Hur bör man tänka vid val av router?

Jag funderar över hur man bör tänka vid val av router. Att vissa har problem med tjocka väggar eller liknande är givet. Det kan vi bortse ifrån. Man kan också ha problem med störningar från grannar. Det går att lösa. Jag tänker nu på ett scenario där allt fungerar mer eller mindre normalt och man i huvudsak använder internet via WiFi, alltså inte via kabel. Mitt enkla abonnemang presenteras nedan:

image

Den router jag har fått är den enklaste modellen som ComHem tillhandahöll. Jag ska få fram mer information om den. Jag har en gång uppgraderat från en äldre modell av samma typ till en nyare. Det blev bättre och mer stabilare drift då.
Jag köpte den nyare routern begagnad för 100 kr.

Jag har sällan upplevt några brister gällande internet, alltså i meningen varaktiga prestandabrister som påverkat någon tjänst eller något användande negativt. Som jag tänker är det främst film med 4k upplösning eller möjligen grafiska spel med hög upplösning som skulle kräva en mer substantiell ökad prestanda: Sannolikt skulle det då krävas något tyngre både gällande abonnemanget och routern.

Jag undrar nu om det finns några andra “vinster” med att skaffa en bättre router? Finns det några tjänster eller något användande som tydligt skulle kunna förbättras? Jag kan tänka mig att nedladdning av torrent-filer eller andra tyngre filer skulle kunna gå fortare. Dock begränsas ju hastigheten där ofta av avsändaren så mer krut hos mig kanske inte skulle göra någon väsentlig skillnad.

Hittills har vi mest kört arbete hemifrån (två personer simultant) hemifrån. Mer än så har vi inte haft behov av. När barnen blir större och också vill hålla på och greja hemma kanske det kan ge ett ökat behov.

Troligen inte din router som är flaskhalsen här.

Mät din hastighet på Bredbandskollen.se lite då och då. Ligger du stabilt på åtminstone 40-45 så är det som det ska. Har du behov av snabbare får du nog försöka uppgradera abonnemanget, eller använda någon annan typ av uppkoppling.

50/10 är väl lite på gränsen om det ska streamas i 4K och nån annan i hushållet vill pyssla med något annat som kräver uppkoppling.

1 gillning

Har du bara 50Mbit duger de flesta routrar.

Torrentfiler blir bara problem för routern om de har väldigt många anslutningar men jag kan inte tänka mig att det är ett problem i den hastigheten.

Det som skulle kunna vara vinst är bättre kontroll över nätverk, om du t ex vill skapa upp VLAN för att separera smarta enheter eller liknande.
VPN-stöd skulle kunna vara en annan sak.