålsåg, dra vp rör etc.

Fiber är ju dyrare i början men jag tror det är en mer långsiktig lösning. Lär dröja tills man hittar något som är snabbare än ljuset. :nerd_face:

När vi flyttade in körde vi först med 4g. Upplevde rätt stora problem under videomöten och streaming, speciellt kvällstid under peak-perioder när många var anslutna till masten, så det beror nog lite på hur det ser ut kapacitetsmässigt.

Finns ju också starlink som kostar 690kr per månad, vilket jag nog använt om jag inte haft fiber idag: https://www.starlink.com/