Installera fiber eller inte?

Ska man installera fiber eller inte?
Vi kör idag mobilt bredband vilket fungerar bra. Så egentligen har vi som familj inte någon användning av fiber.

Tänker mer till en försäljning på huset. Dock är det inte aktuellt att sälja just nu. Snarare om 10 år kanske.

Fiber kostar 20 tusen av installera.
Värdet på huset är runt 1,8 miljoner.
Är fiber lika aktuellt om 10 år?

Om du inte behöver det, varför köpa? Nästa husägare kan ta den kostnaden. Varför skulle det höja värdet på bostaden väsentligt mer än 20k?

3 gillningar

Jag hade installerat det. Gött å ha :+1:t3:

2 gillningar

Om de håller på att gräva i området så kan man få det billigare än vanligt, och då tycker jag att det är värt att passa på.

Ibland går det att få tag i billigare abonnemang via fiber, det beror hur höga avgifter som stadsnätägaren tar ut från internetoperatörerna. Genom den lägre avgiften kan man alltså både en direktavkastning på sin investeringen, plus värdeökning.

Tänk dock på att det tillkommer kostnader för att gräva från tomtgräns till byggnaden. Det brukar inte ingå i anslutningsavgiften.

Totalkostnad på 20000? Klart värt. Det är ju inte alltid man kan dra i fiber - ofta samtidigt som grannar pga grävning. Skulle aldrig köpa ett hus för permanentboende utan fiber, eller möjlighet att direkt kunna installera (med kort varsel).

3 gillningar

Jag tror fiber kommer ha samma effekt på fastighetsvärdet om 10 år som en parabolantenn har idag.

2 gillningar

Vi är nog inne på 6g eller 7g om 10-20 år. Fiber kommer att vara som att ha telefonlina indragen till huset.

Jag tvivlar.
Inget slår en fast anslutning.
Jag hade lätt betalat 20 kkr för fiber om de gräver i nuläget.

Har själv gått från mobilt bredband till fiber för ca 5 år sedan.
Så skönt att slippa instabiliteten i en mobil uppkoppling. Samma stabila uppkoppling oavsett väder och tid på dygnet!

1 gillning

Detta ^^^ :+1:

Men med det sagt, känner ni inget direkt behov av det kan ni ju skippa det. Finns det däremot yngre barn i hushållet eller planer på att skaffa sådana? Isf, skaffa fiber! Online gaming i 3D på en skärm, discord på en skärm, och full ös i chatten samtidigt som en stackars pappa vill hänga på RT… :see_no_evil:

2 gillningar

Fiber var en (åtminstone nära på) dealbreaker för mig när vi köpte hus, så det kan absolut höja värdet på fastigheten om ni skulle sälja i framtiden.

… särskilt om ni bara behöver hosta upp 20k nu, hade inte ens övervägt att skippa för det priset.

1 gillning

Det har vi nog, men vi streamar säkert 32k filmer plus att patchen till senaste spelet är på 8TB. Så problemet med att det är trångt i luften kvarstår. Och ju fler som väljer bort fiber och tror trådlöst är lösningen på allt desto värre kommer det bli.

Istället för att jämföra med telefonledning så är det snarare att jämföra med elkabeln.

20k är billigt.

3 gillningar

Vi har haft mobilt bredband, men de va med typ surf pott… Tog ju slut ganska fort om man kollade på film eller liknade… Vet inte hur det är idag… Men de va oxå störningar emellanåt…
Sen flera vi fiber, kostade 22.000 kr för inkoppling…
När jag bodde i Sundbyberg så hade vi redan 2006 in fiber å de va himla skillnad mot ADSL… Den kostnaden var 27.000 kr för installation…

Fiber kommer vara mer relevant om 10 år än nu.
Att mobilt bredband funkar idag handlar primärt om materialet som konsumeras och mängden uppkopplade enheter. Det funkar för det mesta och för de flesta med luftrummet är redan idag rätt mättat.

Visst att phase-array antenner gör att det går att rikta kanalerna och fysiskt segmentera luftrummet lite mer men det eliminerar knappast fysikens lagar.

Det kommer inte bli bättre med IPv6 och alla uppkopplade IoT enheter som ska babbla, än mindre när alla bilar ska snacka trådlöst med varandra.

4 gillningar

OM ni är nöjda och kommer fortsätta behöva same same som nu.
Installera inte fiber nu.
Det KAN bli trögare för er när fler upptäcker att mobilt bredband funkar bra nog .
Med “öppen fiber” indraget vi fick via TELIA har det bara blivit dyrare över tid.
Dolda avgifter till TELIA? gör att det kostar betydligt mer än till ex lägenheter per månad oberoende av vilken leverantör man väljer för internet.
100/100 ligger över 500 per månad nu efter ett par extra höjningar.

Om det är öppen fiber är det väl lämpligt att byta operatör om Telia tar så mycket.

Det finns risk med att avvakta med fiber också, det kan bli betydligt dyrare att koppla in senare än när någon ändå gräver i området och har ett erbjudande.

3 gillningar

Ni som har fiber, vad har ni för hastigheter? Jagbhar haft fiber i storstad med hastigheter upp till 1Gbit/s upp och ned. Då var vi 5st hemma som delade på bandbredden
Nu har jag tittat ute på landetnoch då skulle hastigheten vara max 0,5 Gbit/s ner och 100Mbit/s upp delat på två eller tre oersoner
Jämfört med mobilt bredband med 0.1-0.2 Gbit per person verkar skillnaden inte vara så stor.
Starlink ger ungefär samma hastighet som fiber för ingefär samma månadskostnad men betydligt lägre installationskostnad…

1 Gbit upp och ned är nästan onödigt mycket om man inte har särskilda behov. Vi betalar för det lägsta och billigaste abonnemanget, dvs 100/10 Mbit/s.

Då är vi 4 st i familjen. Två av oss jobbar ibland hemma samtidigt med video-möte och allt vad det innebär. Barnen kikar på TikTok/YouTube eller spelar Xbox. Dessutom “lånar” jag en del film på internet. Har aldrig upplevt några problem där brandbredden inte räckt till.

500/100 på ditt lantställe är alltså mer än tillräckligt.

Det är väl lite det som är grejen med fiber. Det är aldrig din kabel som är begränsningen, utan endast vad du betalar för hos internetoperatören. Vad just ni behöver är ju en annan sak.

Fördelen jämfört med t.ex. starlink och mobilt bredband är också fördröjningen. Men ffa. viktigt för de som kör onlinespel. Tittar du bara på Netflix är det inte lika viktigt.

Jag håller helt med. Därför menar jag att mobilt bredband är fullt tillräckligt och mycket mer prisvärt.

Ska rätt mycket till för att matcha ljusets hastighet.

När vi köpte hus så hade förra ägarna snålat och haft ADSL när alla andra hade fiber. Men det gav inte någon prutförmån direkt. När vi flyttades in gick inte ADSL att teckna längre så fick ta ett 4G abonnemang. Fungerade helt ok, ca 100 Mbit/s större delen av dygnet om värdet var ok. Granska hög ping dock så gillar man att spela var det ju kasst. Fick sen erbjudande om fiber för 10k så var en no brainer. Villigare månadskostnad är det också så länge man jagar black friday deals.

Stabiliteten är mycket viktigare än hastigheten för mig.

1 gillning