Grundutbud för TV

När min bostadsrättsförening nyligen installerade uttag för TV och bredband i alla lägenheter bestämde styrelsen att samtliga skulle teckna egna avtal med valfri leverantör.
Jag frågade om det inte brf hade en skyldighet att tillhandahålla grundutbudet (SVT o TV4) men fick till svar att ingen sån skyldighet fanns.
Det är ju lite svårt att montera egen antenn utanför lägenheten, på samma sätt som i sommarstugan, så jag undrar om det finns någon som vet hur det ligger till. Jag har lägenheten som övernattningslägenhet (huvudsakligen på sommaren) och har inte lust att betala dyra abonnemang,

Det är väl bara att streama via datorn?

Alt att skaffa en smart tv och streama kanalerna där?

3 gillningar

Så länge man har uppkoppling går det ju att installera SVT Play appen på TV’n. Åtminstone om du har en nyare TV. Alternativt kan man köpa till en box, exempelvis en Apple TV. …eller så kan man streama från sin laptop eller telefon.

2 gillningar

Det är rätt korkat att inte ha gruppavtal för i alla fall bredband i en bostadsrättsförening. Gruppavtal för bredband brukar kosta en dryg hundralapp per hushåll och hastigheten spelar ingen större roll, du kan få gigabit till alla lägenheter utan att det kostar mer än någon tia extra om ens det (vissa leverantörer erbjuder enbart gigabit för gruppavtal, Bahnhof är ett exempel). Det är helt omöjligt att få sådana priser privat, man får betala minst 2-3 gånger mer, och nästan alla använder bredband idag. I vissa föreningar låter man bredbandet helt enkelt ingå i avgiften men vi har valt att lägga det som en obligatorisk separat post på avin, tycker det blir lite rättvisare så (alla hushåll betalar samma bredbandsavgift oavsett storleken på lägenheten).

Grundutbud för TV brukar kosta kanske ytterligare 50 kr/mån/hushåll vid gruppavtal men där är det lite mer tveksamt hur mycket det används; yngre hushåll har ofta inte TV eller om de har det så är det vanligt att enbart använda streaming. Gjorde en informell undersökning i vår förening när vi omförhandlade avtalen i våras och då var det bortåt en tredjedel av alla hushåll som inte använde linjär-TV alls. Nu fick grundutbudet vara kvar ändå i fem år till men det hänger nog lite löst framöver.

2 gillningar

Bostadsrättsföreningen har väldigt få tvingande skyldigheter. Föreningen måste följa bostadsrättslagen och föreningens stadgar. Stadgarna beslutar ni om på årsstämman, så det är medlemmarnas egna dokument.

Håller med om att styrelsen bör teckna gruppavtal. Oftast finns det inget krav på det i stadgarna, men många stadgar brukar i alla fall ge styrelsen möjlighet att ta ut avgift för TV och bredband. Då är det upp till styrelsen hur de vill göra, och i förlängningen er medlemmar baserat på vad ni önskar från styrelsen.

Generellt så är en styrelse en “begränsad resurs”. De hanterar x antal upphandlingar om året, och det sker utöver ledamöternas vanliga jobb. Så de kanske inte känner att de har tid att upphandla gruppavtal ifall det finns mycket annat att ordna med. I så fall kan du erbjuda dig att hjälpa till!

1 gillning

Det du kanske tänker på är vidaresändningsplikten: Sända tv - Mediemyndigheten

Den är dock mer begränsad än det nog låter på myndighetens hemsida, och föreningen i sig är egentligen inte en nätoperatör vad jag vet. Särskilt inte om det helt saknas gemensamma avtal.

1 gillning

Fråga snällt någon granne hyfsat nära i huset skulle jag göra och dela deras anslutning. 100/100 som dom flesta har räcker och blir över för de flesta med normala vanor .
Ex en äldre person kan tycka att om du köper och konfigurerar routern med dig ansluten via separat nät och nån uppdatering ibland och kanske hjälper hen få igång en chromecast till sin TV är det betalning nog för din del.
Jag skulle rekommendera omstart av routern på natten en gång per dygn. Jag gör det hårt med en timer på elen till alla internetprylarna som kopplas bort några minuter.

Använd en inomhusantenn.

Vad händer annars? Läcker din router minne?

Vi drar ut sladden typ en gång om året, kör på 100/10 uppkoppling utan problem. Både jag och sambon arbetar hemifrån någon dag i veckan (med allt vad det innebär) och har därtill två barn som kontinuerligt streamar video. Har inte upplevt några problem hittills.

1 gillning

Sätt upp en sån här då, göm den bakom en gardin eller nåt inomhus.
Jag satte en sånhär på villabalkongen, istället för en fullsize antenn. Billig, smidig, liten och funkar bra. Min pappa köpte en likadan och satte inomhus eftersom han inte orkade dra kabel upp till husgaveln. Funkade det med.

https://www.amazon.se/Xoro-HAN-600-DVB-T2-Komboantenn/dp/B073RG4Y19/ref=sr_1_1?crid=1IEW2KJ5G7F2X&keywords=xoro%2Bhan%2B600&qid=1701348601&sprefix=xoro%2Bhan%2B600%2Caps%2C79&sr=8-1&th=1

Håller med. Kör denna hemma. Får in SVT1 HD, SVT2 HD, TV4, Kunskapskanalen, Barnkaneln och typ BBC? Räcker gott!

Ja. Min näst sista router behövde sällan startas om. Jag gjorde det ibland sporadiskt och när jag upplevde nåt obra.
Min nuvarande visade sig behöva omstart cirka nån gång i veckan då den började den dumma sig. Timglas , Tappad förbindelse, Tappat bara 5Ghz , segt att ansluta.
Jag har kört Wifi i härad 20 år. Bytt Routers relativt ofta till modernare och säkrare säkert 8 ggr , De flesta routers har behövt ombootning ganska ofta om än inte varje dygn. Värst var det när vi hade spelande tonåringar hemma.
En gång per dygn är bra rutin för mig som är automatiskt numera, Det har även hänt någon gång på resa med nuvarande router att ombootning har gått snett och jag fick vänta på nästa omboot ett dygn senare för att få kontakt med hemmanätverket igen. Blä…

Linjär TV via antenn/sladd är helt obsolet teknik jag inte vill ha längre. Precis som tidningar på papper och Telefon via sladd.
Om man kört streaming flera år som vi har och även slutat använda hårddiskinspelning från linjär TV sedan länge.
Att titta på all TV via streaming med alla finesser man får är mycket bättre.
Många år sedan nu sedan vi satte oss och tittade på ex Rapport på linjär TV exakt när det sändes .
Tanken att behöva tima med någon tablå är numera helt onödig och tidsslösande.
OM man börja streamar ex Aktuellt när drygt hälften har sänts dvs säg 21.30 kan man se programmet på det moderna sättet. Dvs alla nyheter man redan snappat upp under dagen eller långbänkar som tuggas om varje dag eller sånt som är för deprimerande spolar man bara förbi. Ett 45 minuters Aktuellt går normal på ca 20 minuter max när vi tittar på det min fru och jag. Hon spolar helst förbi mer krig och elände än jag gör så om hon tittar ensam går det ännu fortare.
Vääldigt nice metodik.

Antenn använder man ju inte ofta numera. Om du har ett uttag för kabel eller bredband så har man en sorts box/omvandlare däremellan. Svt och fyran är ju gratis så dem borde du komma åt kostnadsfritt på nåt sätt. På denna sida kan du jämföra kanalpaket och läsa mer om gratis-tvn: https://digitaltv.prisfakta.se/

Fast då behöver man ju Internet och jag vill inte heller betala för bredband när jag bara behöver tv kanske sammanlagt två veckor/år (fast utspritt)

Behöver man starta om routern en gång per dygn är det nog dags att leta efter bättre prylar… :joy:
Jag startar aldrig om min och allt går felfritt.

3 gillningar

Samma här. Har 1000/1000-lina via fiber, flera barn som surfar/spelar samtidigt som det streamas media, kollas övervakningskameror och körs videosamtal så man märker rätt snabbt om det hackar till. Startar om routern npn gång per år ungefär i samband med att jag testar jordfelsbrytare…

Har ju inte lust att betala för bredband heller eftersom jag bara är där några dar per år

Du kan väl använda telefonens internet för det då?

1 gillning

Blir inte mycket tittande med 3GB i månaden. Men jag har fått en del tips så jag avslutar gärna diskussionen