Jag bor i ett område där vi har gruppavtal med Tele2. Detta är dock en lösning som har sin grund i det gamla stjärnTV-nätet. Vi har alltså bredband via en gammaldags kabelTV-lösning. Jag vet inte om den går att “uppgradera” på något sätt. Hastigheten är 50/10.
Andra i området har bytt ut denna lösning mot “riktigt” bredband av modernt snitt. Vi har haft frågan uppe men såvitt jag förstår verkar många inte förstå skillnaden mellan det bredband vi har och det bredband vi skulle kunna få. Jag kan inte säga att jag förstår det heller riktigt men om alla andra har bytt så bygger det sannolikt på att de gjort ett rationellt övervägande.
Som jag förstår det kan vi titta på HD-tv medan 4k-TV är för tungt för den bredbandsanslutning vi har. Det går att på individuell nivå köpa till ett bättre tilläggsabonnemang. Dock är det sannolikt ekonomiskt vettigare med en ny lösning i form av ett gruppavtal som täcker hela området.
ChatGPT gav mig följande översikt över läget. Vi har alltså den äldsta varianten.
När jag frågar ChatGPT om förutsättningarna för att installera fiber hos oss får jag fram att det skulle kosta 5000-10000 per hus. Vi har färdig kanalisation och husen ligger tätt. Det är mao inte alls den stora kostnad som gäller för fristående hus.
Problemet handlar om vad man har för utrustning ute i gatan, det man måste ta reda på.
Operatörerna kan utlova 1000 mbit till ALLA hushåll på en gata precis som ett elnäten kan utlova 25A huvudsäkringar. Problemet är att om alla skulle använda 1000 mbit samtidigt skulle det förmodligen krascha för att switchar inte klarar av att hantera trafiken precis som det skulle bli strömavbrott om alla använde upp till 25A samtidigt.
Nej det är det såklart inte. Men t ex coaxialnäten i vissa områden är inte uppgraderade sen 90-talet och med modern förbrukning kan de snabbt överbelastas.
Coaxialen är ju inget nät som byggs ut och det dör ju ut mer och mer så där bör man kunna förhandla sig till en bra deal då all infrastruktur är avskriven för längesen för företaget.
Att de nät vi har inte är uppgraderade sedan mycket lång tid tillbaka är jag i princip övertygad om. Vi har låga kostnader för bredband idag och det är en fördel.
Det jag är ute efter är mer vad vi kan kalla framtidssäkring. Om det stämmer att kostnaden för en uppgradering är 5000-10000 kr per hus borde det inte vara någon stor sak. Den löpande kostnaden för nya gruppavtal verkar ligga i samma härad som det vi betalar idag. Skillnaden skulle mao mest handla om att få en rejäl kapacitetsökning till priset av en måttlig engångskostnad.
Samtidigt kan man förstås argumentera för att den lösning vi har fungerar och att nya kostnader är onödiga. Så skulle sannolikt en del av mina grannar resonera.
Om jag ska uppgradera själva abonnemanget så blir kostnaden inte så obetydlig. Det är gruppavtalet som är nyckeln till att ha väldigt låg kostnad. Att jag skulle få grannarna med på en generell prestandahöjning (och ökad kostnad) med högre pris per månad är inte sannolikt. Att få till en acceptans för en engångskostnad vore i så fall sannolikt enklare.
Ni kan inte uppgradera gruppavtalet så att månadskostnaden blir lite dyrare, men inte särskilt? Alternativt förhandla med tele2 om att ni lämnar dom om de inte kan ge nästa hastighet till ett bra pris, kanske samma ni har idag?
Att uppgradera till fiber bara för att, känns väl tveksamt? Sedan är det ju alltid så att det beror på hur alla använder det osv.
Varför skulle det vara tveksamt? Vi är rätt ensamma i vår närmiljö om att ha kvar den gamla lösningen. Andra har uppenbarligen uppfattat uppgraderingen som vettig.
Jag ser inget akut behov av mer bredband “här och nu” som skulle göra det relevant att driva. Däremot är ju en standardhöjning av huset alltid intressant. Flera grannar har skaffat laddboxar till sina bilar utan att ha någon elbil. Det har uppfattats vara smart för att det funnits bidrag att söka. Det har varit en dum politik men visar ändå på viljan att investera måttliga summor i olika åtgärder som är standardhöjande.
50 ner är väl ganska bra men 10 upp är lite sämre. När jag jobbade mycket hemma fick jag problem med webbmöten när jag hade för låg uppladdningshastighet, min egen videobild hakade upp sig hela tiden, det blev stor förbättring när jag bytte abonnemang.
Jag förstår vad du menar och du har helt rätt i att vissa saker kan vara värda att göra i ren standardhöjning. Jag uppfattade frågan du har var huruvida det ni har idag duger.
JennyL hade en bra synpunkt på den lägre uppladdningshastigheten och webbmöten. Rekommendationen brukar vara 3mb upp där ni har 10. Tele2 borde även kunna erbjuda 25, vilket borde räcka mer än väl.
Är fiber indraget värdehöjande? Kanske för att gemene man tänker att det är bra och utesluter alternativen. Det viktigaste måste ju vara att ni har ett alternativ som fungerar adekvat till bra kostnad.
Leverantörerna är rätt duktiga på att uppskatta förväntat bandbreddsutnyttjande i större populationer, och det finns formler man kan använda för att räkna ut risken att 100% av bandbredden används vid något tillfälle i ett nätverk, beroende på användare, hur många, tidpunkt osv. Leverantörerna kan också uppgradera stommen när trafiken kryper upp och börjar närma sig en problematisk volym—det där händer lite i bakgrunden utan att man märker det.
Men ju billigare nätverksleverantör man väljer, ju mer lär de ha sparat in på detta
Man borde kunna googla på olika kombinationer av saker som “network contention ratio”, “Peak-to-Average Ratio”, “internet bandwidth usage planning” och liknande om man är nyfiken på det här.
Eftersom jag jobbar med just sånt kan jag säga att gamla stjärntvs nät (som nu ägs av Tele2) absolut har uppgraderats senaste åren. Koaxkablar i sig klarar av gig-hastigheter, och utrustningen bakom också. Det är mer en fråga om avtal här skulle jag tro.
När det gäller hur mycket bandbredd “man behöver” så skulle jag säga att för mycket vardagligt användande så märker man inte av det, så länge man har mer än några tiotal megabits/sekund.
Det är för den här typen av utnyttjande man aldrig kan få nog med hastighet:
Spelnedladdningar, typ Playstation, XBox, Steam osv. Spel är lätt 200 Gigabytes och mer i nuläget. En sådan nedladdning skulle ta typ 10 timmar med OPs lina, kontra en halvtimma med modern uppkoppling.
Större filöverföringar, såsom backupper, sync osv. T ex till Google Drive, Microsoft OneDrive, Android och Iphone-backupper. (Dessa är ofta inbyggda/osynliga för användaren och körs varje natt i bakgrunden så där märker man inte, men när man återställer behöver allt tas ner och då tar det tid.) Även när man ibland behöver ladda upp någon stor fil för att skicka den till en vän.
Om man vill kunna göra längre content för t ex Youtube och annat, där man är beroende av bra upload-hastighet (där 10 MBit/s som nämns av OP är frustrerande svagt).
Många tänker att de inte gör sådana här saker, men det är vanligare än man tror, och ibland är man inte riktigt medveten om vilka saker man gör som faktiskt använder massa bandbredd.
När det gäller datakommunikation så blir en dataöverföring aldrig snabbare än den långsammaste delen i kedjan. Om du surfar på en dator eller mobiltelefon så är det enhetens förmåga att rendera den överförda informationen eller din personliga förmåga att ta emot informationen som brukar vara den svagaste länken i kedjan.
Hur snabbt bredband ska man ha? Det ska vara så snabbt att det inte hindrar din förmåga att hantera information.
Om du byter från 50/10 till 1000/1000 så kommer du i praktiken att kunna märka följande skillnader.
Nedladdningar av stora filer går mycket snabbare.
Det går lite snabbare att synka onedrive och liknande.
Att strömma Netflix i 4k har 15–17 Mbps i typisk bitrate. Det innebär att tre personer behöver strömma samtidigt för att fylla linan. Du kan få störningar och pixeleringar om 3 eller fler personen kollar på film samtidigt.
Om 1-2 personer strömmar 4k och någon distansarbetar eller laddar ner filer samtidigt så kanske det kan uppstå lite lagg ibland.
Mitt förslag är att tänka på annat tills du upplever dessa problem regelbundet.
Jag har inte använt en dator sedan 2019. Gör allt på mina urgamla mobiler (har 3 st, av skäl som är för knepiga och ointressanta att redogöra för) samt surfplatta.
Har hittills inte saknat datorn, men står i begrepp att köpa ny mobil, och funderar över “kravspec”.
Hur tar man reda på huruvida en mobil har bra eller dålig förmåga att ta emot/överföra information?